Verstappen zet belangrijke stap voor carrière na F1
De wereld van het racen bestaat uiteraard uit veel meer dan de
Formule 1. De coureurs weten dat zelf ook wel: Kimi Raikkonen deed
een tijdje aan rallyrijden, Jenson Button reed af en toe in NASCAR
en Fernando Alonso heeft onder meer meegedaan aan de Indy 500 en de
24 uur van Le Mans. Max Verstappen heeft er ook nooit een geheim
van gemaakt dat hij naar andere delen van de racewereld kijkt. Zo
verscheen hij een tijdje terug op de Nurburgring om daar een
Ferrari te testen voor het team van Emil Frey Racing. Mocht
Verstappen ooit verder willen gaan dan alleen een test, dan heeft
hij daar wel een licentie voor nodig. En die heeft de Nederlander
ontvangen. In de officiële boeken van de FIA staat Verstappen nu
geregistreerd in de 'platina'-categorie, wat betekent dat hij mee
mag doen aan bijvoorbeeld IMSA of het World Endurance Championship
(WEC) in de hoogste categorieën. In zulke langeafstandraces
hanteert de FIA namelijk een systeem van licenties om te bepalen of
een coureur wel geschikt is voor de snellere en moeilijkere auto's
om te voorkomen dat amateurs of rookies meteen de moeilijkste en
gevaarlijkste wagens besturen. In feite was het slechts een
formaliteit voor Verstappen om deze licentie te behalen. De
beoordeling gaat namelijk op basis van recente resultaten en
ervaring, en in de regel is het altijd zo dat Formule 1-coureurs
per definitie geschikt worden gevonden voor de platina-categorie.
Verstappen is dan ook niet de eerste coureur van de huidige grid
die deze notering heeft: uiteraard ook Fernando Alonso vanwege zijn
ervaringen in WEC, maar ook Nico Hulkenberg, Lance Stroll, Franco
Colapinto en Lando Norris hebben deze licentie al. Voor Verstappen
was het dan ook vooral een kwestie van een handtekening zetten, zo
vertelt hij aan onder andere RacingNews365. "Ja, ik heb die
aanvraag ingediend. Ik zou het op een gegeven moment toch moeten
doen, dus ik kon het net zo goed nu doen. Het was ook erg
makkelijk, het is gewoon een formulier dat je in moet vullen, dan
betaal je en een week later heb je hem. Ik heb het twee weken
geleden aangevraagd." Daarna grapt Verstappen nog even over zijn
notering. "Ik hoopte stiekem op brons (de laagste categorie, red.).
Misschien dat ik de platina-notering nog aan ga vechten, eens
kijken of ik tenminste naar zilver kan afzakken."
Formule 1. De coureurs weten dat zelf ook wel: Kimi Raikkonen deed
een tijdje aan rallyrijden, Jenson Button reed af en toe in NASCAR
en Fernando Alonso heeft onder meer meegedaan aan de Indy 500 en de
24 uur van Le Mans. Max Verstappen heeft er ook nooit een geheim
van gemaakt dat hij naar andere delen van de racewereld kijkt. Zo
verscheen hij een tijdje terug op de Nurburgring om daar een
Ferrari te testen voor het team van Emil Frey Racing. Mocht
Verstappen ooit verder willen gaan dan alleen een test, dan heeft
hij daar wel een licentie voor nodig. En die heeft de Nederlander
ontvangen. In de officiële boeken van de FIA staat Verstappen nu
geregistreerd in de 'platina'-categorie, wat betekent dat hij mee
mag doen aan bijvoorbeeld IMSA of het World Endurance Championship
(WEC) in de hoogste categorieën. In zulke langeafstandraces
hanteert de FIA namelijk een systeem van licenties om te bepalen of
een coureur wel geschikt is voor de snellere en moeilijkere auto's
om te voorkomen dat amateurs of rookies meteen de moeilijkste en
gevaarlijkste wagens besturen. In feite was het slechts een
formaliteit voor Verstappen om deze licentie te behalen. De
beoordeling gaat namelijk op basis van recente resultaten en
ervaring, en in de regel is het altijd zo dat Formule 1-coureurs
per definitie geschikt worden gevonden voor de platina-categorie.
Verstappen is dan ook niet de eerste coureur van de huidige grid
die deze notering heeft: uiteraard ook Fernando Alonso vanwege zijn
ervaringen in WEC, maar ook Nico Hulkenberg, Lance Stroll, Franco
Colapinto en Lando Norris hebben deze licentie al. Voor Verstappen
was het dan ook vooral een kwestie van een handtekening zetten, zo
vertelt hij aan onder andere RacingNews365. "Ja, ik heb die
aanvraag ingediend. Ik zou het op een gegeven moment toch moeten
doen, dus ik kon het net zo goed nu doen. Het was ook erg
makkelijk, het is gewoon een formulier dat je in moet vullen, dan
betaal je en een week later heb je hem. Ik heb het twee weken
geleden aangevraagd." Daarna grapt Verstappen nog even over zijn
notering. "Ik hoopte stiekem op brons (de laagste categorie, red.).
Misschien dat ik de platina-notering nog aan ga vechten, eens
kijken of ik tenminste naar zilver kan afzakken."