Schumacher neemt het op voor Verstappen na veelbesproken botsing met Russell
Max Verstappen en George Russell speelden de hoofdrol tijdens de
slotfase van de Grand Prix van Spanje. Nadat Verstappen op een
mindere compound banden kwam te staan, zag hij de twee McLarens aan
de horizon verdwijnen en moest hij ook Charles Leclerc voorbij
laten. Toen ook Russell er langs probeerde te gaan, leek Verstappen
hem er in eerste instantie langs te laten zoals het team hem
instrueerde, maar gaf toen toch nog weer extra gas, waardoor de
twee coureurs botsten. Een dag later erkende Verstappen dat hij
fout zat en dat het incident nooit plaats had mogen vinden. Wat
analist en voormalig F1-coureur Ralf Schumacher betreft is daarmee
de kous af, zo stelt hij in de podcast Backstage Boxengasse . "Max
Verstappen, allereerst: chapeau. Hij bood zijn excuses aan. En ik
vind zelf: 'als je je excuses aanbiedt, dan is het zand erover'.
Hij kreeg nu een straf en die was vrij streng. Hij mag nu geen
fouten meer maken, anders krijgt hij een schorsing van een race.
Dat is natuurlijk heel slecht voor zijn kansen in het
kampioenschap. Nog één strafpunt en dan is het uit met de pret, dan
moet hij een pauze nemen. Dat zou natuurlijk erg tragisch zijn. Hij
heeft gewoon zijn excuses aangeboden en dat vind ik netjes. Hij
liet zich een beetje meeslepen, dat is alles." Volgens Schumacher
was het bovenal een onnodig teleurstellend einde van een verder
ijzersterke race van Verstappen. "Het was een geweldige beslissing
om drie pitstops te proberen. McLaren was daar niet op voorbereid.
Ze hadden die race zo kunnen verliezen zonder de safety car. Maar
de Red Bull is te langzaam en dan voel je die frustratie opkomen.
Als je Max Verstappen wegdenkt en kijkt waar Yuki Tsunoda ongeveer
zit, dan kun je je een beetje voorstellen waar Red Bull eigenlijk
staat. En daarom raakt hij gefrustreerd." De keuze om Verstappen
richting het einde op de harde band te zetten, was volgens
Schumacher ook een vergissing. "Ze hadden ervoor moeten kiezen om
door te rijden en dan had hij op kop gelegen. McLaren had hem dan
moeten passeren, wat niet zo makkelijk is. Misschien had hij dan in
ieder geval één McLaren achter zich kunnen laten. Maar nu verloor
hij al twee plaatsen en dan was er het moment met Russell." "Hij
was toen zo gefrustreerd. Ik kan dat wel begrijpen. Waarschijnlijk
dacht hij op dat moment: 'Ik vecht dus met botte wapens. Nu krijg
ik ook nog een straf en misschien moet ik nog een plaats afstaan.
Het wereldkampioenschap is bijna weg', en ga zo maar door.
Natuurlijk was dat een overduidelijk verkeerde beslissing van zijn
kant. Maar je moet begrijpen dat je het (de frustratie, red.) ook
ziet bij het hele team."
slotfase van de Grand Prix van Spanje. Nadat Verstappen op een
mindere compound banden kwam te staan, zag hij de twee McLarens aan
de horizon verdwijnen en moest hij ook Charles Leclerc voorbij
laten. Toen ook Russell er langs probeerde te gaan, leek Verstappen
hem er in eerste instantie langs te laten zoals het team hem
instrueerde, maar gaf toen toch nog weer extra gas, waardoor de
twee coureurs botsten. Een dag later erkende Verstappen dat hij
fout zat en dat het incident nooit plaats had mogen vinden. Wat
analist en voormalig F1-coureur Ralf Schumacher betreft is daarmee
de kous af, zo stelt hij in de podcast Backstage Boxengasse . "Max
Verstappen, allereerst: chapeau. Hij bood zijn excuses aan. En ik
vind zelf: 'als je je excuses aanbiedt, dan is het zand erover'.
Hij kreeg nu een straf en die was vrij streng. Hij mag nu geen
fouten meer maken, anders krijgt hij een schorsing van een race.
Dat is natuurlijk heel slecht voor zijn kansen in het
kampioenschap. Nog één strafpunt en dan is het uit met de pret, dan
moet hij een pauze nemen. Dat zou natuurlijk erg tragisch zijn. Hij
heeft gewoon zijn excuses aangeboden en dat vind ik netjes. Hij
liet zich een beetje meeslepen, dat is alles." Volgens Schumacher
was het bovenal een onnodig teleurstellend einde van een verder
ijzersterke race van Verstappen. "Het was een geweldige beslissing
om drie pitstops te proberen. McLaren was daar niet op voorbereid.
Ze hadden die race zo kunnen verliezen zonder de safety car. Maar
de Red Bull is te langzaam en dan voel je die frustratie opkomen.
Als je Max Verstappen wegdenkt en kijkt waar Yuki Tsunoda ongeveer
zit, dan kun je je een beetje voorstellen waar Red Bull eigenlijk
staat. En daarom raakt hij gefrustreerd." De keuze om Verstappen
richting het einde op de harde band te zetten, was volgens
Schumacher ook een vergissing. "Ze hadden ervoor moeten kiezen om
door te rijden en dan had hij op kop gelegen. McLaren had hem dan
moeten passeren, wat niet zo makkelijk is. Misschien had hij dan in
ieder geval één McLaren achter zich kunnen laten. Maar nu verloor
hij al twee plaatsen en dan was er het moment met Russell." "Hij
was toen zo gefrustreerd. Ik kan dat wel begrijpen. Waarschijnlijk
dacht hij op dat moment: 'Ik vecht dus met botte wapens. Nu krijg
ik ook nog een straf en misschien moet ik nog een plaats afstaan.
Het wereldkampioenschap is bijna weg', en ga zo maar door.
Natuurlijk was dat een overduidelijk verkeerde beslissing van zijn
kant. Maar je moet begrijpen dat je het (de frustratie, red.) ook
ziet bij het hele team."