Herbert haalt hard uit naar Verstappen: "Diskwalificatie, overduidelijk met opzet"
Max Verstappen kreeg in de slotfase van de race in Spanje alle ogen
op zich gericht. Hij leek in bocht 5 zijn positie ten opzichte van
George Russell af te willen staan, maar het resulteerde erin dat de
Nederlander op de Mercedes-coureur inreed. Verstappen kreeg
uiteindelijk een straf van tien seconden aan zijn broek en zakte
van de vijfde positie naar P10 terug, maar voormalig F1-coureur
Johnny Herbert pleit voor een hele andere straf. "Ik ben het
helemaal eens met Nico Rosberg: Max Verstappen verdiende een zwarte
vlag en had gediskwalificeerd moeten worden. Er komt een punt
waarop je hard moet zijn voor de coureur als er veel van dit soort
incidenten zijn geweest. Verstappen is de beste coureur op de baan,
met de beste racecraft en het beste inschattingsvermogen, maar het
is altijd iets met hem. Het is helaas meestal een of ander
race-incident waar we het uiteindelijk allemaal over hebben met
Verstappen", zo begint Herbert zijn verhaal tegenover
RoobetAlternatives . "Het was overduidelijk dat de move van
Verstappen op George Russell met opzet was. Hij hield zich in de
rechterbocht in, waar hij vervolgens kon aanvallen en de plaats kon
heroveren door op Russell in te rijden. Voor mij gaat dat te ver."
De voormalig F1-coureur vervolgt: "De actie die hij maakte in
Imola, liet me 'wauw' denken, maar de manoeuvre die hij maakte in
Spanje neemt die 'wauw' weg. Het verdwijnt helemaal en het is
frustrerend. Ik heb het al eerder gezegd en ik zal het blijven
zeggen: Verstappen hoeft deze actie niet te maken. Hij heeft de
vaardigheid om duidelijke inhaalacties te maken. Het wheelbangen is
waarschijnlijk om een punt te maken vanwege wat er gebeurde in
bocht 1 bij de herstart met Russell." "Hij voelde zich gekrenkt,
omdat hij de plaats terug moest geven. In dit geval had Verstappen
niet zo'n groot voordeel als in Saoedi-Arabië. Daar werd hij
bestraft, maar ook daar kwam hij mee weg. Het was maar een straf
van vijf seconden, terwijl het een standaardstraf van tien seconden
had moeten zijn", aldus Herbert. "Een zwarte vlag is iets waar de
stewards en de wedstrijdleiding aan hadden kunnen denken. Je moet
stoppen met dit soort wheelbangen in het racen. Iedereen kan tegen
een andere auto botsen, maar het is helemaal verkeerd om
opzettelijk tegen een andere coureur te botsen. Het is in het
verleden gebeurd, met Ayrton Senna en Alain Prost, met Michael
Schumacher en Damon Hill, en ook met Jacques Villeneuve. Bij het
incident in 1997 werd Schumacher uit het kampioenschap geschrapt."
"Ik wil graag denken dat ik een harde en nette racer was en
Verstappen kan dat ook hebben, maar met die botsing ging hij over
de schreef. Ik wil het niet zien en de coureurs ook niet. Dat soort
racen mag niet gebeuren, en als het toch gebeurt, moet de straf
zwaarder zijn om het uit te bannen. Het kan niet 'gewoon' een
10-secondenstraf zijn, anders behandel je het als elk ander
race-incident", zo sluit de Brit af.
op zich gericht. Hij leek in bocht 5 zijn positie ten opzichte van
George Russell af te willen staan, maar het resulteerde erin dat de
Nederlander op de Mercedes-coureur inreed. Verstappen kreeg
uiteindelijk een straf van tien seconden aan zijn broek en zakte
van de vijfde positie naar P10 terug, maar voormalig F1-coureur
Johnny Herbert pleit voor een hele andere straf. "Ik ben het
helemaal eens met Nico Rosberg: Max Verstappen verdiende een zwarte
vlag en had gediskwalificeerd moeten worden. Er komt een punt
waarop je hard moet zijn voor de coureur als er veel van dit soort
incidenten zijn geweest. Verstappen is de beste coureur op de baan,
met de beste racecraft en het beste inschattingsvermogen, maar het
is altijd iets met hem. Het is helaas meestal een of ander
race-incident waar we het uiteindelijk allemaal over hebben met
Verstappen", zo begint Herbert zijn verhaal tegenover
RoobetAlternatives . "Het was overduidelijk dat de move van
Verstappen op George Russell met opzet was. Hij hield zich in de
rechterbocht in, waar hij vervolgens kon aanvallen en de plaats kon
heroveren door op Russell in te rijden. Voor mij gaat dat te ver."
De voormalig F1-coureur vervolgt: "De actie die hij maakte in
Imola, liet me 'wauw' denken, maar de manoeuvre die hij maakte in
Spanje neemt die 'wauw' weg. Het verdwijnt helemaal en het is
frustrerend. Ik heb het al eerder gezegd en ik zal het blijven
zeggen: Verstappen hoeft deze actie niet te maken. Hij heeft de
vaardigheid om duidelijke inhaalacties te maken. Het wheelbangen is
waarschijnlijk om een punt te maken vanwege wat er gebeurde in
bocht 1 bij de herstart met Russell." "Hij voelde zich gekrenkt,
omdat hij de plaats terug moest geven. In dit geval had Verstappen
niet zo'n groot voordeel als in Saoedi-Arabië. Daar werd hij
bestraft, maar ook daar kwam hij mee weg. Het was maar een straf
van vijf seconden, terwijl het een standaardstraf van tien seconden
had moeten zijn", aldus Herbert. "Een zwarte vlag is iets waar de
stewards en de wedstrijdleiding aan hadden kunnen denken. Je moet
stoppen met dit soort wheelbangen in het racen. Iedereen kan tegen
een andere auto botsen, maar het is helemaal verkeerd om
opzettelijk tegen een andere coureur te botsen. Het is in het
verleden gebeurd, met Ayrton Senna en Alain Prost, met Michael
Schumacher en Damon Hill, en ook met Jacques Villeneuve. Bij het
incident in 1997 werd Schumacher uit het kampioenschap geschrapt."
"Ik wil graag denken dat ik een harde en nette racer was en
Verstappen kan dat ook hebben, maar met die botsing ging hij over
de schreef. Ik wil het niet zien en de coureurs ook niet. Dat soort
racen mag niet gebeuren, en als het toch gebeurt, moet de straf
zwaarder zijn om het uit te bannen. Het kan niet 'gewoon' een
10-secondenstraf zijn, anders behandel je het als elk ander
race-incident", zo sluit de Brit af.