Woedende Ferrari-teambaas vloekt in explosieve persconferentie
Op de mediadag in Canada verschenen er vanuit Italiaanse hoek
geruchten dat Ferrari-teambaas Fred Vasseur onder druk zou staan.
Van een ontslag is nog geen sprake, maar de komende races zouden
cruciaal zijn voor zijn toekomst. Het contract van Vasseur zou
bijvoorbeeld ook na 2025 aflopen. Als Vasseur in de
FIA-persconferentie met de geruchten wordt geconfronteerd, komt de
stoom duidelijk uit zijn oren. En hoewel de Fransman nog zegt niet
naar de stewards te willen, vloekt hij per ongeluk tóch. "Ten
eerste moet ik kalm blijven, want anders volgt er een trip naar de
stewards", stelt Vasseur tegenover onder meer RacingNews365. "Het
gaat om bepaalde Italiaanse media. Niet alle Italiaanse media. Het
gaat niet om mijzelf, dat kan ik wel aan. Het gaat meer om de
mensen van het team die op deze manier met hun naam worden genoemd.
Ik vind het gewoon respectloos tegenover hen en de families. Ik
begrijp het doel niet." Dan praat Vasseur zijn mond voorbij.
"Misschien is het doel om het team in de shit te brengen. In dat
geval zie ik het nut er niet van in. Misschien is het voor hen de
enige manier om te bestaan. Dat is waarschijnlijk meer de reden,
maar het schaadt het team. Het is op een bepaald moment een gebrek
aan focus. En als je vecht voor het kampioenschap, maakt elk detail
het verschil. Vanaf het begin van het weekend hebben we het hier
alleen maar over. Als het hun doel is om het team in deze situatie
te brengen, dan is dat gelukt. Op deze manier winnen we alleen geen
kampioenschap, zeker niet met zulke journalisten om ons heen." Een
grapje kan er nog wel vanaf. "Ik ga niet naar de stewards, toch?!
Als teambaas weet je dat je hieraan blootgesteld wordt als je de
functie aanneemt. Ik denk dat het vrij eenvoudig te managen is. Het
is meer voor de mensen van het team, voor degenen die heel hard
werken en moeten beslissen. Het is nutteloos en hard. Je hebt deze
journalisten, en ik gooi niet iedereen op één hoop, maar ze moeten
bedenken dat deze mensen een gezin hebben, een vrouw, kinderen...
Het is volkomen respectloos. Nu wil ik niet meer over deze onzin
praten." Problemen Dat doet Vasseur toch als hij vragen krijgt over
de geruchten rond Charles Leclerc. Hij zou twijfelen over zijn
toekomst bij Ferrari. "Een goed voorbeeld! Charles heeft een
langdurig contract bij ons en zegt in ieder interview dat hij bij
Ferrari wil blijven. Hij wil winnen met Ferrari en zijn toekomst
ligt bij Ferrari. Maar elke maandag verschijnt er wel weer een
artikel waarin staat dat hij volgend jaar weggaat. Ik weet niet wat
we eraan kunnen doen. Het spijt me, maar ik kan niet elk weekend
hetzelfde herhalen." "We hebben een goede relatie met Charles en
Lewis Hamilton. We hebben een duidelijk doel en weten dat we hard
moeten werken. Maar de sfeer in het team is erg goed, en dat is de
basis als je wil bouwen en winnen. Alles ligt op tafel om goed werk
te leveren." Tot slot loopt Vasseur nog helemaal leeg als hij
vragen krijgt over de problemen van Hamilton en Leclerc in Spanje.
"Als ik je tijdens de persconferentie zeg dat ik niets zal
onthullen, kom dan niet 10 minuten later én de vrijdag erop terug
om het alsnog te vragen. Ik ga het niet onthullen. We hebben de
voorwielen achter geplaatst."
geruchten dat Ferrari-teambaas Fred Vasseur onder druk zou staan.
Van een ontslag is nog geen sprake, maar de komende races zouden
cruciaal zijn voor zijn toekomst. Het contract van Vasseur zou
bijvoorbeeld ook na 2025 aflopen. Als Vasseur in de
FIA-persconferentie met de geruchten wordt geconfronteerd, komt de
stoom duidelijk uit zijn oren. En hoewel de Fransman nog zegt niet
naar de stewards te willen, vloekt hij per ongeluk tóch. "Ten
eerste moet ik kalm blijven, want anders volgt er een trip naar de
stewards", stelt Vasseur tegenover onder meer RacingNews365. "Het
gaat om bepaalde Italiaanse media. Niet alle Italiaanse media. Het
gaat niet om mijzelf, dat kan ik wel aan. Het gaat meer om de
mensen van het team die op deze manier met hun naam worden genoemd.
Ik vind het gewoon respectloos tegenover hen en de families. Ik
begrijp het doel niet." Dan praat Vasseur zijn mond voorbij.
"Misschien is het doel om het team in de shit te brengen. In dat
geval zie ik het nut er niet van in. Misschien is het voor hen de
enige manier om te bestaan. Dat is waarschijnlijk meer de reden,
maar het schaadt het team. Het is op een bepaald moment een gebrek
aan focus. En als je vecht voor het kampioenschap, maakt elk detail
het verschil. Vanaf het begin van het weekend hebben we het hier
alleen maar over. Als het hun doel is om het team in deze situatie
te brengen, dan is dat gelukt. Op deze manier winnen we alleen geen
kampioenschap, zeker niet met zulke journalisten om ons heen." Een
grapje kan er nog wel vanaf. "Ik ga niet naar de stewards, toch?!
Als teambaas weet je dat je hieraan blootgesteld wordt als je de
functie aanneemt. Ik denk dat het vrij eenvoudig te managen is. Het
is meer voor de mensen van het team, voor degenen die heel hard
werken en moeten beslissen. Het is nutteloos en hard. Je hebt deze
journalisten, en ik gooi niet iedereen op één hoop, maar ze moeten
bedenken dat deze mensen een gezin hebben, een vrouw, kinderen...
Het is volkomen respectloos. Nu wil ik niet meer over deze onzin
praten." Problemen Dat doet Vasseur toch als hij vragen krijgt over
de geruchten rond Charles Leclerc. Hij zou twijfelen over zijn
toekomst bij Ferrari. "Een goed voorbeeld! Charles heeft een
langdurig contract bij ons en zegt in ieder interview dat hij bij
Ferrari wil blijven. Hij wil winnen met Ferrari en zijn toekomst
ligt bij Ferrari. Maar elke maandag verschijnt er wel weer een
artikel waarin staat dat hij volgend jaar weggaat. Ik weet niet wat
we eraan kunnen doen. Het spijt me, maar ik kan niet elk weekend
hetzelfde herhalen." "We hebben een goede relatie met Charles en
Lewis Hamilton. We hebben een duidelijk doel en weten dat we hard
moeten werken. Maar de sfeer in het team is erg goed, en dat is de
basis als je wil bouwen en winnen. Alles ligt op tafel om goed werk
te leveren." Tot slot loopt Vasseur nog helemaal leeg als hij
vragen krijgt over de problemen van Hamilton en Leclerc in Spanje.
"Als ik je tijdens de persconferentie zeg dat ik niets zal
onthullen, kom dan niet 10 minuten later én de vrijdag erop terug
om het alsnog te vragen. Ik ga het niet onthullen. We hebben de
voorwielen achter geplaatst."