De mogelijke vervangers van Verstappen in Red Bull-noodscenario

Liam Lawson De makkelijkste keuze zou misschien zijn om Liam Lawson
weer in de auto te zetten. Per slot van rekening heeft hij de
seizoensvoorbereiding samen met Red Bull doorlopen, heeft hij de
testdagen gedraaid en al twee raceweekenden in de auto gezeten. Hij
kent het team en heeft enige ervaring met de RB21. Maar daar zit
meteen ook het euvel in: die ervaringen waren niet erg positief. In
zijn twee Grands Prix en ene sprintrace lukte het Lawson niet om
punten te scoren en hij eindigde in twee van de drie kwalificaties
als laatste. Dat was ook de voornaamste reden dat Red Bull al zo
vroeg in het seizoen ervoor koos om Lawson terug te zetten naar
Racing Bulls. Het is dus maar de vraag of dat nu anders zal zijn
mocht Red Bull een vervanger voor Verstappen op moeten roepen. Er
is echter wel een ander argument wat voor Lawson zou pleiten: een
team mag maar vier coureurs per jaar inzetten (speciale
noodomstandigheden daargelaten). Met Verstappen, Tsunoda en Lawson
heeft Red Bull dit jaar al drie coureurs gehad. Als er nu voor weer
een andere gekozen wordt, dan zit het team meteen aan dat maximum,
waardoor het dus niet langer mogelijk is om later in het seizoen
misschien nog een nieuwe wissel uit te voeren mocht de situatie met
Tsunoda niet verbeteren. Door nu voor Lawson te kiezen, zou Red
Bull die optie nog open houden. Isack Hadjar Hadjar maakt tot nu
toe een ijzersterk debuutseizoen mee, waardoor hij momenteel
negende staat in het kampioenschap, boven ervaren krachten als Nico
Hulkenberg, Esteban Ocon en Carlos Sainz. Hadjar is slechts drie
keer buiten de top tien geëindigd, en met zijn 21 punten heeft hij
nu meer punten dan Lawson en Tsunoda samen.  Er wordt dan ook al
vaak gespeculeerd of het niet beter zou zijn om Hadjar standaard in
die auto te zetten in plaats van Tsunoda. Hadjar heeft zelf gretig
op die mogelijkheid gereageerd, maar er heersen ook twijfels of dat
niet zijn veelbelovende carrière meteen al in de kiem kan smoren.
We hebben in het verleden gezien wat voor een klap dat uit kon
delen aan coureurs als Pierre Gasly en Alex Albon. Desondanks zou
een invalbeurt van Hadjar de ultieme krachtmeting tussen hem en
Tsunoda kunnen zijn, zodat Red Bull ook kan zien wie van de twee op
de lange termijn een betere keuze is. Ayumu Iwasa De algemene
aanname is dat Lawson en Hadjar de aangewezen personen zijn om
Verstappen te vervangen mocht het zo ver komen. Maar dat betekent
niet dat Red Bull geen andere keuzes heeft. Ayumu Iwasa bewees
zichzelf als een capabele coureur in de Formule 2-titelstrijd van
2023 en is sindsdien een vaste kracht in de Red Bull-garage. Als
test- en reservecoureur van beide teams speelt hij achter de
schermen een belangrijke rol, en hij is ook regelmatig in de auto
van Racing Bulls gestapt tijdens de vrije trainingen. Een grote
kanshebber lijkt Iwasa niet. Hoewel de Japanner al meer dan twee
seizoenen in de coulissen staat bij Red Bull, heeft het team nog
maar weinig concrete plannen getoond om hem door te promoveren. Dit
jaar werd er voor het beschikbare stoeltje bij Racing Bulls
bijvoorbeeld gekozen voor Hadjar en niet voor Iwasa. Iwasa telt dan
wel als vaste invaller voor Racing Bulls, maar het lijkt
onwaarschijnlijk dat hij in de Red Bull zou mogen stappen om het
voor één race van Verstappen over te nemen. Een stuk
waarschijnlijker is dat we Iwasa in de Racing Bull zien om dat een
van die vaste coureurs bij Red Bull instapt. Arvid Lindblad De
oogappel van het Red Bull Junior Team. Arvid Lindblad staat al erg
lang op de radar van Red Bull, en met goede reden. De
zeventienjarige Brit is de afgelopen twee en een half jaar in vijf
verschillende raceklassen in de top vijf geëindigd, met ook nog een
overwinning in de prestigieuze Macau GP. Eerder dit jaar greep hij
een record door de jongste racewinnaar in een Formule 2-race ooit
te worden, en door zijn titelwinst in de Formula Regional Oceania
afgelopen winter heeft hij nu ook genoeg punten voor een
F1-superlicentie. Net als bij Iwasa is het onwaarschijnlijk dat
Lindblad meteen in de Red Bull zal stappen, maar ondenkbaar is het
ook niet. De eerder genoemde Formula Regional Oceania was eigenlijk
een stap terug voor Lindblad: die competitie zit eigenlijk tussen
de Formule 4 en Formule 3, terwijl Lindblad zich op dat moment
klaar aan het maken was voor zijn eerste seizoen in de Formule 2.
Het was dus een duidelijke poging van Red Bull om Lindblad zo snel
mogelijk klaar te stomen voor een F1-debuut. Dat Red Bull Lindblad
klaar wil hebben staan, mag in ieder geval duidelijk wezen. Het
team diende al een aanvraag voor een speciale licentie voor hem in.
Naar alle waarschijnlijkheid is het plan bij hem hetzelfde als bij
Iwasa: een invalrace in een Racing Bull terwijl Lawson of Hadjar
Verstappen vervangt. Maar hoe dan ook lijkt het een goede kans voor
Lindblad om eens te snuffelen aan een heuze Formule 1-bolide.

Top Headlines

Oudere Top Headlines