Nederlanders grijpen naast poleposition in spectaculaire hyperpole Le Mans
Donderdagavond werd in de hyperpoles bepaald wie poleposition zou
pakken voor de 24 uur van Le Mans. Het spektakel begon met de LMP2
en GT3, waarin Renger van der Zande (United Autosports) zich veilig
onder de beste acht schaarde. Teamgenoot Pietro Fittipaldi zou in
het tweede deel uiteindelijk de vijfde startpositie bemachtigen,
met de #29 TDS Racing die overtuigend poleposition pakte voor de
strijd in de LMP2-klasse. Bij de GT3 was er een speciale vermelding
voor MotoGP-legende Valentino Rossi. Hij moest de strijd om
poleposition voeren in zijn BMW en eindigde zeer knap op de derde
positie. Niet geheel verrassend leidde dat tot een grote glimlach
op het gezicht van de Italiaan, die veel high fives ontving in de
garage. De #27 Aston Martin was het snelst. Daarna was het tijd
voor de hypercars, inclusief Robin Frijns in de BMW. De Nederlander
liet gelijk zijn snelheid zien en ging achter Cadillac als derde
door naar de laatste shoot-out. Topfavoriet Ferrari bleef juist
teleurgesteld achter, want de #51 en #83 (AF Corse) werden
uitgeschakeld. Ook de #35 Alpine ging verrassend genoeg niet door.
In hyperpole 2 zou een spannende en spectaculaire strijd om
poleposition losbarsten. Ieder team moest verplicht van coureur
wisselen, met Alex Lynn die in de #12 Cadillac naar pole snelde. De
coureur troefde teamgenoot Earl Bamber en de #5 Porsche nipt af.
Sheldon van der Linde, de teamgenoot van Frijns, veroverde de zesde
plaats. De laatste overgebleven #50 Ferrari moest het met de
zevende plaats doen.
pakken voor de 24 uur van Le Mans. Het spektakel begon met de LMP2
en GT3, waarin Renger van der Zande (United Autosports) zich veilig
onder de beste acht schaarde. Teamgenoot Pietro Fittipaldi zou in
het tweede deel uiteindelijk de vijfde startpositie bemachtigen,
met de #29 TDS Racing die overtuigend poleposition pakte voor de
strijd in de LMP2-klasse. Bij de GT3 was er een speciale vermelding
voor MotoGP-legende Valentino Rossi. Hij moest de strijd om
poleposition voeren in zijn BMW en eindigde zeer knap op de derde
positie. Niet geheel verrassend leidde dat tot een grote glimlach
op het gezicht van de Italiaan, die veel high fives ontving in de
garage. De #27 Aston Martin was het snelst. Daarna was het tijd
voor de hypercars, inclusief Robin Frijns in de BMW. De Nederlander
liet gelijk zijn snelheid zien en ging achter Cadillac als derde
door naar de laatste shoot-out. Topfavoriet Ferrari bleef juist
teleurgesteld achter, want de #51 en #83 (AF Corse) werden
uitgeschakeld. Ook de #35 Alpine ging verrassend genoeg niet door.
In hyperpole 2 zou een spannende en spectaculaire strijd om
poleposition losbarsten. Ieder team moest verplicht van coureur
wisselen, met Alex Lynn die in de #12 Cadillac naar pole snelde. De
coureur troefde teamgenoot Earl Bamber en de #5 Porsche nipt af.
Sheldon van der Linde, de teamgenoot van Frijns, veroverde de zesde
plaats. De laatste overgebleven #50 Ferrari moest het met de
zevende plaats doen.