Albon verdedigt Tsunoda vanuit eigen Red Bull-ervaring
Het blijft een hoofdpijndossier voor Red Bull: het tweede zitje
naast Max Verstappen. Los van de relatief succesvolle momenten van
Sergio Perez in 2021, 2022 en 2023, is het al jarenlang niet gelukt
om daar een consistent presterende coureur neer te zetten.
Tegenwoordig is het Yuki Tsunoda die met die auto worstelt. Een van
zijn voorgangers, Alex Albon, kent dat gevoel maar al te goed, zo
vertelt hij aan onder andere RacingNews365. "De auto zit enorm op
het randje. Max kan die auto besturen. Ik spreek natuurlijk een
beetje uit ervaring. Ik had er moeite mee. Met de ervaring die ik
nu heb, zou ik er misschien wel mee overweg kunnen, maar het voelt
niet natuurlijk aan voor de meeste coureurs. Dat is precies wat je
nu ziet", zo verdedigt hij Tsunoda. Tsunoda, Liam Lawson en
verschillende andere mensen in de Red Bull-organisatie hebben ook
aangegeven dat de Racing Bulls-bolide een stuk makkelijker te
besturen is dan de Red Bull. Albon beaamt dat ook. "Het is een hele
vergevingsgezinde auto. In 2019 vond ik al dat die auto beter in de
balans was. Hij is erg stabiel en geeft je veel zelfvertrouwen. En
ik denk dat dat vrij natuurlijk is gekomen, omdat ze altijd rookies
in die auto hebben. Je gaat dan van een hele aangename auto naar
een ontzettend moeilijke. Je moet je dus enorm aanpassen aan die
twee erg verschillende auto's." Hoewel de ervaringen van Albon ook
alweer even in het verleden liggen, zijn de problemen die hij toen
ondervond niet heel veel anders in vergelijking met de problemen
van nu, zo denkt de Williams-coureur. "Het rijden zelf is één deel,
maar het gaat vooral om de kleinere dingen er omheen. Het gaat om
het begrip van de auto, de mechanische kant, je eigen rijstijl.
Wanneer je als jonge coureur in F1 komt, ben je nog na aan het
denken over hoe de auto überhaupt werkt, en hoe jij zelf werkt.
Welke compromissen moet je sluiten om al dan niet beter te kunnen
werken in bepaalde scenario's?" "Het is overduidelijk dat Max er
wel mee overweg kan en hij vindt die aanpak fijn. Dat is op papier
de snelste manier en hij kan er mee overweg. Hij kan die
rondetijden neerzetten. En dus heb je dat er ook nog bij. En het is
ook niet makkelijk om met alle rumoer om je heen om te gaan. Dat is
erg lastig als jonge coureur."
naast Max Verstappen. Los van de relatief succesvolle momenten van
Sergio Perez in 2021, 2022 en 2023, is het al jarenlang niet gelukt
om daar een consistent presterende coureur neer te zetten.
Tegenwoordig is het Yuki Tsunoda die met die auto worstelt. Een van
zijn voorgangers, Alex Albon, kent dat gevoel maar al te goed, zo
vertelt hij aan onder andere RacingNews365. "De auto zit enorm op
het randje. Max kan die auto besturen. Ik spreek natuurlijk een
beetje uit ervaring. Ik had er moeite mee. Met de ervaring die ik
nu heb, zou ik er misschien wel mee overweg kunnen, maar het voelt
niet natuurlijk aan voor de meeste coureurs. Dat is precies wat je
nu ziet", zo verdedigt hij Tsunoda. Tsunoda, Liam Lawson en
verschillende andere mensen in de Red Bull-organisatie hebben ook
aangegeven dat de Racing Bulls-bolide een stuk makkelijker te
besturen is dan de Red Bull. Albon beaamt dat ook. "Het is een hele
vergevingsgezinde auto. In 2019 vond ik al dat die auto beter in de
balans was. Hij is erg stabiel en geeft je veel zelfvertrouwen. En
ik denk dat dat vrij natuurlijk is gekomen, omdat ze altijd rookies
in die auto hebben. Je gaat dan van een hele aangename auto naar
een ontzettend moeilijke. Je moet je dus enorm aanpassen aan die
twee erg verschillende auto's." Hoewel de ervaringen van Albon ook
alweer even in het verleden liggen, zijn de problemen die hij toen
ondervond niet heel veel anders in vergelijking met de problemen
van nu, zo denkt de Williams-coureur. "Het rijden zelf is één deel,
maar het gaat vooral om de kleinere dingen er omheen. Het gaat om
het begrip van de auto, de mechanische kant, je eigen rijstijl.
Wanneer je als jonge coureur in F1 komt, ben je nog na aan het
denken over hoe de auto überhaupt werkt, en hoe jij zelf werkt.
Welke compromissen moet je sluiten om al dan niet beter te kunnen
werken in bepaalde scenario's?" "Het is overduidelijk dat Max er
wel mee overweg kan en hij vindt die aanpak fijn. Dat is op papier
de snelste manier en hij kan er mee overweg. Hij kan die
rondetijden neerzetten. En dus heb je dat er ook nog bij. En het is
ook niet makkelijk om met alle rumoer om je heen om te gaan. Dat is
erg lastig als jonge coureur."