McLaren slaat gedurfde aanval van woedende Verstappen af in Spanje

Direct bij de start zien we de nodige fraaie gevechten,
bijvoorbeeld tussen oudgedienden Nico Hulkenberg en Fernando
Alonso. Maar verder naar voren is het Max Verstappen die bij de
start direct Lando Norris buitenom verschalkt.  Interessant is het
ook daarachter als Charles Leclerc na een paar ronden duidelijk
sneller is dan Lewis Hamilton voor hem, iets wat we niet voor het
eerst dit seizoen zien. Na enkele ronden krijgt Hamilton de
teamorder dat hij Leclerc voorbij moet laten, waar hij gehoor aan
geeft. Norris krijgt dan de boodschap dat zijn banden op
temperatuur zijn en hij 'los' kan gaan in een poging Verstappen
terug te pakken. Zodra Norris zich in de DRS-zone van Verstappen
meldt, is het snel gebeurd met de Nederlander. Hij roept dat hij
geen grip heeft, niet in vergelijking met de McLarens, althans.
Eigenlijk direct daarna komt Verstappen binnen, waarbij hij
gebruikte zachte banden inruilt voor een gloednieuw setje zachte
banden. Daarop rijdt hij virtueel het gat met McLaren weer dicht,
maar het team uit Woking voelt zich niet geroepen om daar direct op
te reageren. Ze vertrouwen op hun eigen strategie en op het gegeven
dat ze Verstappen zo weer in zouden kunnen halen. Na 22 ronden is
het Norris die namens McLaren als eerste naar binnen komt en dus P2
weer afstaat aan Verstappen. Piastri doet een ronde later hetzelfde
en door de undercut gaat Verstappen aan de leiding. Verstappen is
echter niet happy met zijn auto. Hij krijgt de auto de langzame
bochten nauwelijks in gedraaid, maar gaat dus wel aan de leiding.
In de 29ste ronden komt Verstappen binnen voor zijn tweede pitstop,
waarmee hij terugvalt naar de vierde plaats.  Wederom is het dan
aan Verstappen op terrein goed te maken. Duidelijk is dan dat hij
op een driestopper zit, maar hij hengelt de McLarens daadwerkelijk
rap binnen tot vier seconden naar P2 en drie seconden naar P1.
F1-minnend Nederland veert op om wat er dan misschien toch nog
mogelijk is, maar met name Oscar Piastri lijkt nog wat achter de
hand te hebben als hij versnelt. De derde pitstop van Verstappen is
dan eerder dan de tweede pitstops van de McLarens en Verstappen
wisselt terug naar (gebruikte) zachte banden. Dit keer pareert
McLaren wél wat Red Bull probeert en zo voorkomt men een nieuwe
undercut. Een ronde later volgt Piastri. Als Kimi Antonelli de
strijd moet staken met een kapotte motor en de safety car de baan
op wordt gestuurd, duikt de top drie naar binnen, waarbij de
McLarens wisselen naar zachte banden en Verstappen naar hard en dat
voor een totaal van slechts. Verstappen is ronduit verbaasd over
die keuze van het team, aangezien hij in theorie nog een gebruikt
setje zachte banden over had. Op die harde banden is Verstappen een
sitting duck . Hij heeft bij de herstart niet de grip en verliest
de auto bijna, waardoor Charles Leclerc langszij en voorbij komt.
Het snelle handenwerk van Verstappen voorkomt erger, want hij had
evengoed haaks rechtsaf in de muur kunnen belanden. Russell sluit
meteen aan en meldt zich naast Verstappen, die rechtdoor schiet in
bocht één, waarna een onderzoekje volgt. Daarom sommeert Red Bull
Verstappen om Russell weer voorbij te laten. Hij is woedend, maar
lijkt hem toch voorbij te laten, om hem vervolgens alsnog een beuk
te geven. Een uiterst merkwaardig moment. Uiteindelijk gaat Russell
er alsnog aan voorbij, waardoor Verstappen in P5 over de streep
komt, maar het laatste woord over de slotfase is echt nog niet
gesproken. Sterker nog, het laatste woord wordt nog tijdens de race
uitgesproken als Verstappen een 10 seconden tijdpenalty krijgt,
waardoor hij terugvalt naar P10.

Top Headlines

Oudere Top Headlines