Marko houdt hart vast voor Verstappen: "Dat zou een ramp zijn"
In de slotfase van de Grand Prix van Spanje liepen de gemoederen
hoog op, zeker bij Max Verstappen. Red Bull stuurde de
wereldkampioen op harde banden naar buiten tijdens de safety car,
terwijl het grootste deel van het veld op softs reed. Zodoende
begon Verstappen terug te vallen en werd hij ook nog eens onterecht
geïnstrueerd om George Russell voorbij te laten na een touché in de
eerste bocht. Op dat moment sloegen de stoppen door bij Verstappen,
die tegen Russell aan botste en een fikse straf kreeg. De coureur
viel terug naar de tiende plaats én ontving drie strafpunten,
waardoor een schorsing akelig dichtbij komt. Helmut Marko
beschrijft de tumultueuze slotfase uitgebreid. "Tijdens de race in
Barcelona was een derde plaats mogelijk geweest, maar in plaats
daarvan werd het een tiende plaats", vertelt Marko in zijn column
voor Speedweek . "Dit was niet in de laatste plaats te danken aan
de strategie. We hadden drie opties toen de safety car naar buiten
reed: we hadden helemaal niet kunnen stoppen, we hadden kunnen
overschakelen op zachte banden die ongeveer zeven ronden oud waren,
of we hadden een nieuwe set hards kunnen gebruiken. Dat laatste
hebben we gedaan en achteraf was dat helaas de slechtste optie.
Maar goed, achteraf ben je altijd slimmer." De softs hadden
Verstappen meer kans gegeven, beredeneert Marko. "Het is moeilijk
te simuleren wat de beste keuze zou zijn geweest. Als we op de baan
waren gebleven en niet waren gestopt, hadden de twee McLarens ons
ingehaald. Maar ik denk dat we een eerlijke kans hadden gehad tegen
Charles Leclerc in de Ferrari. En omdat de safety car lange tijd
bleef, hoefden de coureurs relatief weinig ronden te rijden. Marko
zag ook dat winnaar Oscar Piastri een factor was. "We hadden meer
kans gehad met de gebruikte softs dan met de nieuwe harde banden.
De opwarmfase was moeilijk met de hardste compound, we kregen de
banden niet op temperatuur. Piastri reed ook langzaam voor de
herstart. Ondanks zijn jonge leeftijd is hij een slimme man en wist
hij dat Max op de harde banden zou rijden." Ramp Dan gaat Marko in
op de verschillende botsingen. "Daarna kwam het tot een botsing met
Max, en dan moet je wel naar de totale situatie kijken. Ten eerste
kreeg hij de harde banden, hoewel hij dat niet wilde. Vervolgens
was er in de eerste ronde meteen een uitwijkmanoeuvre, waarbij hij
bijna van de baan vloog. Ook rijdt Leclerc met ruim 300 kilometer
per uur zijdelings tegen zijn auto aan. Dat is volledig
ondergesneeuwd en was ook erg gevaarlijk." "Daardoor was de sfeer
natuurlijk gespannen. Uiteindelijk kwam het nog tot een incident
met Russell. Max, die het reglement door en door kent, zei dat hij
de plaats niet terug hoefde te geven. Maar hem werd verteld dat hij
de positie wel moest teruggeven. Dat waren al heel wat bittere
pillen die hij moest slikken. Daar komt nog bij dat Russell niet
bepaald zijn beste vriend is." Het gevolg? Marko houdt zijn hart
vast, want bij een nieuw strafpunt in Canada of Oostenrijk volgt
een schorsing voor Verstappen. "Nu mag hij zich de komende twee
raceweekenden nergens schuldig aan maken. Men zal hem natuurlijk
vertellen dat hij niets ondoordachts mag doen. Het zou een ramp
zijn als hij in Oostenrijk (de thuisrace van Red Bull red.) niet
zou kunnen starten. Maar daar gaan we niet vanuit, want het is echt
niet zo dat Max in elke race iets aanricht. Na Oostenrijk vervallen
de eerste strafpunten weer."
hoog op, zeker bij Max Verstappen. Red Bull stuurde de
wereldkampioen op harde banden naar buiten tijdens de safety car,
terwijl het grootste deel van het veld op softs reed. Zodoende
begon Verstappen terug te vallen en werd hij ook nog eens onterecht
geïnstrueerd om George Russell voorbij te laten na een touché in de
eerste bocht. Op dat moment sloegen de stoppen door bij Verstappen,
die tegen Russell aan botste en een fikse straf kreeg. De coureur
viel terug naar de tiende plaats én ontving drie strafpunten,
waardoor een schorsing akelig dichtbij komt. Helmut Marko
beschrijft de tumultueuze slotfase uitgebreid. "Tijdens de race in
Barcelona was een derde plaats mogelijk geweest, maar in plaats
daarvan werd het een tiende plaats", vertelt Marko in zijn column
voor Speedweek . "Dit was niet in de laatste plaats te danken aan
de strategie. We hadden drie opties toen de safety car naar buiten
reed: we hadden helemaal niet kunnen stoppen, we hadden kunnen
overschakelen op zachte banden die ongeveer zeven ronden oud waren,
of we hadden een nieuwe set hards kunnen gebruiken. Dat laatste
hebben we gedaan en achteraf was dat helaas de slechtste optie.
Maar goed, achteraf ben je altijd slimmer." De softs hadden
Verstappen meer kans gegeven, beredeneert Marko. "Het is moeilijk
te simuleren wat de beste keuze zou zijn geweest. Als we op de baan
waren gebleven en niet waren gestopt, hadden de twee McLarens ons
ingehaald. Maar ik denk dat we een eerlijke kans hadden gehad tegen
Charles Leclerc in de Ferrari. En omdat de safety car lange tijd
bleef, hoefden de coureurs relatief weinig ronden te rijden. Marko
zag ook dat winnaar Oscar Piastri een factor was. "We hadden meer
kans gehad met de gebruikte softs dan met de nieuwe harde banden.
De opwarmfase was moeilijk met de hardste compound, we kregen de
banden niet op temperatuur. Piastri reed ook langzaam voor de
herstart. Ondanks zijn jonge leeftijd is hij een slimme man en wist
hij dat Max op de harde banden zou rijden." Ramp Dan gaat Marko in
op de verschillende botsingen. "Daarna kwam het tot een botsing met
Max, en dan moet je wel naar de totale situatie kijken. Ten eerste
kreeg hij de harde banden, hoewel hij dat niet wilde. Vervolgens
was er in de eerste ronde meteen een uitwijkmanoeuvre, waarbij hij
bijna van de baan vloog. Ook rijdt Leclerc met ruim 300 kilometer
per uur zijdelings tegen zijn auto aan. Dat is volledig
ondergesneeuwd en was ook erg gevaarlijk." "Daardoor was de sfeer
natuurlijk gespannen. Uiteindelijk kwam het nog tot een incident
met Russell. Max, die het reglement door en door kent, zei dat hij
de plaats niet terug hoefde te geven. Maar hem werd verteld dat hij
de positie wel moest teruggeven. Dat waren al heel wat bittere
pillen die hij moest slikken. Daar komt nog bij dat Russell niet
bepaald zijn beste vriend is." Het gevolg? Marko houdt zijn hart
vast, want bij een nieuw strafpunt in Canada of Oostenrijk volgt
een schorsing voor Verstappen. "Nu mag hij zich de komende twee
raceweekenden nergens schuldig aan maken. Men zal hem natuurlijk
vertellen dat hij niets ondoordachts mag doen. Het zou een ramp
zijn als hij in Oostenrijk (de thuisrace van Red Bull red.) niet
zou kunnen starten. Maar daar gaan we niet vanuit, want het is echt
niet zo dat Max in elke race iets aanricht. Na Oostenrijk vervallen
de eerste strafpunten weer."