Data tonen aan: Verstappen met troeven in handen door gemaskeerd Red Bull-probleem
Na de eerste twee vrije trainingen op het Circuit Gilles Villeneuve
kampen de teams nog met de nodige vraagtekens. Hoe kan de zachte
C6-band optimaal worden gebruikt en wat is de sleutel tot succes op
het stratencircuit? Het zijn vragen die hopelijk later deze
zaterdag worden beantwoord tijdens de derde training en de
kwalificatie. Ook voor Max Verstappen was het een vrijdag met twee
gezichten: hij was de snelste in de eerste sessie, terwijl hij maar
liefst een halve seconde toe moest geven op George Russell in de
tweede training. Bovendien klaagde de Nederlander over het
rijgedrag van de Red Bull RB21, want volgens de viervoudig
wereldkampioen reageerde de auto veel nerveuzer bij het ingaan van
de bochten. "Ik was tevreden met de auto in de eerste vrije
training, al was de auto iets lastiger te besturen in de tweede
vrije training. We verloren wat van de balans in de auto, dus dat
moeten we onderzoeken. Maar als we het gevoel van de eerste vrije
training terug kunnen krijgen, dan ziet het er goed uit", zo liet
Verstappen zelf optekenen na de vrijdag. Als we de data erbij
pakken op basis van de kwalificatierun in de representatieve tweede
training, moest Verstappen het doen met P9. Hij zette zijn tijd
neer op de mediums, iets wat ook de snelste man in die training,
Russell, deed. Toch moest Verstappen in elke sector ongeveer twee
tienden inleveren. Het is echter wel gelijk duidelijk wat het
sterke punt van de Red Bull is: de topsnelheid. Verstappen en Yuki
Tsunoda toppen daar met afstand de lijst. Ook in de speed trap zijn
de Red Bull-coureurs het snelst en die ligt op het stratencircuit
in Montreal 250 meter voor de laatste chicane. Tekst loopt verder
onder de afbeeldingen. Niet zo'n grote rol Toch baart die mindere
snelle run niet per se tot zorgen bij Red Bull, ook omdat
Verstappen in de eerste sessie dus de snelste man was. Helmut Marko
duidde eerder al de terugval: "Er waren twee kleine wijzigingen
tussen de eerste en tweede vrije training. Dat had een relatief
groot negatief effect op het rijgedrag en betekent dat we weer
teruggaan met de afstelling. Het laat zien in wat voor smal window
onze auto werkt", zo stelde Marko tegenover Sky DE . Kijken we naar
de longruns, dan ziet het er nog een stukje positiever uit voor
Verstappen en Red Bull. Hij moet alleen Russell voor zich dulden,
maar is gemiddeld gezien net wat sneller dan Lando Norris en Oscar
Piastri in de McLaren. Des te pijnlijker is het dan dat Tsunoda in
dit lijstje de langzaamste man is. Het grootste euvel voor Red Bull
in 2025, de bandenslijtage, lijkt in Canada dus niet zo'n grote rol
te spelen, waardoor Verstappen ineens troeven in handen heeft. Het
probleem met de banden lijkt dus min of meer gemaskeerd te worden,
al moeten we ook rekening houden met het feit dat het later in het
weekend iets warmer wordt. Dat lijkt op voorhand niet in het
voordeel van de Oostenrijkse renstal te werken. Maar de
voortekenen op basis van de vrijdag zijn zeker positief te noemen,
ook als we tot slot naar de DRS Delta kijken. De topsnelheid als de
DRS dicht is, is verreweg het hoogst bij Red Bull. En als de
achtervleugel dan open gaat, is het team uit Milton Keynes nog
steeds het snelst. De aanval kan zodoende letterlijk worden
ingezet.
kampen de teams nog met de nodige vraagtekens. Hoe kan de zachte
C6-band optimaal worden gebruikt en wat is de sleutel tot succes op
het stratencircuit? Het zijn vragen die hopelijk later deze
zaterdag worden beantwoord tijdens de derde training en de
kwalificatie. Ook voor Max Verstappen was het een vrijdag met twee
gezichten: hij was de snelste in de eerste sessie, terwijl hij maar
liefst een halve seconde toe moest geven op George Russell in de
tweede training. Bovendien klaagde de Nederlander over het
rijgedrag van de Red Bull RB21, want volgens de viervoudig
wereldkampioen reageerde de auto veel nerveuzer bij het ingaan van
de bochten. "Ik was tevreden met de auto in de eerste vrije
training, al was de auto iets lastiger te besturen in de tweede
vrije training. We verloren wat van de balans in de auto, dus dat
moeten we onderzoeken. Maar als we het gevoel van de eerste vrije
training terug kunnen krijgen, dan ziet het er goed uit", zo liet
Verstappen zelf optekenen na de vrijdag. Als we de data erbij
pakken op basis van de kwalificatierun in de representatieve tweede
training, moest Verstappen het doen met P9. Hij zette zijn tijd
neer op de mediums, iets wat ook de snelste man in die training,
Russell, deed. Toch moest Verstappen in elke sector ongeveer twee
tienden inleveren. Het is echter wel gelijk duidelijk wat het
sterke punt van de Red Bull is: de topsnelheid. Verstappen en Yuki
Tsunoda toppen daar met afstand de lijst. Ook in de speed trap zijn
de Red Bull-coureurs het snelst en die ligt op het stratencircuit
in Montreal 250 meter voor de laatste chicane. Tekst loopt verder
onder de afbeeldingen. Niet zo'n grote rol Toch baart die mindere
snelle run niet per se tot zorgen bij Red Bull, ook omdat
Verstappen in de eerste sessie dus de snelste man was. Helmut Marko
duidde eerder al de terugval: "Er waren twee kleine wijzigingen
tussen de eerste en tweede vrije training. Dat had een relatief
groot negatief effect op het rijgedrag en betekent dat we weer
teruggaan met de afstelling. Het laat zien in wat voor smal window
onze auto werkt", zo stelde Marko tegenover Sky DE . Kijken we naar
de longruns, dan ziet het er nog een stukje positiever uit voor
Verstappen en Red Bull. Hij moet alleen Russell voor zich dulden,
maar is gemiddeld gezien net wat sneller dan Lando Norris en Oscar
Piastri in de McLaren. Des te pijnlijker is het dan dat Tsunoda in
dit lijstje de langzaamste man is. Het grootste euvel voor Red Bull
in 2025, de bandenslijtage, lijkt in Canada dus niet zo'n grote rol
te spelen, waardoor Verstappen ineens troeven in handen heeft. Het
probleem met de banden lijkt dus min of meer gemaskeerd te worden,
al moeten we ook rekening houden met het feit dat het later in het
weekend iets warmer wordt. Dat lijkt op voorhand niet in het
voordeel van de Oostenrijkse renstal te werken. Maar de
voortekenen op basis van de vrijdag zijn zeker positief te noemen,
ook als we tot slot naar de DRS Delta kijken. De topsnelheid als de
DRS dicht is, is verreweg het hoogst bij Red Bull. En als de
achtervleugel dan open gaat, is het team uit Milton Keynes nog
steeds het snelst. De aanval kan zodoende letterlijk worden
ingezet.