Voorbeschouwing GP Brazilië | Kan Ferrari onschuld bewijzen op Interlagos?


Het aankomende weekend zal in belangstelling staan van een van de meest prominente racelanden. Met Formule 1-legendes als Felipe Massa en Ayrton Senna heerst er in Brazilië altijd een uitstekende sfeer en een ongekende spanning. In de voorbeschouwing van F1Maximaal kijken we naar cruciale punten die deze race aan de orde zijn.
Nog geen twee weken geleden ontplofte de paddock toen Max Verstappen de inmiddels beruchte zin uitsprak: 'Dat krijg je als je stopt met valsspelen.' Mattia Binotto vond de uitspraken belachelijk, voorbarig en overwoog juridische stappen te ondernemen na de beschuldiging. Charles Leclerc dacht dat de Nederlander 'van niets wist' en de Italiaanse media spaarden de Red Bull-coureur ook niet.
Moment van de waarheid voor Ferrari
Maar nu lijkt de Ferrari-saga toch nog een staartje te krijgen. Na de ingreep van de FIA leek het alsof de Ferrari-krachtbron veel vermogen verloor, té veel. Toegegeven, Leclerc reed met een verouderde krachtbron en we kunnen de pace van Sebastian Vettel moeilijk beoordelen na zijn uitvalbeurt. Het zag er voor de Scuderia echter niet goed uit. De FIA deed hier met nog een verduidelijking van de richtlijnen nog een schepje bovenop . Of gooit het bestuursorgaan hiermee Ferrari een reddingsboei toe?
Met de verduidelijking opent de FIA namelijk ook een deur voor de Italiaanse renstal. Mocht het trucje dat uitgehaald is door Ferrari daadwerkelijk voor het extra vermogen gezorgd hebben, dan kan Binotto het nog altijd gooien op het feit dat ook deze tweede richtlijn op de een of andere manier voor een prestatievermindering gezorgd heeft.
Omdat het moeilijk is conclusies te trekken uit de race in Austin wordt het dus lastiger om te zien wat nou precies de oorzaak was van de opleving die Ferrari kende sinds de zomerstop. Leclerc toverde een hele reeks pole positions uit de hoge hoed waar ze bij Ferrari aan het begin van het seizoen alleen van hadden durven dromen.
Maar in Brazilië kan het tij keren. In sectoren één en drie wordt ongeveer 75 procent vol gas gereden. Vooral in de derde sector wordt de krachtbron op de proef gesteld. 1,2 kilometer trappen de coureurs het gaspedaal volledig in, terwijl het circuit ongeveer 40 meter aan hoogte wint. Als de Ferrari-motor hier presteert kan het team de mond van de Limburger genadeloos snoeren.
Wie wordt er eerste coureur bij Ferrari?
In Maranello zijn ze er nog niet uit. Aan de ene kant hebben ze een ervaren viervoudig wereldkampioen om tevreden te stellen, aan de andere kant een jonge hond die vanaf race één aast op de leiding binnen het team. Wie komt er als winnaar uit de bus?
Vettel is in vorm, sinds zijn overwinning in Singapore lijkt de Heppenheimer zich meer thuis te voelen in de SF90. In Japan en Mexico werd de Duitser tweede, alleen technische mankementen lijken hem momenteel weg te kunnen houden bij het podium. Leclerc kent het omgekeerde patroon, met een aanvaring in Japan, een zwakke vertoning in Mexico en een lusteloos optreden in Amerika oogt de Monegask vermoeid zo tegen het eind van het seizoen. 
Het is voor Ferrari een verloren kampioenschap maar een symbolische derde plaats voor Leclerc zou op de lange termijn problemen op kunnen leveren voor Vettel. Met nog twee races te gaan moet Vettel negentien punten inlopen op zijn teamgenoot, alhoewel hij in Brazilië wel hulp krijgt. Leclerc moet vanwege een gridstraf tien posities inleveren bij de start.
Verstappen verwikkeld in strijd met Ferrari's
Ten slotte moet uiteraard de Red Bull-coureur uitgelicht worden. Na een iconische race in 2016 en een waanzinnige prestatie in 2018 wil Verstappen zich revancheren. Het korte, bochtige circuit ligt hem blijkbaar goed, hij heeft in Brazilië in alle vier de jaren punten gereden. Zijn hoogste eindklassering behaalde hij vorig jaar, zijn optreden was goed voor een zilveren medaille.
Het had echter goud kunnen zijn. Het is onnodig om te veel tijd te besteden aan de smet op de race van 2018, het is heel simpel, de overwinning ging aan de neus van Verstappen voorbij doordat Esteban Ocon hem als achterblijver had geramd. Wel zegt het wat over zijn vorm in Brazilië, blijkbaar heeft hij de pace om in de race het verschil te maken.
In Austin leek Verstappen weer grip te krijgen op de situatie. Sinds Hongarije liep het stroef bij de jonge coureur uit Hasselt. Hij herpakte zich echter in de Verenigde Staten met een solide wedstrijd. Als hij deze sterke lijn door kan trekken dan mogen we toch wel op zijn minst een podium verwachten. Bovendien moet hij nog veertien punten inlopen op Leclerc om die felbegeerde derde plaats in het kampioenschap te bemachtigen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines