Horner duidt Red Bull-dilemma: "Dan werden we opgegeten"
Na de Grand Prix van Spanje ging het begrijpelijkerwijs veel over
de botsing tussen George Russell en Max Verstappen. Maar het euvel
van Verstappen begon al veel eerder, toen de safety car naar buiten
kwam. Tot aan dat moment stond Verstappen er lang niet slecht voor
en leek hij vrijwel gegarandeerd van een podiumplaats. Maar tijdens
de safety car doken de twee McLarens naar binnen voor nieuwe softs,
net als meerdere coureurs achter Verstappen. De Nederlander maakte
zelf ook een pitstop, maar hij ging naar de harde band. Een
compound die op papier een seconde per ronde langzamer was dan de
softs. Verstappen trok de beslissing over de radio in twijfel en
hij bleek gelijk te hebben. Charles Leclerc ging hem bij de
herstart vrijwel meteen voorbij en ook George Russell kwam er
uiteindelijk langs. Maar teambaas Christian Horner denkt niet dat
het team per se een fout maakte met de harde band, zo vertelt hij
aan onder andere RacingNews365. "Toen de safety car er kwam in
ronde 54, was dat waarschijnlijk het slechtst mogelijke moment voor
onze strategie. We stonden toen voor het dilemma: blijven we rijden
op zachte banden die acht rondes oud zijn en flink over de kling
gejaagd waren, wat zou betekenen dat we opgegeten werden bij de
herstart met nog tien rondes te gaan. Helaas was het enige setje
banden dat we nog over hadden, vanwege onze strategie van drie
pitstops, een set nieuwe harde banden. Dus ons idee was dat de
nieuwe harde banden beter waren dan oude, flink versleten zachte
banden. Dus dat deden we. We maakten die pitstop." Het is niet
helemaal waar dat er geen andere banden waren: in de pitbox had Red
Bull ook nog een setje softs liggen die nog niet in de race waren
gebruikt. Maar om die banden 'nieuw' te noemen is ook niet correct
volgens Horner. "Die banden waren al wel gebruikt. Ze waren in de
kwalificatie ingezet en hadden wat proefstarts gemaakt. Dus in de
praktijk hadden die al zeven of acht rondes erop zitten. Dus dat
was ongeveer hetzelfde als de banden die al op de auto zaten. Dus
dan kom je weer bij de keuze voor gloednieuwe banden of banden die
al acht rondes oud zijn en al een flinke klap hebben gekregen. Dus
met wijsheid achteraf is het makkelijk te zeggen dat we buiten
hadden moeten blijven, maar we moesten het doen met de kennis van
dat moment." Eén ding weet Horner wel zeker: blijven rijden op die
oude banden zou in ieder geval niet de winst hebben opgeleverd.
"Hij was dan ingehaald door de twee McLarens. Zou hij zijn
ingehaald door Leclerc? Dat is allemaal een kwestie van gokken. Je
weet het op dat moment niet en je moet werken met de informatie die
je hebt. En zoals ik al zei: het risico van onze strategie met drie
pitstops was dat we met een safety car in de laatste fase een
probleem zouden hebben."
de botsing tussen George Russell en Max Verstappen. Maar het euvel
van Verstappen begon al veel eerder, toen de safety car naar buiten
kwam. Tot aan dat moment stond Verstappen er lang niet slecht voor
en leek hij vrijwel gegarandeerd van een podiumplaats. Maar tijdens
de safety car doken de twee McLarens naar binnen voor nieuwe softs,
net als meerdere coureurs achter Verstappen. De Nederlander maakte
zelf ook een pitstop, maar hij ging naar de harde band. Een
compound die op papier een seconde per ronde langzamer was dan de
softs. Verstappen trok de beslissing over de radio in twijfel en
hij bleek gelijk te hebben. Charles Leclerc ging hem bij de
herstart vrijwel meteen voorbij en ook George Russell kwam er
uiteindelijk langs. Maar teambaas Christian Horner denkt niet dat
het team per se een fout maakte met de harde band, zo vertelt hij
aan onder andere RacingNews365. "Toen de safety car er kwam in
ronde 54, was dat waarschijnlijk het slechtst mogelijke moment voor
onze strategie. We stonden toen voor het dilemma: blijven we rijden
op zachte banden die acht rondes oud zijn en flink over de kling
gejaagd waren, wat zou betekenen dat we opgegeten werden bij de
herstart met nog tien rondes te gaan. Helaas was het enige setje
banden dat we nog over hadden, vanwege onze strategie van drie
pitstops, een set nieuwe harde banden. Dus ons idee was dat de
nieuwe harde banden beter waren dan oude, flink versleten zachte
banden. Dus dat deden we. We maakten die pitstop." Het is niet
helemaal waar dat er geen andere banden waren: in de pitbox had Red
Bull ook nog een setje softs liggen die nog niet in de race waren
gebruikt. Maar om die banden 'nieuw' te noemen is ook niet correct
volgens Horner. "Die banden waren al wel gebruikt. Ze waren in de
kwalificatie ingezet en hadden wat proefstarts gemaakt. Dus in de
praktijk hadden die al zeven of acht rondes erop zitten. Dus dat
was ongeveer hetzelfde als de banden die al op de auto zaten. Dus
dan kom je weer bij de keuze voor gloednieuwe banden of banden die
al acht rondes oud zijn en al een flinke klap hebben gekregen. Dus
met wijsheid achteraf is het makkelijk te zeggen dat we buiten
hadden moeten blijven, maar we moesten het doen met de kennis van
dat moment." Eén ding weet Horner wel zeker: blijven rijden op die
oude banden zou in ieder geval niet de winst hebben opgeleverd.
"Hij was dan ingehaald door de twee McLarens. Zou hij zijn
ingehaald door Leclerc? Dat is allemaal een kwestie van gokken. Je
weet het op dat moment niet en je moet werken met de informatie die
je hebt. En zoals ik al zei: het risico van onze strategie met drie
pitstops was dat we met een safety car in de laatste fase een
probleem zouden hebben."
