Horner: "Dat was de enige kans voor Verstappen"
Tijdens de Grand Prix van Spanje deed Red Bull iets gewaagds. Het
team koos namelijk voor een strategie met drie pitstops. Het leek
Max Verstappen geen windeieren te leggen. Tot aan de slotfase dan.
Want toen zag Red Bull zich genoodzaakt harde banden onder de auto
van Verstappen te zetten tijdens een safety car. Dat ging volledig
mis en Verstappen zakte terug naar de vijfde plaats, tot een
tijdstraf hem nog verder naar achteren wierp. Volgens Red
Bull-teambaas Christian Horner begon het euvel al veel eerder, zo
zegt hij tegen onder andere RacingNews365. "Ik denk dat je nog
verder terug moet kijken. Wij kozen uiteraard voor een driestopper
vanwege de manier waarop de race zich ontvouwde. Die keuze maakten
we vrij vroeg, want we zagen dat het qua snelheid en bandenslijtage
onmogelijk zou zijn om het gevecht met McLaren rechtstreeks aan te
gaan. Dus op ongeveer ronde twaalf maakten wij al onze eerste stop,
en toen de tweede in ronde 28 of 29. Op dat punt was McLaren al vol
overtuiging bezig met een tweestopper, want ze gingen niet
tegelijkertijd met ons naar binnen." "Wij gingen vol overtuiging
verder met de driestopper en dat leek zelfs de betere strategie te
zijn. Het probleem zat hem in de levensduur van onze banden en
vooral in de tweede stint was McLaren erg sterk. De enige kans die
we hadden was een mogelijke undercut, dus dat probeerden we met Max
op zijn laatste setje zachte banden. Dus hij had al zijn softs en
mediums al gebruikt. En toen wist McLaren ons wel de loef af te
steken met zowel Lando Norris als Oscar Piastri."
team koos namelijk voor een strategie met drie pitstops. Het leek
Max Verstappen geen windeieren te leggen. Tot aan de slotfase dan.
Want toen zag Red Bull zich genoodzaakt harde banden onder de auto
van Verstappen te zetten tijdens een safety car. Dat ging volledig
mis en Verstappen zakte terug naar de vijfde plaats, tot een
tijdstraf hem nog verder naar achteren wierp. Volgens Red
Bull-teambaas Christian Horner begon het euvel al veel eerder, zo
zegt hij tegen onder andere RacingNews365. "Ik denk dat je nog
verder terug moet kijken. Wij kozen uiteraard voor een driestopper
vanwege de manier waarop de race zich ontvouwde. Die keuze maakten
we vrij vroeg, want we zagen dat het qua snelheid en bandenslijtage
onmogelijk zou zijn om het gevecht met McLaren rechtstreeks aan te
gaan. Dus op ongeveer ronde twaalf maakten wij al onze eerste stop,
en toen de tweede in ronde 28 of 29. Op dat punt was McLaren al vol
overtuiging bezig met een tweestopper, want ze gingen niet
tegelijkertijd met ons naar binnen." "Wij gingen vol overtuiging
verder met de driestopper en dat leek zelfs de betere strategie te
zijn. Het probleem zat hem in de levensduur van onze banden en
vooral in de tweede stint was McLaren erg sterk. De enige kans die
we hadden was een mogelijke undercut, dus dat probeerden we met Max
op zijn laatste setje zachte banden. Dus hij had al zijn softs en
mediums al gebruikt. En toen wist McLaren ons wel de loef af te
steken met zowel Lando Norris als Oscar Piastri."