Red Bull tackelt meerdere dilemma's richting 2026: "Wat doe je dan?"
De auto's van 2025 en 2026 worden gekenmerkt door grote
verschillen, maar dat betekent niet dat je helemaal vanaf nul
begint. Dat is wat Red Bull technisch directeur Pierre Wache
uitlegt in een exclusief interview met RacingNews365 . Geleerde
lessen van dit jaar kunnen zeker nog van waarde zijn voor 2026, zo
legt hij uit. "Er is veel van wat je van dit jaar leert dat je nog
altijd mee kunt nemen naar volgend jaar, alleen niet de basis van
de bolide, omdat die compleet anders is volgend jaar. Maar de
karakteristieken, de balans van de bolide, de limieten, al die
informatie neem je wel mee ook naar de ontwikkeling van volgend
jaar." Vaak gaat het over de nieuwe motoren voor 2026, maar daarbij
wordt nog weleens over het hoofd gezien dat ook de auto's dus echt
wezenlijk anders eruit komen te zien. Belangrijk, want Wache
verwacht dat daar net zoals met de motor grote verschillen gemaakt
kunnen worden: "Dat is voor mij natuurlijk interessant, omdat het
een grote uitdaging is." "Je moet keuzes maken en dat vooral met
het oog op het gewicht van de auto. De bolide gaat namelijk zwaar
zijn volgend jaar. Het is onze taak een snelle auto te maken en
niet een lichte auto, maar dat gaat wel hand in hand. Je kunt
bijvoorbeeld wel voor een bepaalde achterwielophanging gaan, maar
wat als die dan 2 of 3 kilo zwaarder is, wat doe je dan?", zo
schetst de Fransman één dilemma. Een verrassing in 2026? Meer
gewicht betekent tijdverlies, maar hoeveel ongeveer? "Twee kilo
staat denk ik gelijk aan een halve tiende gemiddeld. Dus je moet
wel zeker weten dat je iets wint met de richting die je op wil gaan
met bijvoorbeeld een achterwielophanging. Het is moeilijk om
bepaalde keuzes te maken." Twee auto's tegelijk in ontwikkeling
dus, maar hoe ligt die verhouding momenteel? "Ik denk dat die
verdeling op 30-70 ligt op dit moment, waarbij de focus voor 30%
ligt op dit seizoen en voor 70% op 2026, al verschilt dat ook nog
per afdeling. Bij de afdeling research ligt de focus bijvoorbeeld
nu al veel meer op 2026, maar de afdelingen die zich meer op de
korte termijn richten, focussen zich nog op dit seizoen." En dan
volgt natuurlijk de grote glazen bol-vraag. Hoe gaat 2026 qua
prestaties en onderlinge verschillen eruitzien? "Het is voor nu nog
moeilijk om te zeggen eigenlijk hoe groot de verschillen volgend
jaar gaan zijn. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de verschillen
volgend jaar groter gaan zijn, omdat we met totaal nieuwe bolides
gaan racen." Wache sluit ook niet uit dat er een verrassing uit de
hoge hoed komt: "Kijk naar 2022, het eerste jaar van het huidige
technische reglement. Toen had Ferrari de beste bolide toen we
begonnen aan het seizoen."
verschillen, maar dat betekent niet dat je helemaal vanaf nul
begint. Dat is wat Red Bull technisch directeur Pierre Wache
uitlegt in een exclusief interview met RacingNews365 . Geleerde
lessen van dit jaar kunnen zeker nog van waarde zijn voor 2026, zo
legt hij uit. "Er is veel van wat je van dit jaar leert dat je nog
altijd mee kunt nemen naar volgend jaar, alleen niet de basis van
de bolide, omdat die compleet anders is volgend jaar. Maar de
karakteristieken, de balans van de bolide, de limieten, al die
informatie neem je wel mee ook naar de ontwikkeling van volgend
jaar." Vaak gaat het over de nieuwe motoren voor 2026, maar daarbij
wordt nog weleens over het hoofd gezien dat ook de auto's dus echt
wezenlijk anders eruit komen te zien. Belangrijk, want Wache
verwacht dat daar net zoals met de motor grote verschillen gemaakt
kunnen worden: "Dat is voor mij natuurlijk interessant, omdat het
een grote uitdaging is." "Je moet keuzes maken en dat vooral met
het oog op het gewicht van de auto. De bolide gaat namelijk zwaar
zijn volgend jaar. Het is onze taak een snelle auto te maken en
niet een lichte auto, maar dat gaat wel hand in hand. Je kunt
bijvoorbeeld wel voor een bepaalde achterwielophanging gaan, maar
wat als die dan 2 of 3 kilo zwaarder is, wat doe je dan?", zo
schetst de Fransman één dilemma. Een verrassing in 2026? Meer
gewicht betekent tijdverlies, maar hoeveel ongeveer? "Twee kilo
staat denk ik gelijk aan een halve tiende gemiddeld. Dus je moet
wel zeker weten dat je iets wint met de richting die je op wil gaan
met bijvoorbeeld een achterwielophanging. Het is moeilijk om
bepaalde keuzes te maken." Twee auto's tegelijk in ontwikkeling
dus, maar hoe ligt die verhouding momenteel? "Ik denk dat die
verdeling op 30-70 ligt op dit moment, waarbij de focus voor 30%
ligt op dit seizoen en voor 70% op 2026, al verschilt dat ook nog
per afdeling. Bij de afdeling research ligt de focus bijvoorbeeld
nu al veel meer op 2026, maar de afdelingen die zich meer op de
korte termijn richten, focussen zich nog op dit seizoen." En dan
volgt natuurlijk de grote glazen bol-vraag. Hoe gaat 2026 qua
prestaties en onderlinge verschillen eruitzien? "Het is voor nu nog
moeilijk om te zeggen eigenlijk hoe groot de verschillen volgend
jaar gaan zijn. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de verschillen
volgend jaar groter gaan zijn, omdat we met totaal nieuwe bolides
gaan racen." Wache sluit ook niet uit dat er een verrassing uit de
hoge hoed komt: "Kijk naar 2022, het eerste jaar van het huidige
technische reglement. Toen had Ferrari de beste bolide toen we
begonnen aan het seizoen."