Red Bull de grote spil op F1-transfermarkt: wie neemt plaats naast Verstappen?
Waar Lewis Hamilton de Formule 1-transfermarkt in februari 2024 al
liet ontploffen door zijn Ferrari-overstap aan te kondigen, is het
dit seizoen nog een stuk rustiger. Natuurlijk gonst het van de
geruchten over mogelijke transfers en contractverlengingen, maar
aankondigingen volgden nog maar sporadisch. Alleen bij Red Bull
(Yuki Tsunoda voor Liam Lawson) en Alpine (Franco Colapinto voor
Jack Doohan) vond er een rijderswissel plaats. De reden? Heel wat
Formule 1-coureurs liggen voor meerdere jaren vast en zullen pas om
zich heen gaan kijken als iemand de knuppel in het hoenderhok
gooit. Toch komt er een interessante periode aan, want Silly Season
brandt in de zomer altijd los! Wat staat er op het spel en welke
coureurs en teams moeten belangrijke besluiten gaan nemen? Een
overzicht. Red Bull Red Bull is en blijft de grote spil op de
transfermarkt en dat heeft alles te maken met de onrust en vele
wisselingen rond het tweede stoeltje. Max Verstappen lijkt ook in
2026 trouw te blijven aan Red Bull, maar wie zijn teamgenoot wordt,
is nog ongewis. Red Bull begon met Lawson aan het seizoen, om na
twee races Tsunoda al door te schuiven. De Japanner presteert
echter ook niet bijster goed en beschikt over een aflopend
contract. Natuurlijk behoort hij wel tot de kanshebbers om het
stoeltje te behouden in 2026, maar in Isack Hadjar klopt er echter
ook een groot talent op de deur. De Fransman is misschien wel dé
revelatie van het seizoen door zijn sterke prestaties bij Racing
Bulls en staat ongetwijfeld op de radar van Helmut Marko en
Christian Horner. Zij weten alleen ook dat verschillende talenten
naast Verstappen zijn verzopen. De vraag wordt dan ook of Red Bull
het erop waagt óf Hadjar iets langer laat rijpen bij Racing Bulls.
Mocht dat laatste scenario uitkomen én Red Bull Tsunoda willen
vervangen, wordt er waarschijnlijk buiten de deur gekeken. Alex
Albon is dan een interessante kandidaat, ondanks zijn doorlopende
verbintenis bij Williams. Albon is een oude bekende van Red Bull en
heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet. Misschien is hij wel
de ideale teamgenoot van Verstappen? Mercedes Bijzonder genoeg
heeft Mercedes nog twee beschikbare stoeltjes, want de contracten
van George Russell en Kimi Antonelli lopen na dit seizoen af. Van
teambaas Toto Wolff is bekend dat hij zeer gecharmeerd is van Max
Verstappen, maar de kans op een sensationele transfer lijkt met de
dag kleiner te worden. In dat geval staan Russell en Antonelli
'gewoon' op poleposition om hun zitjes te behouden. Het gerucht
gaat ook dat Russell op het punt staat om een sterk verbeterd
contract te ondertekenen. Op zichzelf is dat een zege voor
Mercedes, dat jarenlang in Russell en Antonelli heeft geïnvesteerd
en het potentieel voorlopig tot uiting ziet komen. Ook Antonelli
voldoet tot nu toe aan de verwachtingen van de leiding van
Mercedes. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Alpine
Momenteel is Alpine geen topteam, maar toch kan er een interessant
aanbod op het bordje van coureurs terecht komen. Alpine maakt vanaf
2026 - een nieuw tijdperk in de Formule 1 - immers gebruik van
Mercedes-motoren en wil scoren onder leiding van Flavio Briatore.
Zijn ambitie is helder: in 2026 regelmatig op het podium staan en
vanaf 2027 om zeges en titels strijden. Op korte termijn lijkt er
niets aan de huidige line-up te gaan veranderen. Pierre Gasly
presteert erg sterk en staat voor meerdere jaren onder contract,
terwijl Alpine ook het volledige vertrouwen in Colapinto heeft
uitgesproken. Zijn terugkeer in de Formule 1 verloopt nog niet naar
wens, maar Colapinto brengt naast zijn snelheid ook een financiële
impuls met zich mee. Mocht Alpine op den duur toch het vertrouwen
in Colapinto verliezen, kunnen ze altijd teruggrijpen op Doohan of
Paul Aron. En Briatore is er wel vaker in geslaagd om een grote vis
te vangen, dus misschien klopt Alpine nog aan bij de ervaren Sergio
Perez? De Mexicaan is beschikbaar en brengt ook een zak geld mee.
Genoeg opties voor het ambitieuze Franse team, dus. Racing Bulls In
de schaduw van Red Bull begint zich ook een mooi gevecht om de
Racing Bulls-stoeltjes te ontvouwen. Hadjar en Liam Lawson moeten
allebei nog een nieuw contract verdienen en voelen de hete adem van
een megatalent in hun nek. De piepjonge Arvid Lindblad klopt
namelijk nadrukkelijk op de deur van de Formule 1 en kon op
oprechte complimenten van Helmut Marko rekenen. De Red
Bull-adviseur zei het volgende in zijn column voor Speedweek :
"Lindblad zette een sterke prestatie neer in de Formule 2. Hij won
de hoofdrace in Barcelona en vierde daarmee zijn tweede overwinning
in zijn debuutseizoen. Als hij zo doorgaat, verwachten we dat hij
doorstroomt naar de Formule 1. Hij is misschien pas 17 jaar oud,
maar hij is ook een enorm talent." Op het eerste gezicht lijkt dan
vooral Lawson te moeten vrezen voor zijn zitje. De Nieuw-Zeelander
werd na twee races teruggezet naar Racing Bulls en lijkt daar nog
steeds last van te hebben. Lawson scoorde alleen punten in Monaco
en kan niet aan het niveau van Hadjar tippen. Het zou niet
verbazingwekkend zijn als Lindblad in 2026 zijn stoeltje overneemt.
Cadillac F1 Tot slot zijn er natuurlijk nog twee stoeltjes
beschikbaar bij Cadillac F1, het nieuwe team van de Formule 1! Zij
staan vanaf 2026 op de grid en zijn naarstig op zoek naar sterke
coureurs. Verschillende namen passeerden de revue, maar zeker is
dat Perez dé topfavoriet is om bij Cadillac te gaan rijden. De
coureur brengt de nodige ervaring met zich mee en is ook
interessant wegens de financiën én zijn Mexicaanse nationaliteit.
Cadillac kan zo de Amerikaanse markt aanspreken. Lange tijd was er
sprake van dat er ook een Amerikaanse coureur moest instappen, maar
dat lijkt niet te gaan gebeuren. Colton Herta weifelde bijvoorbeeld
over een overstap vanuit de IndyCar naar de Formule 1 en Cadillac
kan niet uit een eindeloze pool met Amerikaanse coureurs putten.
Valtteri Bottas, Guanyu Zhou en Felipe Drugovich, de reservecoureur
van Aston Martin, lijken nu de gegadigden te zijn om een zitje te
bemachtigen. Bekijk alle huidige F1-contracten hieronder!
Contracten F1-coureurs
liet ontploffen door zijn Ferrari-overstap aan te kondigen, is het
dit seizoen nog een stuk rustiger. Natuurlijk gonst het van de
geruchten over mogelijke transfers en contractverlengingen, maar
aankondigingen volgden nog maar sporadisch. Alleen bij Red Bull
(Yuki Tsunoda voor Liam Lawson) en Alpine (Franco Colapinto voor
Jack Doohan) vond er een rijderswissel plaats. De reden? Heel wat
Formule 1-coureurs liggen voor meerdere jaren vast en zullen pas om
zich heen gaan kijken als iemand de knuppel in het hoenderhok
gooit. Toch komt er een interessante periode aan, want Silly Season
brandt in de zomer altijd los! Wat staat er op het spel en welke
coureurs en teams moeten belangrijke besluiten gaan nemen? Een
overzicht. Red Bull Red Bull is en blijft de grote spil op de
transfermarkt en dat heeft alles te maken met de onrust en vele
wisselingen rond het tweede stoeltje. Max Verstappen lijkt ook in
2026 trouw te blijven aan Red Bull, maar wie zijn teamgenoot wordt,
is nog ongewis. Red Bull begon met Lawson aan het seizoen, om na
twee races Tsunoda al door te schuiven. De Japanner presteert
echter ook niet bijster goed en beschikt over een aflopend
contract. Natuurlijk behoort hij wel tot de kanshebbers om het
stoeltje te behouden in 2026, maar in Isack Hadjar klopt er echter
ook een groot talent op de deur. De Fransman is misschien wel dé
revelatie van het seizoen door zijn sterke prestaties bij Racing
Bulls en staat ongetwijfeld op de radar van Helmut Marko en
Christian Horner. Zij weten alleen ook dat verschillende talenten
naast Verstappen zijn verzopen. De vraag wordt dan ook of Red Bull
het erop waagt óf Hadjar iets langer laat rijpen bij Racing Bulls.
Mocht dat laatste scenario uitkomen én Red Bull Tsunoda willen
vervangen, wordt er waarschijnlijk buiten de deur gekeken. Alex
Albon is dan een interessante kandidaat, ondanks zijn doorlopende
verbintenis bij Williams. Albon is een oude bekende van Red Bull en
heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet. Misschien is hij wel
de ideale teamgenoot van Verstappen? Mercedes Bijzonder genoeg
heeft Mercedes nog twee beschikbare stoeltjes, want de contracten
van George Russell en Kimi Antonelli lopen na dit seizoen af. Van
teambaas Toto Wolff is bekend dat hij zeer gecharmeerd is van Max
Verstappen, maar de kans op een sensationele transfer lijkt met de
dag kleiner te worden. In dat geval staan Russell en Antonelli
'gewoon' op poleposition om hun zitjes te behouden. Het gerucht
gaat ook dat Russell op het punt staat om een sterk verbeterd
contract te ondertekenen. Op zichzelf is dat een zege voor
Mercedes, dat jarenlang in Russell en Antonelli heeft geïnvesteerd
en het potentieel voorlopig tot uiting ziet komen. Ook Antonelli
voldoet tot nu toe aan de verwachtingen van de leiding van
Mercedes. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Alpine
Momenteel is Alpine geen topteam, maar toch kan er een interessant
aanbod op het bordje van coureurs terecht komen. Alpine maakt vanaf
2026 - een nieuw tijdperk in de Formule 1 - immers gebruik van
Mercedes-motoren en wil scoren onder leiding van Flavio Briatore.
Zijn ambitie is helder: in 2026 regelmatig op het podium staan en
vanaf 2027 om zeges en titels strijden. Op korte termijn lijkt er
niets aan de huidige line-up te gaan veranderen. Pierre Gasly
presteert erg sterk en staat voor meerdere jaren onder contract,
terwijl Alpine ook het volledige vertrouwen in Colapinto heeft
uitgesproken. Zijn terugkeer in de Formule 1 verloopt nog niet naar
wens, maar Colapinto brengt naast zijn snelheid ook een financiële
impuls met zich mee. Mocht Alpine op den duur toch het vertrouwen
in Colapinto verliezen, kunnen ze altijd teruggrijpen op Doohan of
Paul Aron. En Briatore is er wel vaker in geslaagd om een grote vis
te vangen, dus misschien klopt Alpine nog aan bij de ervaren Sergio
Perez? De Mexicaan is beschikbaar en brengt ook een zak geld mee.
Genoeg opties voor het ambitieuze Franse team, dus. Racing Bulls In
de schaduw van Red Bull begint zich ook een mooi gevecht om de
Racing Bulls-stoeltjes te ontvouwen. Hadjar en Liam Lawson moeten
allebei nog een nieuw contract verdienen en voelen de hete adem van
een megatalent in hun nek. De piepjonge Arvid Lindblad klopt
namelijk nadrukkelijk op de deur van de Formule 1 en kon op
oprechte complimenten van Helmut Marko rekenen. De Red
Bull-adviseur zei het volgende in zijn column voor Speedweek :
"Lindblad zette een sterke prestatie neer in de Formule 2. Hij won
de hoofdrace in Barcelona en vierde daarmee zijn tweede overwinning
in zijn debuutseizoen. Als hij zo doorgaat, verwachten we dat hij
doorstroomt naar de Formule 1. Hij is misschien pas 17 jaar oud,
maar hij is ook een enorm talent." Op het eerste gezicht lijkt dan
vooral Lawson te moeten vrezen voor zijn zitje. De Nieuw-Zeelander
werd na twee races teruggezet naar Racing Bulls en lijkt daar nog
steeds last van te hebben. Lawson scoorde alleen punten in Monaco
en kan niet aan het niveau van Hadjar tippen. Het zou niet
verbazingwekkend zijn als Lindblad in 2026 zijn stoeltje overneemt.
Cadillac F1 Tot slot zijn er natuurlijk nog twee stoeltjes
beschikbaar bij Cadillac F1, het nieuwe team van de Formule 1! Zij
staan vanaf 2026 op de grid en zijn naarstig op zoek naar sterke
coureurs. Verschillende namen passeerden de revue, maar zeker is
dat Perez dé topfavoriet is om bij Cadillac te gaan rijden. De
coureur brengt de nodige ervaring met zich mee en is ook
interessant wegens de financiën én zijn Mexicaanse nationaliteit.
Cadillac kan zo de Amerikaanse markt aanspreken. Lange tijd was er
sprake van dat er ook een Amerikaanse coureur moest instappen, maar
dat lijkt niet te gaan gebeuren. Colton Herta weifelde bijvoorbeeld
over een overstap vanuit de IndyCar naar de Formule 1 en Cadillac
kan niet uit een eindeloze pool met Amerikaanse coureurs putten.
Valtteri Bottas, Guanyu Zhou en Felipe Drugovich, de reservecoureur
van Aston Martin, lijken nu de gegadigden te zijn om een zitje te
bemachtigen. Bekijk alle huidige F1-contracten hieronder!
Contracten F1-coureurs