Sainz voorspelt kleine verschillen met grote gevolgen
Aan het begin van het jaar werd meteen duidelijk dat de Grand Prix
van Spanje een belangrijk moment in het seizoen zou worden. De FIA
gaat namelijk vanaf dit weekend heel wat strenger controleren op de
flexibiliteit van de voorvleugels. Als een vleugel meer beweegt op
hoge snelheden, dan geeft dat minder luchtweerstand en dus meer
snelheid, dus de aanname was al vroeg in het seizoen dat de
rangorde flink op de schop zou gaan vanaf de race op het circuit
van Barcelona. Vooral in de voorhoede werd er naar McLaren gekeken,
dat een ijzersterke auto heeft gebouwd dit jaar. Maar onder de
coureurs wordt er een stuk minder verwacht van deze nieuwe regel.
In de persconferentie in Spanje tempert Carlos Sainz de
verwachtingen behoorlijk. "Er is natuurlijk heel veel over
gesproken. Ik denk niet dat het de teams heel hard gaat treffen,
niet zo hard als mensen denken of van wat er allemaal gezegd is
over deze regelwijziging. Het blijft een voorvleugel, dus
natuurlijk zal die wat stijver zijn en niet zoveel doorbuigen als
eerder. Maar ik verwacht niet dat we meer dan één tiende aan
verschil gaan zien in het veld. Dus ik denk niet dat er heel veel
in zal zitten." Dat klinkt als weinig, maar dit jaar zijn de marges
in de kwalificatie flinterdun geweest. Het gat van pole naar de
nummer twee is bijna elke race minder dan één tiende geweest.
Wanneer de presentator Sainz erop wijst dat een verandering van één
tiende gelijk kan staan aan vier plaatsen op de grid, moet de
Williams-coureur dat wel erkennen. "Dat is ook wel weer zo ja.
Vooral in ons krappe middenveld."
van Spanje een belangrijk moment in het seizoen zou worden. De FIA
gaat namelijk vanaf dit weekend heel wat strenger controleren op de
flexibiliteit van de voorvleugels. Als een vleugel meer beweegt op
hoge snelheden, dan geeft dat minder luchtweerstand en dus meer
snelheid, dus de aanname was al vroeg in het seizoen dat de
rangorde flink op de schop zou gaan vanaf de race op het circuit
van Barcelona. Vooral in de voorhoede werd er naar McLaren gekeken,
dat een ijzersterke auto heeft gebouwd dit jaar. Maar onder de
coureurs wordt er een stuk minder verwacht van deze nieuwe regel.
In de persconferentie in Spanje tempert Carlos Sainz de
verwachtingen behoorlijk. "Er is natuurlijk heel veel over
gesproken. Ik denk niet dat het de teams heel hard gaat treffen,
niet zo hard als mensen denken of van wat er allemaal gezegd is
over deze regelwijziging. Het blijft een voorvleugel, dus
natuurlijk zal die wat stijver zijn en niet zoveel doorbuigen als
eerder. Maar ik verwacht niet dat we meer dan één tiende aan
verschil gaan zien in het veld. Dus ik denk niet dat er heel veel
in zal zitten." Dat klinkt als weinig, maar dit jaar zijn de marges
in de kwalificatie flinterdun geweest. Het gat van pole naar de
nummer twee is bijna elke race minder dan één tiende geweest.
Wanneer de presentator Sainz erop wijst dat een verandering van één
tiende gelijk kan staan aan vier plaatsen op de grid, moet de
Williams-coureur dat wel erkennen. "Dat is ook wel weer zo ja.
Vooral in ons krappe middenveld."