Red Bull-kopstuk verruilt F1 voor WEC
We zien er niet zo bijster veel van, maar de afgelopen jaren heeft
Red Bull hard gewerkt aan de motorafdeling om te zorgen dat er in
2026 een eigen krachtbron in de auto kan liggen. Red Bull
Powertrains werd in 2022 opgericht nadat de samenwerking met Honda
beëindigd werd (al gaat die op een laag pitje nog wel tot op de dag
van vandaag door). Maar een van de kopstukken van dat programma
gaat niet meer meemaken dat de eigen krachtbron een Red Bull-auto
aandrijft. Dan Sayers, die vanaf het begin bij deze afdeling
betrokken was en een leidinggevende functie had, gaat Red Bull
namelijk verlaten. Sayers zat al sinds 2019 bij Red Bull en werd in
2022 directeur van Red Bull Powertrains. Het lijntje met zijn
nieuwe functie is vrij kort. Sayers verhuist namelijk naar het
WEC-programma van Ford, waar hij een leidinggevende functie op zich
neemt om te zorgen dat het team in 2027 op de baan kan staan in de
hoogste klasse van het endurance racen, de hypercars. Sayers brengt
de nodige ervaring mee naar Ford: voordat hij zich bij Red Bull
voegde, stond hij aan het hoofd van de ontwikkeling van de Aston
Martin Vantage V12, die ook al jaren in verschillende raceklassen
rijdt.
Red Bull hard gewerkt aan de motorafdeling om te zorgen dat er in
2026 een eigen krachtbron in de auto kan liggen. Red Bull
Powertrains werd in 2022 opgericht nadat de samenwerking met Honda
beëindigd werd (al gaat die op een laag pitje nog wel tot op de dag
van vandaag door). Maar een van de kopstukken van dat programma
gaat niet meer meemaken dat de eigen krachtbron een Red Bull-auto
aandrijft. Dan Sayers, die vanaf het begin bij deze afdeling
betrokken was en een leidinggevende functie had, gaat Red Bull
namelijk verlaten. Sayers zat al sinds 2019 bij Red Bull en werd in
2022 directeur van Red Bull Powertrains. Het lijntje met zijn
nieuwe functie is vrij kort. Sayers verhuist namelijk naar het
WEC-programma van Ford, waar hij een leidinggevende functie op zich
neemt om te zorgen dat het team in 2027 op de baan kan staan in de
hoogste klasse van het endurance racen, de hypercars. Sayers brengt
de nodige ervaring mee naar Ford: voordat hij zich bij Red Bull
voegde, stond hij aan het hoofd van de ontwikkeling van de Aston
Martin Vantage V12, die ook al jaren in verschillende raceklassen
rijdt.