Voormalig Red Bull-kopstuk verdedigt stewards na uitspraken Horner
Na de Grand Prix van Spanje was Red Bull-teambaas Christian Horner
bepaald niet te spreken over de manier waarop de FIA de regels
handhaaft. Het probleem zat het er volgens hem in dat de teams nu
in sommige gevallen zelf moeten inschatten of iets een illegale
inhaalactie is of niet. Zo ja, dan moet het team er zelf voor
kiezen om de positie terug te geven aan de concurrentie, anders kan
de FIA een straf uitdelen. Maar zoals we in Spanje hebben gezien,
kan dat ook in het nadeel van het team uitpakken. Red Bull koos er
namelijk voor om Max Verstappen de opdracht te geven George Russell
voorbij te laten, terwijl de stewards later aangaven dat wat hen
betreft Verstappen dat helemaal niet had hoeven doen. Horner
pleitte er daarom voor dat de FIA zelf weer de regie neemt in die
situaties, maar Stake F1-teambaas Jonathan Wheatley is het bepaald
niet met Horner eens. Bijna twee decennia lang was Wheatley de
sportief directeur van Red Bull en hield hij zich namens het team
met dit soort kwesties bezig. Hij was het schakelpunt met de FIA en
was degene die moest beslissen of een inhaalactie volgens het
boekje was of niet. Wheatley is er dan ook van overtuigd dat het
huidige systeem prima werkt. "De teams hebben de mogelijkheid om
dit zelf te doen", zegt Wheatley tegen onder andere RacingNews365.
"De teams hebben nu de kans om zelf de situatie in te schatten en
zelf deze keuze te maken. En de teams zijn professioneel genoeg. In
de gehele pitlane hebben we allemaal gekeken naar wat er in de
eerste bocht gebeurde. Wij hadden het misschien wat anders
aangepakt. Maar ik heb al wel vaker gezegd dat het werk van de
stewards naar mijn idee recentelijk heel veel beter is geworden.
Volgens mij doet de FIA het heel goed, maar het is iets waar nog
steeds aan gewerkt wordt. En ik denk dat ik nooit twee acties heb
gezien die precies hetzelfde waren." Een ander heikel punt van
Horner was dat er maar weinig respons komt vanuit de FIA als je als
team contact zoekt. Ook dat ligt volgens Wheatley wat
genuanceerder. "Ik heb de afgelopen 19 jaar ontzettend veel tijd
doorgebracht en in contact gestaan met de FIA en heb mijn best
gedaan om te begrijpen wat er allemaal bij race control gebeurt.
Het is bijna nooit zo dat ze zich maar met één incident bezig
hoeven te houden. Er gebeurt altijd ontzettend veel. Ik weet niet
precies wat Christian specifiek bedoelde. Ik heb zijn race niet zo
heel nauwlettend gevolgd, maar ik weet inmiddels wel een beetje
hoeveel druk ze ervaren bij race control , dus dat helpt met
begrijpen waarom je niet altijd een reactie krijgt." Wel is
Wheatley blij dat hij niet meer de aangewezen persoon voor dit
soort kwesties is. "Het is wel fijn om daar niet meer mee bezig te
zijn", grijnst de teambaas. "Nadat ik al die jaren met de FIA heb
gepraat, is het wel prettig om dit aan een ondergeschikte over te
laten. Ik heb wel even genoeg van alle drama."
bepaald niet te spreken over de manier waarop de FIA de regels
handhaaft. Het probleem zat het er volgens hem in dat de teams nu
in sommige gevallen zelf moeten inschatten of iets een illegale
inhaalactie is of niet. Zo ja, dan moet het team er zelf voor
kiezen om de positie terug te geven aan de concurrentie, anders kan
de FIA een straf uitdelen. Maar zoals we in Spanje hebben gezien,
kan dat ook in het nadeel van het team uitpakken. Red Bull koos er
namelijk voor om Max Verstappen de opdracht te geven George Russell
voorbij te laten, terwijl de stewards later aangaven dat wat hen
betreft Verstappen dat helemaal niet had hoeven doen. Horner
pleitte er daarom voor dat de FIA zelf weer de regie neemt in die
situaties, maar Stake F1-teambaas Jonathan Wheatley is het bepaald
niet met Horner eens. Bijna twee decennia lang was Wheatley de
sportief directeur van Red Bull en hield hij zich namens het team
met dit soort kwesties bezig. Hij was het schakelpunt met de FIA en
was degene die moest beslissen of een inhaalactie volgens het
boekje was of niet. Wheatley is er dan ook van overtuigd dat het
huidige systeem prima werkt. "De teams hebben de mogelijkheid om
dit zelf te doen", zegt Wheatley tegen onder andere RacingNews365.
"De teams hebben nu de kans om zelf de situatie in te schatten en
zelf deze keuze te maken. En de teams zijn professioneel genoeg. In
de gehele pitlane hebben we allemaal gekeken naar wat er in de
eerste bocht gebeurde. Wij hadden het misschien wat anders
aangepakt. Maar ik heb al wel vaker gezegd dat het werk van de
stewards naar mijn idee recentelijk heel veel beter is geworden.
Volgens mij doet de FIA het heel goed, maar het is iets waar nog
steeds aan gewerkt wordt. En ik denk dat ik nooit twee acties heb
gezien die precies hetzelfde waren." Een ander heikel punt van
Horner was dat er maar weinig respons komt vanuit de FIA als je als
team contact zoekt. Ook dat ligt volgens Wheatley wat
genuanceerder. "Ik heb de afgelopen 19 jaar ontzettend veel tijd
doorgebracht en in contact gestaan met de FIA en heb mijn best
gedaan om te begrijpen wat er allemaal bij race control gebeurt.
Het is bijna nooit zo dat ze zich maar met één incident bezig
hoeven te houden. Er gebeurt altijd ontzettend veel. Ik weet niet
precies wat Christian specifiek bedoelde. Ik heb zijn race niet zo
heel nauwlettend gevolgd, maar ik weet inmiddels wel een beetje
hoeveel druk ze ervaren bij race control , dus dat helpt met
begrijpen waarom je niet altijd een reactie krijgt." Wel is
Wheatley blij dat hij niet meer de aangewezen persoon voor dit
soort kwesties is. "Het is wel fijn om daar niet meer mee bezig te
zijn", grijnst de teambaas. "Nadat ik al die jaren met de FIA heb
gepraat, is het wel prettig om dit aan een ondergeschikte over te
laten. Ik heb wel even genoeg van alle drama."