De Vries vs. Frijns grote kanshebbers in ultieme merkenstrijd 24 uur Le Mans
Met 21 Hypercars aan de start is de topklasse bijzonder
indrukwekkend. Fabrieksteams van Toyota, Ferrari, Porsche, Peugeot,
Cadillac en Alpine krijgen gezelschap van Aston Martin met de
imposante Valkyrie, maar die zal in deze fase van de ontwikkeling
normaal gesproken niet meedoen om de prijzen. Wie dat wel doet?
Nyck de Vries, natuurlijk met het topteam Toyota Gazoo Racing. De
Vries rijdt in de #7 GR010 Hybrid, samen met Mike Conway en Kamui
Kobayashi. De Friese coureur is al enkele jaren terug op het
hoogste WEC-niveau na zijn korte Formule 1-avontuur. Toyota mag dan
de laatste edities zijn overvleugeld door Ferrari, in Le Mans weet
het team als geen ander hoe je moet winnen. In de Hypercar-klasse
neemt hij het onder andere op tegen Robin Frijns in de BMW, die als
outsider mag worden gezien. De favorietenrol schuif je normaal
gesproken naar Ferrari toe. Niet alleen waren ze in 2023 én 2024
succesvol, dit seizoen winnen ze vrijwel alles wat er te winnen
valt. Terug van weggeweest Waar het LMP2-veld gedurende het
reguliere WEC-seizoen schittert door afwezigheid, keert de klasse
op Le Mans één keer per seizoen terug. Renger van der Zande is een
Acura fabriekscoureur, maar omdat dat merk niet meedoet op Le Mans,
geeft hij acte de presence in de LMP2. Dat hij dat doet voor het
gerenommeerde team United Autosport van Zak Brown, bombardeert hem
meteen tot serieuze kanshebber. In diezelfde klasse met allemaal
dezelfde auto's - de Oreca 07 - zullen namens Nederland ook Job van
Uitert, Nicky Catsburg en Bent Viscaal ervan overtuigd zijn dat er
iets te halen valt, net zoals de Nederlanders in de
GT3-afvaardiging, te weten Loek Hartog en Lin Hodenius.
Laatstgenoemde doet dat met een door Iron Lynx ingeschreven
Mercedes AMG GT3, in een door Mercedes groots aangekondigde
comeback op het Circuit de la Sarthe. Wat doet het weer in Le Mans
Regen is altijd een factor om rekening mee te houden in Le Mans.
Echt altijd? Misschien wel niet, want op dit moment lijkt het
gehele raceweekend droog te verlopen, waarbij de temperaturen elke
dag op zullen lopen tot diep in de twintig graden. De 24 uur van Le
Mans start op zaterdag om 16:00 uur. De kwalificatie wordt op
woensdagavond in groepen gereden vanaf de klok van 18:45 uur, een
dag later volgt in de avond de hyperpole, waarin wordt gestreden om
poleposition en de overige topposities. De epische strijd van mens
en machine is in Nederland vooral te volgen via RTL 7 en Eurosport.
indrukwekkend. Fabrieksteams van Toyota, Ferrari, Porsche, Peugeot,
Cadillac en Alpine krijgen gezelschap van Aston Martin met de
imposante Valkyrie, maar die zal in deze fase van de ontwikkeling
normaal gesproken niet meedoen om de prijzen. Wie dat wel doet?
Nyck de Vries, natuurlijk met het topteam Toyota Gazoo Racing. De
Vries rijdt in de #7 GR010 Hybrid, samen met Mike Conway en Kamui
Kobayashi. De Friese coureur is al enkele jaren terug op het
hoogste WEC-niveau na zijn korte Formule 1-avontuur. Toyota mag dan
de laatste edities zijn overvleugeld door Ferrari, in Le Mans weet
het team als geen ander hoe je moet winnen. In de Hypercar-klasse
neemt hij het onder andere op tegen Robin Frijns in de BMW, die als
outsider mag worden gezien. De favorietenrol schuif je normaal
gesproken naar Ferrari toe. Niet alleen waren ze in 2023 én 2024
succesvol, dit seizoen winnen ze vrijwel alles wat er te winnen
valt. Terug van weggeweest Waar het LMP2-veld gedurende het
reguliere WEC-seizoen schittert door afwezigheid, keert de klasse
op Le Mans één keer per seizoen terug. Renger van der Zande is een
Acura fabriekscoureur, maar omdat dat merk niet meedoet op Le Mans,
geeft hij acte de presence in de LMP2. Dat hij dat doet voor het
gerenommeerde team United Autosport van Zak Brown, bombardeert hem
meteen tot serieuze kanshebber. In diezelfde klasse met allemaal
dezelfde auto's - de Oreca 07 - zullen namens Nederland ook Job van
Uitert, Nicky Catsburg en Bent Viscaal ervan overtuigd zijn dat er
iets te halen valt, net zoals de Nederlanders in de
GT3-afvaardiging, te weten Loek Hartog en Lin Hodenius.
Laatstgenoemde doet dat met een door Iron Lynx ingeschreven
Mercedes AMG GT3, in een door Mercedes groots aangekondigde
comeback op het Circuit de la Sarthe. Wat doet het weer in Le Mans
Regen is altijd een factor om rekening mee te houden in Le Mans.
Echt altijd? Misschien wel niet, want op dit moment lijkt het
gehele raceweekend droog te verlopen, waarbij de temperaturen elke
dag op zullen lopen tot diep in de twintig graden. De 24 uur van Le
Mans start op zaterdag om 16:00 uur. De kwalificatie wordt op
woensdagavond in groepen gereden vanaf de klok van 18:45 uur, een
dag later volgt in de avond de hyperpole, waarin wordt gestreden om
poleposition en de overige topposities. De epische strijd van mens
en machine is in Nederland vooral te volgen via RTL 7 en Eurosport.