Data tonen aan: Aan Verstappen ligt het niet
Max Verstappen kwam uiteindelijk drie tienden tekort om een gooi te
kunnen doen naar de poleposition. Waar verloor hij het? Niet in de
laatste sector, want daarin was hij het snelst. Het grootste
verlies wordt geleden in de langzaamste bochten van het circuit,
zoveel maken de data wel duidelijk. Kijk in onderstaande grafiek
eens naar de 'dalen' van de lijn. Die dalen staan voor de remzones
en bochten. Steeds opnieuw zie je dat Verstappen (de blauwe lijn)
ruim onder die van de McLarens uitkomt. Met andere woorden, hij kan
aanzienlijk minder snelheid mee de bocht in nemen. Dat dat aan de
auto ligt en niet zozeer aan het lef van Verstappen, laat het
statistiekje daaronder zien, onder 'throttle %'. Kijk naar bocht 9.
Waar Norris en Piastri allebei liften, houdt Verstappen de klepel
vol naar beneden. Kijken we naar de statistieken weergegeven in de
staafdiagrammen hieronder, zien we dat Verstappen sowieso een veel
groter deel van de ronde het gaspedaal vol ('full throttle') houdt
ingetrapt. Dat hem dat niet méér rondetijd oplevert ten opzichte
van de McLarens toont aan dat de RB21 niet lekker wegkomt uit de
met name langzamere bochten. De Mclaren-coureurs lijken dan ook
veel meer te kunnen spelen met het gaspedaal. Hun
acceleratieperiode - het moment tot volgas - duurt langer. Zij
lijken de input op het gaspedaal afgeronder te kunnen doseren.
Daaruit kan je wellicht aflezen dat Verstappen veel meer met het
mes tussen de tanden móét rijden om McLaren bij te kunnen benen,
terwijl de MCL39 zich veel gewilliger laat beteugelen.
kunnen doen naar de poleposition. Waar verloor hij het? Niet in de
laatste sector, want daarin was hij het snelst. Het grootste
verlies wordt geleden in de langzaamste bochten van het circuit,
zoveel maken de data wel duidelijk. Kijk in onderstaande grafiek
eens naar de 'dalen' van de lijn. Die dalen staan voor de remzones
en bochten. Steeds opnieuw zie je dat Verstappen (de blauwe lijn)
ruim onder die van de McLarens uitkomt. Met andere woorden, hij kan
aanzienlijk minder snelheid mee de bocht in nemen. Dat dat aan de
auto ligt en niet zozeer aan het lef van Verstappen, laat het
statistiekje daaronder zien, onder 'throttle %'. Kijk naar bocht 9.
Waar Norris en Piastri allebei liften, houdt Verstappen de klepel
vol naar beneden. Kijken we naar de statistieken weergegeven in de
staafdiagrammen hieronder, zien we dat Verstappen sowieso een veel
groter deel van de ronde het gaspedaal vol ('full throttle') houdt
ingetrapt. Dat hem dat niet méér rondetijd oplevert ten opzichte
van de McLarens toont aan dat de RB21 niet lekker wegkomt uit de
met name langzamere bochten. De Mclaren-coureurs lijken dan ook
veel meer te kunnen spelen met het gaspedaal. Hun
acceleratieperiode - het moment tot volgas - duurt langer. Zij
lijken de input op het gaspedaal afgeronder te kunnen doseren.
Daaruit kan je wellicht aflezen dat Verstappen veel meer met het
mes tussen de tanden móét rijden om McLaren bij te kunnen benen,
terwijl de MCL39 zich veel gewilliger laat beteugelen.