Red Bull gunt Tsunoda ademruimte naast Verstappen
Het tweede Red Bull-stoeltje naast Max Verstappen blijft maar voor
hoofdbrekens zorgen. Ook Yuki Tsunoda heeft het ongelofelijk
lastig, zo bleek met name in de afgelopen triple header. Tsunoda
crashte ontzettend hard in Imola, scoorde maar één WK-punt en kwam
er in Spanje totaal niet aan te pas. Helmut Marko legt haarfijn uit
wat het probleem van Tsunoda is. "Tsunoda heeft in de laatste drie
races één WK-punt behaald en dat is natuurlijk niet bevredigend",
vertelt Marko in zijn column voor Speedweek . "Helaas heeft hij bij
de crash in Imola de nieuwe onderkant en andere nieuwe onderdelen
vernield, waardoor hij momenteel niet met dezelfde setup rijdt als
Max. Dat komt ook door tijdgebrek, want een nieuwe onderkant heeft
minstens drie weken nodig om klaar te zijn. Er wordt hard gewerkt
om de nieuwe onderdelen in Canada op de auto te krijgen. We gaan
ervanuit dat dat ook lukt." Toch vertelt dat niet het hele verhaal,
weet Marko. "Dat is niet doorslaggevend. Het ernstige is dat Yuki
in de vrije trainingen vaak maar een tiende van een seconde tekort
komt, en als het op de kwalificatie aankomt, wordt het verschil
groter. Dan is er druk, en onder druk heeft hij het moeilijker.
Daar komt nog bij dat hij zich niet zo snel kan aanpassen als Max,
die niet hoeft te wennen." Marko probeert echter wel de druk bij
Tsunoda weg te nemen. De Japanner krijgt ademruimte van het team en
hoeft op korte termijn niet voor een exit te vrezen. "Voor Yuki is
de auto nog niet vanzelfsprekend. Hij heeft daar meer moeite mee en
je bent natuurlijk ook aan het afstellen als je achterligt en veel
probeert. Hij heeft meer tijd nodig en die krijgt hij ook. We gaan
ervan uit dat hij tot het einde van het seizoen in de auto zal
zitten."
hoofdbrekens zorgen. Ook Yuki Tsunoda heeft het ongelofelijk
lastig, zo bleek met name in de afgelopen triple header. Tsunoda
crashte ontzettend hard in Imola, scoorde maar één WK-punt en kwam
er in Spanje totaal niet aan te pas. Helmut Marko legt haarfijn uit
wat het probleem van Tsunoda is. "Tsunoda heeft in de laatste drie
races één WK-punt behaald en dat is natuurlijk niet bevredigend",
vertelt Marko in zijn column voor Speedweek . "Helaas heeft hij bij
de crash in Imola de nieuwe onderkant en andere nieuwe onderdelen
vernield, waardoor hij momenteel niet met dezelfde setup rijdt als
Max. Dat komt ook door tijdgebrek, want een nieuwe onderkant heeft
minstens drie weken nodig om klaar te zijn. Er wordt hard gewerkt
om de nieuwe onderdelen in Canada op de auto te krijgen. We gaan
ervanuit dat dat ook lukt." Toch vertelt dat niet het hele verhaal,
weet Marko. "Dat is niet doorslaggevend. Het ernstige is dat Yuki
in de vrije trainingen vaak maar een tiende van een seconde tekort
komt, en als het op de kwalificatie aankomt, wordt het verschil
groter. Dan is er druk, en onder druk heeft hij het moeilijker.
Daar komt nog bij dat hij zich niet zo snel kan aanpassen als Max,
die niet hoeft te wennen." Marko probeert echter wel de druk bij
Tsunoda weg te nemen. De Japanner krijgt ademruimte van het team en
hoeft op korte termijn niet voor een exit te vrezen. "Voor Yuki is
de auto nog niet vanzelfsprekend. Hij heeft daar meer moeite mee en
je bent natuurlijk ook aan het afstellen als je achterligt en veel
probeert. Hij heeft meer tijd nodig en die krijgt hij ook. We gaan
ervan uit dat hij tot het einde van het seizoen in de auto zal
zitten."