Horner verklaart Red Bull-beslissing over Verstappen vs. Russell
Max Verstappen was een van de hoofdrolspelers tijdens de Grand Prix
van Spanje. De viervoudig wereldkampioen leek relatief eenvoudig af
te koersen op een podiumfinish, ware het niet dat hij in aanraking
kwam met George Russell. En dat op het moment dat hij juist de
positie terug wilde geven aan de Mercedes-coureur, nadat de Brit
eerder nog probeerde Verstappen in te halen. Achteraf bleek dat dat
helemaal niet nodig was geweest. Red Bull-teambaas Christian Horner
laat nu van zich horen, waarbij hij begint over de actie van
Russell bij Verstappen in bocht 1. "George probeerde daar (de actie
van Charles Leclerc na de herstart, red.) duidelijk van te
profiteren in bocht één. En het was zeer, zeer marginaal. Op basis
van de recente ervaring en incidenten, en dat is duidelijk
subjectief... Je vraagt de FIA om advies, maar er kwam niets terug.
Je kunt zien dat het gerapporteerd is en dat het naar de stewards
gaat. En het zag er naar uit dat het een penalty zou worden", zo
begint Horner aan zijn verhaal tegenover onder meer RacingNews365.
"Daarom kreeg Max de instructie om die positie terug te geven, waar
hij duidelijk boos en geïrriteerd over was. Hij had het gevoel dat
hij geen ruimte had gekregen en dat George niet de volledige
controle had. Na een gesprek met zijn engineer besloot hij de
positie terug te geven in bocht vijf." "En toen was er contact
tussen de twee auto's. Ik heb nog geen kans gehad om met Max te
praten, om zijn kant (van het verhaal te horen, red.). Maar de
stewards waren duidelijk van mening dat hij een botsing
veroorzaakte. Hij kreeg helaas een straf van tien seconden en wat
strafpunten, wat natuurlijk erg frustrerend was. We hielden zo één
punt over aan deze middag, wat een makkelijke podiumfinish had
moeten zijn", aldus de Brit.
van Spanje. De viervoudig wereldkampioen leek relatief eenvoudig af
te koersen op een podiumfinish, ware het niet dat hij in aanraking
kwam met George Russell. En dat op het moment dat hij juist de
positie terug wilde geven aan de Mercedes-coureur, nadat de Brit
eerder nog probeerde Verstappen in te halen. Achteraf bleek dat dat
helemaal niet nodig was geweest. Red Bull-teambaas Christian Horner
laat nu van zich horen, waarbij hij begint over de actie van
Russell bij Verstappen in bocht 1. "George probeerde daar (de actie
van Charles Leclerc na de herstart, red.) duidelijk van te
profiteren in bocht één. En het was zeer, zeer marginaal. Op basis
van de recente ervaring en incidenten, en dat is duidelijk
subjectief... Je vraagt de FIA om advies, maar er kwam niets terug.
Je kunt zien dat het gerapporteerd is en dat het naar de stewards
gaat. En het zag er naar uit dat het een penalty zou worden", zo
begint Horner aan zijn verhaal tegenover onder meer RacingNews365.
"Daarom kreeg Max de instructie om die positie terug te geven, waar
hij duidelijk boos en geïrriteerd over was. Hij had het gevoel dat
hij geen ruimte had gekregen en dat George niet de volledige
controle had. Na een gesprek met zijn engineer besloot hij de
positie terug te geven in bocht vijf." "En toen was er contact
tussen de twee auto's. Ik heb nog geen kans gehad om met Max te
praten, om zijn kant (van het verhaal te horen, red.). Maar de
stewards waren duidelijk van mening dat hij een botsing
veroorzaakte. Hij kreeg helaas een straf van tien seconden en wat
strafpunten, wat natuurlijk erg frustrerend was. We hielden zo één
punt over aan deze middag, wat een makkelijke podiumfinish had
moeten zijn", aldus de Brit.