Coronel voorspelt reset: "Als Verstappen dat kan doen..."

Het Formule 1-circus is afgereisd naar Spanje voor het laatste deel
van de tweede triple header van het seizoen. Bovendien wordt er al
een hele tijd uitgekeken naar de race op het Circuit de
Barcelona-Catalunya, omdat de regels rond de voorvleugels worden
aangepast. Autocoureur en analist Tom Coronel geeft zijn mening
over de nieuwe regel en wat dat voor Max Verstappen en Red Bull kan
betekenen. "Dit is het weekend van de waarheid. Het verschil is er
namelijk, maar het is nog te overbruggen. Het moet nu ook wel gaan
gebeuren, het speelveld moet nu wat gelijker worden. We hebben
natuurlijk gezien dat de McLaren net even een tandje te sterk was.
Ze zeggen dat die voorvleugels daar speciaal voor gemaakt zijn. Ze
mochten 15 millimeter doorbuigen en nu mogen ze nog maar 10
millimeter doorbuigen. Dat is een derde minder en is een serieus
groot verschil", zo zegt Coronel in een interview met RacingNews365
.  "Daar kan je natuurlijk heel veel voordeel uit halen. Als je met
meer downforce rijdt en hij buigt meer door op de lange rechte
stukken, dan heb je minder verlies op de rechte stukken. En nu moet
je toch wel een compromis gaan vinden. Wat gaan we doen? Gaan we
voor de downforce of gaan we voor de rechte stukken, in plaats van
dat je het cadeau krijgt? Red Bull heeft daar minder last van, want
die maakten daar niet echt heel erg gebruik van. Ze zijn er
natuurlijk ook op ingesprongen, maar niet zo sterk als dat een
Mercedes en een McLaren altijd hebben gedaan." De autocoureur en
analist ziet de race in Spanje, in tegenstelling tot de coureurs,
wél als gamechanger. "Ik zie hier een Control-Alt-Delete'tje. Even
een reset, dat is eigenlijk hoe je het zou moeten formuleren. De
teams waren net even wat slimmer dan de reglementen en de FIA heeft
gewoon gezegd: nou jongens, tot hier en niet verder. Dus laat het
maar gebeuren en hetzelfde geldt ook voor de achtervleugel."
'Serieus hoofdpijn' "Als Max hier gewoon echt kan meestrijden om
P1... Ze kunnen een slechte pitstop hebben, een verschil qua
strategie hebben of hij kan even in de weg worden gereden, noem het
allemaal maar op. Maar als de snelheid er is en dan heb ik het over
de snelheid in de race, dan doen we dit jaar gewoon mee om het
wereldkampioenschap. Maar gaat het hier niet gebeuren, dan gaan we
de rest van het jaar wel serieus hoofdpijn hebben." Coronel
vervolgt: "Zoals de geruchten nu allemaal een beetje zijn, zouden
Ferrari en Red Bull door deze regel net eventjes een kleine plus
krijgen ten opzichte van de laatste races. We hebben ook gezien dat
dat de twee teams zijn die eigenlijk net niet meedoen." En krijgt
McLaren dan een minnetje? "Dat maakt uiteindelijk niet uit. Als
McLaren een minnetje krijgt of de andere teams een plusje
krijgen... Als het speelveld maar wat meer hetzelfde wordt. Als je
naar de balans kijkt, dan is het hier waar Red Bull het zou moeten
doen. Een Mercedes en een McLaren zouden hier dan dus eigenlijk een
minnetje moeten krijgen, want die maken daar van gebruik van."
Bekijk hieronder het volledige interview met Tom Coronel!
gV5XmWop8Mw

Top Headlines

Oudere Top Headlines