Technisch directeur Red Bull houdt geloof: "Anders zou ik dat nooit op de auto zetten"
Het ontwikkelingstraject van een Formule 1-auto blijkt een complexe
puzzel, waarbij teams hun eigen pad moeten bewandelen. "Het gaat er
altijd om wat je kunt vinden en hoe je plan eruit ziet, op de
R&D afdeling. Je legt daarin je eigen route af," zo legt
technisch directeur Pierre Wache uit in een exclusief interview met
RacingNews365 . McLaren heeft in het afgelopen jaar indrukwekkende
vooruitgang geboekt, wat resulteert in een voorsprong die Red Bull
nu moet zien in te halen. Dat gaat niet vanzelf, aldus Wache: "Het
is altijd lastig om de sweet spot te vinden met de bolide tussen de
performance en de bestuurbaarheid van de bolide. Dat is ons niet
altijd gelukt en zelfs in 2023, het dominante jaar van ons, hadden
we hetzelfde probleem. Ook in 2024 was dat het geval, maar toen
vonden we alsnog meer performance waarmee we het nodige wisten te
verbloemen. Voor Sergio Perez werd het echter steeds meer een
probleem, terwijl Verstappen het voor elkaar kreeg om om de
problemen heen te rijden." Ondanks het feit dat Red Bull tegen
beperkingen met het beproefde concept aan liep, koos men er niet
voor het concept om te gooien. Waarom niet? "Je ziet het probleem
niet aankomen, totdat het er daadwerkelijk is, omdat je zó gefocust
bent op het verbeteren van de auto." Kennis van nu "Je wordt ook
beperkt door geld en de manier waarop je de bolide kunt testen
bijvoorbeeld. Je slaat niet zomaar een andere weg in. Ja,
terugkijkend kun je altijd zeggen ‘we hebben het verkloot’, maar
dat is altijd makkelijk om achteraf te zeggen. Met de kennis van nu
durf ik niet te stellen dat we de dingen écht anders hadden kunnen
doen." De huidige situatie toont een duidelijk beeld: McLaren heeft
momenteel de overhand. "Ja, McLaren is nu nog altijd 3 à 4 tienden
sneller dan wij, maar ik denk dat ze in het begin van het seizoen
zelfs nog veel sneller dan dat waren ten opzichte van ons. Ik denk
dat we het gat enigszins dichten, al is Barcelona niet het juiste
circuit voor ons. Ik denk echter wel dat we dichter op de McLarens
zitten dan in Miami." Het gat wordt vooralsnog dus niet heel snel
dichtgereden, maar kan het nog wel? Wache twijfelt niet lang over
zijn antwoord: "Als ik niet zou denken dat we het gat nog kunnen
dichten, zou ik het geplande upgradepakket er niet eens opzetten.
Ik denk dat we het wel kunnen. Het gaat daarbij niet alleen om de
kwalificatie, maar ook om de racepace. McLaren is echt op ieder
gebied goed, maar ik denk dat we het gat kunnen dichten. Anders
zouden we alles nu al op volgend jaar zetten."
puzzel, waarbij teams hun eigen pad moeten bewandelen. "Het gaat er
altijd om wat je kunt vinden en hoe je plan eruit ziet, op de
R&D afdeling. Je legt daarin je eigen route af," zo legt
technisch directeur Pierre Wache uit in een exclusief interview met
RacingNews365 . McLaren heeft in het afgelopen jaar indrukwekkende
vooruitgang geboekt, wat resulteert in een voorsprong die Red Bull
nu moet zien in te halen. Dat gaat niet vanzelf, aldus Wache: "Het
is altijd lastig om de sweet spot te vinden met de bolide tussen de
performance en de bestuurbaarheid van de bolide. Dat is ons niet
altijd gelukt en zelfs in 2023, het dominante jaar van ons, hadden
we hetzelfde probleem. Ook in 2024 was dat het geval, maar toen
vonden we alsnog meer performance waarmee we het nodige wisten te
verbloemen. Voor Sergio Perez werd het echter steeds meer een
probleem, terwijl Verstappen het voor elkaar kreeg om om de
problemen heen te rijden." Ondanks het feit dat Red Bull tegen
beperkingen met het beproefde concept aan liep, koos men er niet
voor het concept om te gooien. Waarom niet? "Je ziet het probleem
niet aankomen, totdat het er daadwerkelijk is, omdat je zó gefocust
bent op het verbeteren van de auto." Kennis van nu "Je wordt ook
beperkt door geld en de manier waarop je de bolide kunt testen
bijvoorbeeld. Je slaat niet zomaar een andere weg in. Ja,
terugkijkend kun je altijd zeggen ‘we hebben het verkloot’, maar
dat is altijd makkelijk om achteraf te zeggen. Met de kennis van nu
durf ik niet te stellen dat we de dingen écht anders hadden kunnen
doen." De huidige situatie toont een duidelijk beeld: McLaren heeft
momenteel de overhand. "Ja, McLaren is nu nog altijd 3 à 4 tienden
sneller dan wij, maar ik denk dat ze in het begin van het seizoen
zelfs nog veel sneller dan dat waren ten opzichte van ons. Ik denk
dat we het gat enigszins dichten, al is Barcelona niet het juiste
circuit voor ons. Ik denk echter wel dat we dichter op de McLarens
zitten dan in Miami." Het gat wordt vooralsnog dus niet heel snel
dichtgereden, maar kan het nog wel? Wache twijfelt niet lang over
zijn antwoord: "Als ik niet zou denken dat we het gat nog kunnen
dichten, zou ik het geplande upgradepakket er niet eens opzetten.
Ik denk dat we het wel kunnen. Het gaat daarbij niet alleen om de
kwalificatie, maar ook om de racepace. McLaren is echt op ieder
gebied goed, maar ik denk dat we het gat kunnen dichten. Anders
zouden we alles nu al op volgend jaar zetten."