Marko schudt hoofd om actie Verstappen: "En toen brak de hel los"
Hét cruciale moment in de Grand Prix van Spanje was natuurlijk de
botsing tussen Max Verstappen en George Russell in de slotfase van
de race. Verstappen, die op de harde bandencompound stond, zag zijn
kansen op de winst en het podium in rook opgaan toen de twee
McLarens wegstoven en Charles Leclerc hem voorbij ging. En daarna
meldde ook Russell zich om de plaats van Verstappen in te nemen in
de rangorde. Het eerste moment was al in bocht 1, toen Russell
probeerde Verstappen in te halen. Verstappen belandde naast de baan
en kwam voor Russell uit de bocht. Het team gaf hem opdracht
Russell voorbij te laten. Ondanks protesten vanuit de Nederlander
ging hij wel van zijn gas, maar gaf toen toch weer gas en botste op
Russell. In het programma SportTalk van ServusTV neemt Red
Bull-adviseur Helmut Marko de situatie nog eens onder de loep.
"Russell remde te laat en gleed door. Max moest toen uitwijken. In
de reglementen staat vrij duidelijk dat je in zo'n situatie de
plaats niet hoeft terug te geven. Er ontstond toen bij ons een
discussie over het teruggeven van de plaats. Max zei nee. En toen
zeiden wij: nee, je moet wel, want het risico is te groot."
"Vervolgens zag je aan de telemetrie dat Max zijn voet van het
gaspedaal haalde. We namen allemaal aan: hij laat hem nu voorbij.
En toen versnelde hij plotseling weer. Ik weet niet wat die
inschattingsfout was of wat er in zijn hoofd omging. En toen brak
natuurlijk de hel los, zoals ze zeggen", zo sluit de Oostenrijker
af.
botsing tussen Max Verstappen en George Russell in de slotfase van
de race. Verstappen, die op de harde bandencompound stond, zag zijn
kansen op de winst en het podium in rook opgaan toen de twee
McLarens wegstoven en Charles Leclerc hem voorbij ging. En daarna
meldde ook Russell zich om de plaats van Verstappen in te nemen in
de rangorde. Het eerste moment was al in bocht 1, toen Russell
probeerde Verstappen in te halen. Verstappen belandde naast de baan
en kwam voor Russell uit de bocht. Het team gaf hem opdracht
Russell voorbij te laten. Ondanks protesten vanuit de Nederlander
ging hij wel van zijn gas, maar gaf toen toch weer gas en botste op
Russell. In het programma SportTalk van ServusTV neemt Red
Bull-adviseur Helmut Marko de situatie nog eens onder de loep.
"Russell remde te laat en gleed door. Max moest toen uitwijken. In
de reglementen staat vrij duidelijk dat je in zo'n situatie de
plaats niet hoeft terug te geven. Er ontstond toen bij ons een
discussie over het teruggeven van de plaats. Max zei nee. En toen
zeiden wij: nee, je moet wel, want het risico is te groot."
"Vervolgens zag je aan de telemetrie dat Max zijn voet van het
gaspedaal haalde. We namen allemaal aan: hij laat hem nu voorbij.
En toen versnelde hij plotseling weer. Ik weet niet wat die
inschattingsfout was of wat er in zijn hoofd omging. En toen brak
natuurlijk de hel los, zoals ze zeggen", zo sluit de Oostenrijker
af.