Waarom Verstappen zijn positie helemaal niet aan Russell af hoefde te geven
We gaan terug naar de safety car aan het einde van de Grand Prix
van Spanje. Kimi Antonelli veroorzaakte de neutralisatie na een
probleem met de power unit en het zorgde ervoor dat het hele veld
weer bij elkaar kwam. Bovendien werden er de nodige pitstops
gemaakt, zeker vooraan het veld. Opmerkelijk genoeg werd er gekozen
voor de harde band bij de viervoudig wereldkampioen. Daar betaalde
hij gelijk de prijs voor na de herstart. Hij had een groot moment
bij het uitkomen van de laatste bocht, waarna hij zijn Red Bull
RB21 nog maar net in het goede spoor wist te houden. Charles
Leclerc profiteerde daar direct van en nam de derde positie over,
terwijl ook George Russell naar voren wilde komen. De Brit plaatste
een inhaalactie bij bocht 1, maar Verstappen koos voor de
uitwijkroute en bleef zodoende voor Russell rijden. Uiteindelijk
besloot Red Bull, tot grote frustratie van Verstappen, dat hij de
positie terug moest geven aan de Mercedes-coureur. Red
Bull-teambaas Christian Horner gaf eerder al aan hoe dat besluit
tot stand kwam. "Je kunt zien dat het gerapporteerd is en dat het
naar de stewards gaat. En het zag er naar uit dat het een penalty
zou worden. Daarom kreeg Max de instructie om die positie terug te
geven, waar hij duidelijk boos en geïrriteerd over was. Hij had het
gevoel dat hij geen ruimte had gekregen en dat George niet de
volledige controle had. Na een gesprek met zijn engineer besloot
hij de positie terug te geven in bocht vijf." Geen actie Verstappen
gaf die positie uiteindelijk terug, maar daarvoor gaat het fout in
bocht vijf. De Nederlander geeft Russell de ruimte om hem voorbij
te gaan, maar besluit op het laatste moment om er toch nog naast te
komen. Het lijdt tot een flinke botsing tussen de twee, waar de Red
Bull-coureur uiteindelijk een straf van tien seconden voor krijgt.
Maar nog voordat hij die straf krijgt, laat de FIA al van zich
horen omtrent de actie van Russell bij Verstappen in bocht 1. De
stewards laten namelijk weten dat er geen verdere actie wordt
ondernomen rond die manoeuvre van de Nederlander. Er werd daarbij
gekeken naar een overtreding van Verstappen, namelijk leaving the
track and gaining an advantage . De stewards gaven in het document
echter aan dat Verstappen van de baan werd gedrukt, omdat Russell
tijdelijk de controle over zijn auto verloor en dat er daardoor
contact ontstond. Daardoor verliet Verstappen niet opzettelijk de
baan en werd er geen actie ondernomen. Uiteindelijk hoefde de
Nederlander die positie ten opzichte van Russell dus helemaal niet
af te geven. En zo had de ellende later in de race voorkomen kunnen
worden...
van Spanje. Kimi Antonelli veroorzaakte de neutralisatie na een
probleem met de power unit en het zorgde ervoor dat het hele veld
weer bij elkaar kwam. Bovendien werden er de nodige pitstops
gemaakt, zeker vooraan het veld. Opmerkelijk genoeg werd er gekozen
voor de harde band bij de viervoudig wereldkampioen. Daar betaalde
hij gelijk de prijs voor na de herstart. Hij had een groot moment
bij het uitkomen van de laatste bocht, waarna hij zijn Red Bull
RB21 nog maar net in het goede spoor wist te houden. Charles
Leclerc profiteerde daar direct van en nam de derde positie over,
terwijl ook George Russell naar voren wilde komen. De Brit plaatste
een inhaalactie bij bocht 1, maar Verstappen koos voor de
uitwijkroute en bleef zodoende voor Russell rijden. Uiteindelijk
besloot Red Bull, tot grote frustratie van Verstappen, dat hij de
positie terug moest geven aan de Mercedes-coureur. Red
Bull-teambaas Christian Horner gaf eerder al aan hoe dat besluit
tot stand kwam. "Je kunt zien dat het gerapporteerd is en dat het
naar de stewards gaat. En het zag er naar uit dat het een penalty
zou worden. Daarom kreeg Max de instructie om die positie terug te
geven, waar hij duidelijk boos en geïrriteerd over was. Hij had het
gevoel dat hij geen ruimte had gekregen en dat George niet de
volledige controle had. Na een gesprek met zijn engineer besloot
hij de positie terug te geven in bocht vijf." Geen actie Verstappen
gaf die positie uiteindelijk terug, maar daarvoor gaat het fout in
bocht vijf. De Nederlander geeft Russell de ruimte om hem voorbij
te gaan, maar besluit op het laatste moment om er toch nog naast te
komen. Het lijdt tot een flinke botsing tussen de twee, waar de Red
Bull-coureur uiteindelijk een straf van tien seconden voor krijgt.
Maar nog voordat hij die straf krijgt, laat de FIA al van zich
horen omtrent de actie van Russell bij Verstappen in bocht 1. De
stewards laten namelijk weten dat er geen verdere actie wordt
ondernomen rond die manoeuvre van de Nederlander. Er werd daarbij
gekeken naar een overtreding van Verstappen, namelijk leaving the
track and gaining an advantage . De stewards gaven in het document
echter aan dat Verstappen van de baan werd gedrukt, omdat Russell
tijdelijk de controle over zijn auto verloor en dat er daardoor
contact ontstond. Daardoor verliet Verstappen niet opzettelijk de
baan en werd er geen actie ondernomen. Uiteindelijk hoefde de
Nederlander die positie ten opzichte van Russell dus helemaal niet
af te geven. En zo had de ellende later in de race voorkomen kunnen
worden...