Ford drukt 2026-angst de kop in: "Daar was iedereen het over eens"
De Formule 1 gaat in 2026 een aantal flinke veranderingen tegemoet,
nu er komend jaar nieuwe reglementen ingevoerd zullen worden. De
effecten van die verandering zijn dit jaar echter al te merken,
want bij een verandering van dat formaat komen ook de nodige
kopzorgen kijken. Zo bestaat de angst dat de nieuwe reglementen, en
daarmee ook de motorleveranciers die zich per volgend jaar in de
sport melden, tegen het risico van grote onderlinge verschillen aan
lopen. Ford, dat per 2026 de handen ineen slaat met Red Bull om de
nieuwe krachtbron voor de Oostenrijkse renstal te ontwikkelen, is
één van die leveranciers. Zij houden de vorderingen dan ook
nauwlettend in de gaten, zo meldt topman Mark Rushbrook in gesprek
met Motorsport.com . "Iedere keer dat er nieuwe regels komen, zeker
als het voor de power unit en het chassis tegelijk is, dan bestaat
er - ik zou niet willen zeggen angst, maar wel - een bekend risico
dat teams er op verschillende niveaus aan beginnen. Het is vooral
belangrijk hoe we dat weer balanceren. Het gaat erom hoe we als
sport en als tegenstanders reageren." Of eventuele oplossingen
meteen effect hebben, is volgens Rushbrook echter nog de vraag.
"Dat moet nog blijken. Maar het is in ieder geval onderdeel van de
gesprekken en ik ben blij met hoe die tot dusver verlopen", zo
stelt de topman van Ford. Doemscenario Volgens Rushbrook dragen
alle betrokken teams en merken namelijk dezelfde
verantwoordelijkheid: het interessant maken en houden van de sport,
zowel voor coureurs en teams als voor de fans. Red Bull-teambaas
Christian Horner riep in die context eerder al op tot het aanpassen
van de energy deployment voor bepaalde races, om zo overtollig
liften en coasten te voorkomen. "Dat is ook onderdeel van het
proces met alle fabrikanten", stelt Rushbrook. "Iedereen heeft
natuurlijk zijn eigen simulaties en wij moeten ons afvragen: wat
betekent dat voor het racen en de show die we de fans bieden?"
"Voor een succesvolle sport moeten we allemaal samenwerken en
ervoor zorgen dat het nog steeds een goede show is. Natuurlijk
willen alle teams winnen, maar we delen samen ook de
verantwoordelijkheid om goede races te bieden. Ik zie het slecht
uitpakken van de nieuwe regels niet echt als een angst. We moeten
zien hoe het uitpakt en dan op basis daarvan reageren." Het
volledig schrappen van de 2026-regels werd in deze context eerder
nog als mogelijke optie overwogen, maar dat plan werd al snel van
tafel geveegd door de FIA. Dat is volgens Rushbrook maar goed ook.
"Het was behoorlijk laat, dat zoiets nog opkwam. Maar het is goed
dat daarna iedereen bij elkaar is gekomen, dus alle fabrikanten, de
teams, de FIA en de Formule 1. Iedereen was het erover eens dat
2026 belangrijk is, dus samen moeten we leveren."
nu er komend jaar nieuwe reglementen ingevoerd zullen worden. De
effecten van die verandering zijn dit jaar echter al te merken,
want bij een verandering van dat formaat komen ook de nodige
kopzorgen kijken. Zo bestaat de angst dat de nieuwe reglementen, en
daarmee ook de motorleveranciers die zich per volgend jaar in de
sport melden, tegen het risico van grote onderlinge verschillen aan
lopen. Ford, dat per 2026 de handen ineen slaat met Red Bull om de
nieuwe krachtbron voor de Oostenrijkse renstal te ontwikkelen, is
één van die leveranciers. Zij houden de vorderingen dan ook
nauwlettend in de gaten, zo meldt topman Mark Rushbrook in gesprek
met Motorsport.com . "Iedere keer dat er nieuwe regels komen, zeker
als het voor de power unit en het chassis tegelijk is, dan bestaat
er - ik zou niet willen zeggen angst, maar wel - een bekend risico
dat teams er op verschillende niveaus aan beginnen. Het is vooral
belangrijk hoe we dat weer balanceren. Het gaat erom hoe we als
sport en als tegenstanders reageren." Of eventuele oplossingen
meteen effect hebben, is volgens Rushbrook echter nog de vraag.
"Dat moet nog blijken. Maar het is in ieder geval onderdeel van de
gesprekken en ik ben blij met hoe die tot dusver verlopen", zo
stelt de topman van Ford. Doemscenario Volgens Rushbrook dragen
alle betrokken teams en merken namelijk dezelfde
verantwoordelijkheid: het interessant maken en houden van de sport,
zowel voor coureurs en teams als voor de fans. Red Bull-teambaas
Christian Horner riep in die context eerder al op tot het aanpassen
van de energy deployment voor bepaalde races, om zo overtollig
liften en coasten te voorkomen. "Dat is ook onderdeel van het
proces met alle fabrikanten", stelt Rushbrook. "Iedereen heeft
natuurlijk zijn eigen simulaties en wij moeten ons afvragen: wat
betekent dat voor het racen en de show die we de fans bieden?"
"Voor een succesvolle sport moeten we allemaal samenwerken en
ervoor zorgen dat het nog steeds een goede show is. Natuurlijk
willen alle teams winnen, maar we delen samen ook de
verantwoordelijkheid om goede races te bieden. Ik zie het slecht
uitpakken van de nieuwe regels niet echt als een angst. We moeten
zien hoe het uitpakt en dan op basis daarvan reageren." Het
volledig schrappen van de 2026-regels werd in deze context eerder
nog als mogelijke optie overwogen, maar dat plan werd al snel van
tafel geveegd door de FIA. Dat is volgens Rushbrook maar goed ook.
"Het was behoorlijk laat, dat zoiets nog opkwam. Maar het is goed
dat daarna iedereen bij elkaar is gekomen, dus alle fabrikanten, de
teams, de FIA en de Formule 1. Iedereen was het erover eens dat
2026 belangrijk is, dus samen moeten we leveren."