Leclerc profiteert optimaal van Verstappen: "Heel optimistisch gedacht"
Charles Leclerc leek lange tijd net buiten de boot te vallen in de
strijd om het podium. De beide McLaren-coureurs waren ook tijdens
de race op het Circuit de Barcelona-Catalunya ijzersterk en Max
Verstappen kon vooral voordeel halen uit een alternatieve
strategie. Leclerc kon zich in eerste instantie nét niet dichtbij
genoeg komen om zich echt te mengen in die strijd. Maar in de
slotfase van de race, bij de herstart na de safety car, kwam daar
dan toch de ommekeer voor Leclerc. Hij haalde Verstappen in nadat
de Nederlander een foutje maakte en kon zo naar het podium. Leclerc
blikt na afloop van de race terug op dat incident. "Het was een
gevecht om een positie op de baan, en dus probeer je een slipstream
mee te pakken van de mensen voor je. Max wilde me naar de
binnenkant duwen, waar al het rubber op de baan ligt. Ik wilde
echter niet zo ver naar binnen, dus probeerde ik hem juist naar
links te duwen. Daar kwam een beetje contact bij kijken, maar voor
ons verder gelukkig geen consequenties." Verder heeft de Monegask
weinig reden tot klagen. "Ik ben verder wel heel blij, want op de
zaterdag offerde ik natuurlijk een deel van de kwalificatie op om
tijdens de race betere banden te hebben. Ik wist niet of ik daar
tijdens de race van zou kunnen profiteren, maar uiteindelijk dus
wel. In een normale race zou P4 een prima positie voor ons zijn,
maar dankzij de safety car staan we nu op het podium. Ik ben dus
blij!" Voor Leclerc viel alles immers perfect op zijn plaats, zo
legt hij uit. "Toen mijn engineers me vertelden dat Max op een
nieuw setje harde banden zou gaan rijden voor de laatste stint,
wist ik niet zeker of ze daar wel een keuze in hadden. Ik denk
eigenlijk van niet, want het was wel heel optimistisch gedacht,
omdat ik ook wist hoe slecht de harde band hier was. Maar toen
dacht ik alleen maar dat ik een goede herstart nodig had en dat
daar een kans uit voort zou kunnen komen. En dat bleek ook zo te
zijn."
strijd om het podium. De beide McLaren-coureurs waren ook tijdens
de race op het Circuit de Barcelona-Catalunya ijzersterk en Max
Verstappen kon vooral voordeel halen uit een alternatieve
strategie. Leclerc kon zich in eerste instantie nét niet dichtbij
genoeg komen om zich echt te mengen in die strijd. Maar in de
slotfase van de race, bij de herstart na de safety car, kwam daar
dan toch de ommekeer voor Leclerc. Hij haalde Verstappen in nadat
de Nederlander een foutje maakte en kon zo naar het podium. Leclerc
blikt na afloop van de race terug op dat incident. "Het was een
gevecht om een positie op de baan, en dus probeer je een slipstream
mee te pakken van de mensen voor je. Max wilde me naar de
binnenkant duwen, waar al het rubber op de baan ligt. Ik wilde
echter niet zo ver naar binnen, dus probeerde ik hem juist naar
links te duwen. Daar kwam een beetje contact bij kijken, maar voor
ons verder gelukkig geen consequenties." Verder heeft de Monegask
weinig reden tot klagen. "Ik ben verder wel heel blij, want op de
zaterdag offerde ik natuurlijk een deel van de kwalificatie op om
tijdens de race betere banden te hebben. Ik wist niet of ik daar
tijdens de race van zou kunnen profiteren, maar uiteindelijk dus
wel. In een normale race zou P4 een prima positie voor ons zijn,
maar dankzij de safety car staan we nu op het podium. Ik ben dus
blij!" Voor Leclerc viel alles immers perfect op zijn plaats, zo
legt hij uit. "Toen mijn engineers me vertelden dat Max op een
nieuw setje harde banden zou gaan rijden voor de laatste stint,
wist ik niet zeker of ze daar wel een keuze in hadden. Ik denk
eigenlijk van niet, want het was wel heel optimistisch gedacht,
omdat ik ook wist hoe slecht de harde band hier was. Maar toen
dacht ik alleen maar dat ik een goede herstart nodig had en dat
daar een kans uit voort zou kunnen komen. En dat bleek ook zo te
zijn."