Positivo Marko komt van ijskoude kermis thuis na GP Spanje

De Grand Prix van Spanje gold voor veel teams - en dan met name
voor Red Bull - als een belangrijke stip aan de horizon. De FIA
kondigde namelijk al bij de start van het seizoen aan dat er vanaf
de race in Barcelona strenger zou worden gecontroleerd op de
flexibiliteit van de voorvleugels. De hoop van de concurrentie, en
voornamelijk ook die van Helmut Marko was dat McLaren gebruik
maakte van vleugels die niet aan de regels voldeden en dat daarmee
dus een deel van de voorsprong van McLaren weggevaagd zou worden.
Dat bleek bepaald niet het geval. McLaren was het snelste in elke
training, eerste en tweede in de kwalificatie, en eerste en tweede
in de race. Het beste wat Max Verstappen neer kon zetten was een
derde plaats in de kwalificatie. Dat was dan ook een flinke klap
voor Red Bull, zo geeft adviseur Helmut Marko toe bij Talk und
Sport . "Het hele weekend was ontnuchterend voor ons. We hadden
gehoopt dat de nieuwe reglementen dingen zouden veranderen. Maar in
principe is de auto gewoon te langzaam. We lagen drie tienden
achter, en dat was aan het begin van het jaar ook al zo." En dat
terwijl Red Bull zeker niet stilgezeten heeft in de tussentijd.
"Misschien betekent het dat McLaren in de tussentijd ook
doorontwikkeld heeft, maar dan beter. We dachten dat we nu
nek-aan-nek zouden gaan. Het hele weekend was ontnuchterend voor
Max en ontnuchterend voor ons allemaal, omdat we weer zagen dat
McLaren veruit superieur is." Een kleine opsteker voor Red Bull is
dat de volgende race, de Grand Prix van Canada, onder betere
omstandigheden verreden zal worden. "Ik hoop vooral dat onze auto
weer eens competitief zal zijn", zegt Marko over de race in
Montreal. "En ik hoop op koelere temperaturen, wat goed het geval
kan zijn in Canada. Wat eerder waar was, geldt nu niet meer.
Vroeger waren warme temperaturen optimaal voor ons, maar nu is het
te zwaar voor de banden. Ik weet niet wat McLaren doet, maar zij
kunnen deze banden langer gebruiken dan wij qua temperatuur en
prestaties. Helaas heeft Canada geen of nauwelijks snelle bochten.
Maar misschien kunnen we de auto zo afstellen dat hij in het juiste
werkvenster valt. Maar ik hoop vooral op een solide race zonder
conflicten."

Top Headlines

Oudere Top Headlines