Marko maakt 'veelbelovende' balans op voor GP Spanje
Max Verstappen heeft keurige zaken gedaan in Spanje door er tijdens
de kwalificatie met de derde startpositie vandoor te gaan. De beide
McLaren-coureurs waren simpelweg te snel voor de Nederlander, maar
hij kon de andere concurrenten wél achter zich houden. Al met al is
dat toch een goede uitgangspositie, al zijn er volgens adviseur
Helmut Marko nog wel wat zaken die onduidelijk blijven. Hij velt
tegenover Motorsport-Magazin een eerste conclusie na afloop van de
kwalificatie. "Eén tiende achter Norris, dat is erg goed. Ten
opzichte van Piastri is het iets meer. Maar met onze performance op
de medium-banden stonden we er prima bij, terwijl we op de zachte
banden wat verder terugvallen. We verliezen vooral in sector één,
met bocht vier, al zijn we in sector drie gelukkig wel het snelst.
Dat toont ook wel aan dat de banden steeds beter worden over één
ronde en dat is ook veelbelovend voor de race." Maar zat het
verlies dan alleen in bocht vier, of gaat het nog verder dan dat?
"Nee, in de hele eerste sector, niet alleen in bocht vier. In die
eerste sector verliezen we denk ik tweeënhalve tiende. Als dat niet
gebeurd was, hadden we een stuk dichter bij Piastri kunnen komen."
De Oostenrijkse adviseur weet maar al te goed hoe het probleem
precies tot stand komt. "Het probleem is vooral dat hoe hoger de
temperaturen worden, hoe langzamer de bochten worden, hoe
moeilijker het is om grip op te bouwen. Maar aan de andere kant,
als je in de derde sector de snelste tijd noteert, moeten de banden
het wel vol hebben gehouden. We hebben dus wat inconsistenties,
maar we begrijpen nog niet helemaal hoe het kan dat we met de
medium-banden competitief zijn. De longruns waren ook goed en we
hebben alle bandencompounds nog over voor de race, dus dat kan
allesbepalend worden." Marko er dus wel vertrouwen in dat de
strijd nog niet gestreden is. "Als je de Formule 2 hebt gezien, hoe
de banden het daar deden. Als ze daar naar zachte banden wisselden,
ging men als een warm mes door de boter. De derde plaats is hier
ook niet slecht. Het is een lange weg naar de eerste bocht maar je
kan daar in de slipstream gaan zitten, dus de eerste bocht wordt
interessant."
de kwalificatie met de derde startpositie vandoor te gaan. De beide
McLaren-coureurs waren simpelweg te snel voor de Nederlander, maar
hij kon de andere concurrenten wél achter zich houden. Al met al is
dat toch een goede uitgangspositie, al zijn er volgens adviseur
Helmut Marko nog wel wat zaken die onduidelijk blijven. Hij velt
tegenover Motorsport-Magazin een eerste conclusie na afloop van de
kwalificatie. "Eén tiende achter Norris, dat is erg goed. Ten
opzichte van Piastri is het iets meer. Maar met onze performance op
de medium-banden stonden we er prima bij, terwijl we op de zachte
banden wat verder terugvallen. We verliezen vooral in sector één,
met bocht vier, al zijn we in sector drie gelukkig wel het snelst.
Dat toont ook wel aan dat de banden steeds beter worden over één
ronde en dat is ook veelbelovend voor de race." Maar zat het
verlies dan alleen in bocht vier, of gaat het nog verder dan dat?
"Nee, in de hele eerste sector, niet alleen in bocht vier. In die
eerste sector verliezen we denk ik tweeënhalve tiende. Als dat niet
gebeurd was, hadden we een stuk dichter bij Piastri kunnen komen."
De Oostenrijkse adviseur weet maar al te goed hoe het probleem
precies tot stand komt. "Het probleem is vooral dat hoe hoger de
temperaturen worden, hoe langzamer de bochten worden, hoe
moeilijker het is om grip op te bouwen. Maar aan de andere kant,
als je in de derde sector de snelste tijd noteert, moeten de banden
het wel vol hebben gehouden. We hebben dus wat inconsistenties,
maar we begrijpen nog niet helemaal hoe het kan dat we met de
medium-banden competitief zijn. De longruns waren ook goed en we
hebben alle bandencompounds nog over voor de race, dus dat kan
allesbepalend worden." Marko er dus wel vertrouwen in dat de
strijd nog niet gestreden is. "Als je de Formule 2 hebt gezien, hoe
de banden het daar deden. Als ze daar naar zachte banden wisselden,
ging men als een warm mes door de boter. De derde plaats is hier
ook niet slecht. Het is een lange weg naar de eerste bocht maar je
kan daar in de slipstream gaan zitten, dus de eerste bocht wordt
interessant."