Tsunoda: "Dat heb ik waarschijnlijk een beetje onderschat"
Daar waar Yuki Tsunoda er aardig in leek te zitten met twee
puntenfinishes op rij in Miami en Imola, ging het in Monaco een
stuk moeizamer. De Japanner strandde in Q2 in de kwalificatie en
moest het tijdens de race doen met P17. De vraag is dan ook aan de
vooravond van de race in Barcelona: hoe comfortabel is Tsunoda nu
met de auto? "Ik zou zeggen dat ik vooruitgang boek wat betreft
het vertrouwen en wat betreft het begrip van de auto, komt het ook
wel. En de laatste tienden en duizendsten... Dat heeft ook te maken
met hoe de baan zich ontwikkelt. Je wil het op een natuurlijke
manier voelen en als je soms de afstelling aanpast, wil je weten
wat voor soort balans je krijgt", zo luidt de analyse van Tsunoda
tegenover onder andere RacingNews365. "Met een nieuwe auto is het
moeilijk om te weten hoe de auto zich gaat gedragen en die dingen
komen echt voort uit ervaring. In de laatste vier jaar bij VCARB
wist ik precies wat er ging gebeuren, en dus hoefde ik niet eens na
te denken over die dingen. Ik reageerde op een natuurlijke manier
en kon gewoon snel rijden. Ik denk dat die dingen nog wel komen."
"Ik denk dat Imola me in heeft laten zien hoeveel ik momenteel van
de auto begrijp en waarschijnlijk heb ik een beetje onderschat hoe
belangrijk het is om die dingen en gebieden te kennen. Het is niet
dat ik vertrouwen heb verloren. Ik bouw het gewoon langzaam op en
die zaken zullen op een gegeven moment wel komen.” En hoe kijkt de
Japanner dan naar de race in Barcelona? Om daar antwoord op te
geven, blikt hij eerst terug op het weekend in Monaco. "In Monaco
ging het tot aan de kwalificatie best goed. De rode vlag en een
aantal andere dingen gingen niet zoals we hadden gepland, al is het
altijd lastig om volgens plan te rijden. Maar er is zeker een
rondje dat ik iets beter had kunnen doen. De kwalificatie was heel
moeilijk, vooral voor mij. Maar tot de tweede en derde vrije
training zat ik er dicht bij en het tempo was waarschijnlijk het
beste ooit." Tsunoda vervolgt: "Het komt wel. En om eerlijk te zijn
heb ik niet heel veel van de geschiedenis van Red Bull gezien (op
dit circuit, red.). Als Max hier vier keer heeft gewonnen, is dat
goed nieuws. Maar ik concentreer me liever op mezelf dan op Max."
puntenfinishes op rij in Miami en Imola, ging het in Monaco een
stuk moeizamer. De Japanner strandde in Q2 in de kwalificatie en
moest het tijdens de race doen met P17. De vraag is dan ook aan de
vooravond van de race in Barcelona: hoe comfortabel is Tsunoda nu
met de auto? "Ik zou zeggen dat ik vooruitgang boek wat betreft
het vertrouwen en wat betreft het begrip van de auto, komt het ook
wel. En de laatste tienden en duizendsten... Dat heeft ook te maken
met hoe de baan zich ontwikkelt. Je wil het op een natuurlijke
manier voelen en als je soms de afstelling aanpast, wil je weten
wat voor soort balans je krijgt", zo luidt de analyse van Tsunoda
tegenover onder andere RacingNews365. "Met een nieuwe auto is het
moeilijk om te weten hoe de auto zich gaat gedragen en die dingen
komen echt voort uit ervaring. In de laatste vier jaar bij VCARB
wist ik precies wat er ging gebeuren, en dus hoefde ik niet eens na
te denken over die dingen. Ik reageerde op een natuurlijke manier
en kon gewoon snel rijden. Ik denk dat die dingen nog wel komen."
"Ik denk dat Imola me in heeft laten zien hoeveel ik momenteel van
de auto begrijp en waarschijnlijk heb ik een beetje onderschat hoe
belangrijk het is om die dingen en gebieden te kennen. Het is niet
dat ik vertrouwen heb verloren. Ik bouw het gewoon langzaam op en
die zaken zullen op een gegeven moment wel komen.” En hoe kijkt de
Japanner dan naar de race in Barcelona? Om daar antwoord op te
geven, blikt hij eerst terug op het weekend in Monaco. "In Monaco
ging het tot aan de kwalificatie best goed. De rode vlag en een
aantal andere dingen gingen niet zoals we hadden gepland, al is het
altijd lastig om volgens plan te rijden. Maar er is zeker een
rondje dat ik iets beter had kunnen doen. De kwalificatie was heel
moeilijk, vooral voor mij. Maar tot de tweede en derde vrije
training zat ik er dicht bij en het tempo was waarschijnlijk het
beste ooit." Tsunoda vervolgt: "Het komt wel. En om eerlijk te zijn
heb ik niet heel veel van de geschiedenis van Red Bull gezien (op
dit circuit, red.). Als Max hier vier keer heeft gewonnen, is dat
goed nieuws. Maar ik concentreer me liever op mezelf dan op Max."