Marko stipt duivels dilemma in Red Bull-beslissing voor Verstappen aan
Red Bull kwam als verliezer uit de bus in het strategische
steekspel van de Grand Prix van Spanje. In de slotfase stond Max
Verstappen als enige ineens op de harde band, terwijl alle andere
coureurs op softs of mediums stonden. Daardoor maakte Verstappen
geen schijn van kans tegen de McLarens, maar ook niet tegen de
Ferrari van Charles Leclerc en de Mercedes van George Russell. En
dat was uiteraard nog voor de tijdstraf voor het veelbesproken
incident. Bij Motorsport Magazin spreekt Red Bull-adviseur Helmut
Marko van een duivels dilemma waar het team voor stond. "Het begon
met dat we ons realiseerden dat we de McLaren niet konden bijhouden
met de normale twee-stop strategie. Dus gingen we over op drie
stops. En we hadden nog steeds banden voor deze eventualiteit. Maar
met de safety car was het duidelijk dat als je niets aan de banden
zou doen, je zou worden ingehaald. We hadden maar één nieuwe band
en dat was een nieuwe harde band. En die was een ramp in de
opwarmfase en qua snelheid." Toch denkt Marko dat het in de basis
wel goed zat met de strategie. "Het scheelde niet veel of het
concept van de drie stops zou hebben gewerkt, in ieder geval voor
het podium. En door de situatie dat we maar zeven ronden zachte
banden hadden gebruikt, dachten onze strategen dat de harde band de
betere was. Maar het was een ramp in de opwarmfase en minstens een
seconde langzamer qua snelheid." Achteraf geeft Marko dan ook toe
dat hij en het team het nu anders aangepakt zouden hebben. "Als je
had geweten dat de harde band zo slecht was. Ja."
steekspel van de Grand Prix van Spanje. In de slotfase stond Max
Verstappen als enige ineens op de harde band, terwijl alle andere
coureurs op softs of mediums stonden. Daardoor maakte Verstappen
geen schijn van kans tegen de McLarens, maar ook niet tegen de
Ferrari van Charles Leclerc en de Mercedes van George Russell. En
dat was uiteraard nog voor de tijdstraf voor het veelbesproken
incident. Bij Motorsport Magazin spreekt Red Bull-adviseur Helmut
Marko van een duivels dilemma waar het team voor stond. "Het begon
met dat we ons realiseerden dat we de McLaren niet konden bijhouden
met de normale twee-stop strategie. Dus gingen we over op drie
stops. En we hadden nog steeds banden voor deze eventualiteit. Maar
met de safety car was het duidelijk dat als je niets aan de banden
zou doen, je zou worden ingehaald. We hadden maar één nieuwe band
en dat was een nieuwe harde band. En die was een ramp in de
opwarmfase en qua snelheid." Toch denkt Marko dat het in de basis
wel goed zat met de strategie. "Het scheelde niet veel of het
concept van de drie stops zou hebben gewerkt, in ieder geval voor
het podium. En door de situatie dat we maar zeven ronden zachte
banden hadden gebruikt, dachten onze strategen dat de harde band de
betere was. Maar het was een ramp in de opwarmfase en minstens een
seconde langzamer qua snelheid." Achteraf geeft Marko dan ook toe
dat hij en het team het nu anders aangepakt zouden hebben. "Als je
had geweten dat de harde band zo slecht was. Ja."