Palmer zeer kritisch op Verstappen: "Niet eerder zo'n moment van Max gezien"
In de nasleep van de Grand Prix van Spanje en voorafgaand aan de
race in Canada gaat het nog steeds heel veel over de botsing tussen
Max Verstappen en George Russell. Zeker ook door het feit dat de
viervoudig wereldkampioen nu op 11 strafpunten staat en dus moet
oppassen voor een schorsing van één race. Toch denkt voormalig
F1-coureur Jolyon Palmer, die in 2016 en 2017 voor Renault reed,
dat Verstappen blijft rijden zoals hij nu rijdt. "Ik denk nog
steeds niet dat hij zijn aanpak gaat veranderen. Ik denk nog steeds
dat hij maar één manier van racen heeft: om er alles tegenaan te
gooien en te kijken wat er blijft plakken. Het blijft vaak plakken
en heeft dit jaar ook een paar Grands Prix gewonnen, terwijl hij
dat anders waarschijnlijk niet zou hebben gedaan. Door bijvoorbeeld
in Imola via de buitenkant te gaan in de eerste bocht. Hij is een
coureur die gewoon alles geeft. Hij neemt waarschijnlijk meer
risico's dan de anderen en ik zie dat niet veranderen", zo begint
Palmer aan zijn verhaal in de F1 Nation -podcast. "En in Barcelona
was het duidelijk een ander scenario, dat gaat niet over racen. Hij
had last van een overweldigend gevoel van woede, nietwaar? Hij
verloor eerder zijn kalmte dan dat hij de actie verkeerd inschatte.
Maar als het gaat over wat hij op de baan gaat doen, denk ik niet
dat hij dát nog een keer zal doen. Maar ik denk dat ik hem op
dezelfde manier zie racen, door bijvoorbeeld nog steeds aan de
buitenkant te proberen te blijven zitten als dat mogelijk is. Hij
zal pushen en op elke manier de grenzen opzoeken." Dan blikt Palmer
nog even terug op de bewuste botsing in Spanje. "Er is geen
rechtvaardiging om opzettelijk te proberen een Formule 1-wagen te
laten crashen. En dat is wat hij probeerde te doen. Hij probeerde
op George Russell in te rijden. Ik zie gewoon geen rechtvaardiging.
Hij is viervoudig wereldkampioen. Hij is de beste coureur in het
veld, dat geloof ik nog steeds. Mensen kijken tegen hem op." Slecht
voorbeeld "En hoeveel mensen dragen een helm van Ayrton Senna of
Michael Schumacher als ze door de rangen heen komen? Je kijkt naar
karters en jonge coureurs en denkt: is het eigenlijk wel oké om een
beetje meer Max Verstappen te zijn en misschien opzettelijk tegen
iemand aan te rijden? Ik denk gewoon niet dat er in een sport
rechtvaardiging is. Al is het een grote verhaallijn en praten we er
nog over voordat Canada begint." De voormalig F1-coureur vervolgt:
"Max is the next level . We hebben het over de beste, niet over een
van de betere. En zijn manier van racen is vermakelijk, maar ik
denk dat je de grens moet trekken bij sportiviteit. Dat is wat ik
persoonlijk niet leuk vond aan Michael Schumacher, omdat hij soms
over het randje ging. Als een jonge fan van Damon Hill was die
seizoensfinale in Adelaide controversieel. Toen was de
seizoensfinale in Jerez nog controversiëler. En de actie in
Rascasse was controversieel." "En sommige mensen vinden het
geweldig. Dit zijn iconische momenten uit de geschiedenis van de
sport, maar is het iconisch wat je probeert te zijn? Want je breekt
hier gewoon de regels, je bent onsportief en tegelijkertijd een
slecht voorbeeld. Er is dus een dunne lijn tussen het hebben van
deze momenten en het juiste doen." Palmer trekt tot slot de
volgende conclusie. "Ik zie een verschil tussen de racende Max
Verstappen en dat moment van woede. Ik heb nog niet eerder zo'n
moment van Max gezien. En nogmaals, toen Schumacher dat moment in
Rascasse had of Nico Rosberg in Mirabeau... Ik durf te wedden dat
veel mensen hebben gekeken naar de debriefs van die races, maar dat
wil niet zeggen dat wat ze deden, goed was."
race in Canada gaat het nog steeds heel veel over de botsing tussen
Max Verstappen en George Russell. Zeker ook door het feit dat de
viervoudig wereldkampioen nu op 11 strafpunten staat en dus moet
oppassen voor een schorsing van één race. Toch denkt voormalig
F1-coureur Jolyon Palmer, die in 2016 en 2017 voor Renault reed,
dat Verstappen blijft rijden zoals hij nu rijdt. "Ik denk nog
steeds niet dat hij zijn aanpak gaat veranderen. Ik denk nog steeds
dat hij maar één manier van racen heeft: om er alles tegenaan te
gooien en te kijken wat er blijft plakken. Het blijft vaak plakken
en heeft dit jaar ook een paar Grands Prix gewonnen, terwijl hij
dat anders waarschijnlijk niet zou hebben gedaan. Door bijvoorbeeld
in Imola via de buitenkant te gaan in de eerste bocht. Hij is een
coureur die gewoon alles geeft. Hij neemt waarschijnlijk meer
risico's dan de anderen en ik zie dat niet veranderen", zo begint
Palmer aan zijn verhaal in de F1 Nation -podcast. "En in Barcelona
was het duidelijk een ander scenario, dat gaat niet over racen. Hij
had last van een overweldigend gevoel van woede, nietwaar? Hij
verloor eerder zijn kalmte dan dat hij de actie verkeerd inschatte.
Maar als het gaat over wat hij op de baan gaat doen, denk ik niet
dat hij dát nog een keer zal doen. Maar ik denk dat ik hem op
dezelfde manier zie racen, door bijvoorbeeld nog steeds aan de
buitenkant te proberen te blijven zitten als dat mogelijk is. Hij
zal pushen en op elke manier de grenzen opzoeken." Dan blikt Palmer
nog even terug op de bewuste botsing in Spanje. "Er is geen
rechtvaardiging om opzettelijk te proberen een Formule 1-wagen te
laten crashen. En dat is wat hij probeerde te doen. Hij probeerde
op George Russell in te rijden. Ik zie gewoon geen rechtvaardiging.
Hij is viervoudig wereldkampioen. Hij is de beste coureur in het
veld, dat geloof ik nog steeds. Mensen kijken tegen hem op." Slecht
voorbeeld "En hoeveel mensen dragen een helm van Ayrton Senna of
Michael Schumacher als ze door de rangen heen komen? Je kijkt naar
karters en jonge coureurs en denkt: is het eigenlijk wel oké om een
beetje meer Max Verstappen te zijn en misschien opzettelijk tegen
iemand aan te rijden? Ik denk gewoon niet dat er in een sport
rechtvaardiging is. Al is het een grote verhaallijn en praten we er
nog over voordat Canada begint." De voormalig F1-coureur vervolgt:
"Max is the next level . We hebben het over de beste, niet over een
van de betere. En zijn manier van racen is vermakelijk, maar ik
denk dat je de grens moet trekken bij sportiviteit. Dat is wat ik
persoonlijk niet leuk vond aan Michael Schumacher, omdat hij soms
over het randje ging. Als een jonge fan van Damon Hill was die
seizoensfinale in Adelaide controversieel. Toen was de
seizoensfinale in Jerez nog controversiëler. En de actie in
Rascasse was controversieel." "En sommige mensen vinden het
geweldig. Dit zijn iconische momenten uit de geschiedenis van de
sport, maar is het iconisch wat je probeert te zijn? Want je breekt
hier gewoon de regels, je bent onsportief en tegelijkertijd een
slecht voorbeeld. Er is dus een dunne lijn tussen het hebben van
deze momenten en het juiste doen." Palmer trekt tot slot de
volgende conclusie. "Ik zie een verschil tussen de racende Max
Verstappen en dat moment van woede. Ik heb nog niet eerder zo'n
moment van Max gezien. En nogmaals, toen Schumacher dat moment in
Rascasse had of Nico Rosberg in Mirabeau... Ik durf te wedden dat
veel mensen hebben gekeken naar de debriefs van die races, maar dat
wil niet zeggen dat wat ze deden, goed was."