FIA deelt update na omstreden experiment in Spanje

Tijdens het raceweekend in Spanje draaide de FIA een omstreden
experiment. Dan hebben we het niet over de flexibiliteit van de
voorvleugels, maar over de skid blocks onder de auto. Die skid
blocks zijn van titanium, maar dat materiaal wordt erg heet en
houdt zijn warmte ook lang vast. Als die schilfers van de auto af
gaan en in het gras naast de baan terecht komen, dan kan dat gras
makkelijk in brand vliegen. Dat is bijvoorbeeld wat er dit jaar
gebeurde in Japan, en vorig jaar in China. Daarom experimenteerde
de FIA tijdens de eerste vrije training in Spanje met skid blocks
van staal in plaats van titanium. De teams waren bepaald niet blij
met dit idee. Staal is zwaarder dan titanium, dus dit zou ongeveer
750 gram aan gewicht toevoegen aan de auto. Ook is staal een stuk
zachter, wat betekent dat het sneller wegslijt dan titanium. Te
veel slijtage van de skid blocks wordt per definitie bestraft met
automatische diskwalificatie, iets wat de teams uiteraard koste wat
kost willen voorkomen. Als de skid blocks van staal zouden moeten
zijn, kan dat dus als gevolg hebben dat alle teams de rijhoogte van
de auto aan moeten passen, wat uiteraard weer effect heeft op de
aerodynamische vormgeving van de auto en de prestaties op de baan.
De FIA heeft nu bekendgemaakt wat de resultaten van de test in
Spanje zijn. "Na een analyse van de stalen skid block test in
Barcelona, heeft de FIA de plannen aangepast. Skids blocks van
titanium blijven voor de rest van het seizoen verplicht. De teams
wordt echter wel verzocht om skid blocks van staal beschikbaar te
hebben bij elk evenement, aangezien dezen verplicht kunnen worden
als we meer grasbranden zien zoals in Suzuka eerder dit jaar.
Verdere tests van de stalen skid blocks zullen worden uitgevoerd
tijdens geselecteerde weekenden in de loop van het seizoen om dit
verder te evalueren."

Top Headlines

Oudere Top Headlines