Ford hint op langere samenwerking met Red Bull
Het zijn spannende tijden voor Red Bull Racing. Voor het eerst in
de geschiedenis wordt er namelijk een eigen krachtbron ontwikkeld,
onder de naam Red Bull Powertrains (RBPT). Dat wordt gedaan in
samenwerking met Ford, dat zich tijdens het project vooral richt op
de elektrische componenten, iets wat de topman van Ford
Motorsports, Mark Rushbrook, ook duidelijk onderstreept. "Bij de
Ford Motor Company geloven we dat er in ieder geval een vorm van
elektrificatie moet zijn. Dat is ook wat ons deels heeft
aangetrokken tot het 2026-reglement. Het gaat om de balans tussen
de interne verbrandingsmotor en elektrificatie. Moet die balans
fifty-fifty zijn? Nee, niet per se. Zolang wij maar de mogelijkheid
zien om bij te dragen, om te leren en om technologie te gebruiken
voor onze straatauto's", zo zegt Rushbrook bij Motorsport.com . Hoe
lang Ford zich nog aan Red Bull verbindt, dat ligt eraan welke kant
de koningsklasse van de autosport opgaat. "Dat geldt voor iedere
vorm van motorsport. Hoe gezond de sport is, de andere fabrikanten
die meedoen, de reglementen en de mogelijkheid om beide kanten op
een overdacht van technologie te hebben, zijn dingen die voor ons
allemaal belangrijk zijn." Toch hint Rushbrook er wel op dat Ford
langer blijft verbonden aan Red Bull. "Dat is wel onze intentie."
Daarbij weet ook de topman van Ford dat iedereen concessies moet
doen rond de toekomst van de motoren in de Formule 1. "Wij willen
met alle stakeholders bekijken wat het beste voor de toekomst van
deze sport is. Gaat dat precies opleveren wat iedere fabrikant wil?
Nee, maar dat is onderdeel van het proces. We moeten een oplossing
vinden die de sport gezond houdt." "Als de discussies alleen maar
zouden opleveren wat wij graag willen en alle andere fabrikanten
zouden vertrekken, dan is het ook geen gezonde sport. Dat weten we
en dat weten de andere fabrikanten ook. Het geldt voor ieder
kampioenschap waarin we racen: we moeten samen het beste doen voor
de sport. Op de baan moeten we hard met elkaar strijden, maar naast
de baan moeten we samenwerken."
de geschiedenis wordt er namelijk een eigen krachtbron ontwikkeld,
onder de naam Red Bull Powertrains (RBPT). Dat wordt gedaan in
samenwerking met Ford, dat zich tijdens het project vooral richt op
de elektrische componenten, iets wat de topman van Ford
Motorsports, Mark Rushbrook, ook duidelijk onderstreept. "Bij de
Ford Motor Company geloven we dat er in ieder geval een vorm van
elektrificatie moet zijn. Dat is ook wat ons deels heeft
aangetrokken tot het 2026-reglement. Het gaat om de balans tussen
de interne verbrandingsmotor en elektrificatie. Moet die balans
fifty-fifty zijn? Nee, niet per se. Zolang wij maar de mogelijkheid
zien om bij te dragen, om te leren en om technologie te gebruiken
voor onze straatauto's", zo zegt Rushbrook bij Motorsport.com . Hoe
lang Ford zich nog aan Red Bull verbindt, dat ligt eraan welke kant
de koningsklasse van de autosport opgaat. "Dat geldt voor iedere
vorm van motorsport. Hoe gezond de sport is, de andere fabrikanten
die meedoen, de reglementen en de mogelijkheid om beide kanten op
een overdacht van technologie te hebben, zijn dingen die voor ons
allemaal belangrijk zijn." Toch hint Rushbrook er wel op dat Ford
langer blijft verbonden aan Red Bull. "Dat is wel onze intentie."
Daarbij weet ook de topman van Ford dat iedereen concessies moet
doen rond de toekomst van de motoren in de Formule 1. "Wij willen
met alle stakeholders bekijken wat het beste voor de toekomst van
deze sport is. Gaat dat precies opleveren wat iedere fabrikant wil?
Nee, maar dat is onderdeel van het proces. We moeten een oplossing
vinden die de sport gezond houdt." "Als de discussies alleen maar
zouden opleveren wat wij graag willen en alle andere fabrikanten
zouden vertrekken, dan is het ook geen gezonde sport. Dat weten we
en dat weten de andere fabrikanten ook. Het geldt voor ieder
kampioenschap waarin we racen: we moeten samen het beste doen voor
de sport. Op de baan moeten we hard met elkaar strijden, maar naast
de baan moeten we samenwerken."