Verstappen en de dreiging van een schorsing: 'Hij denkt: zoek het uit'

Max Verstappen staat op scherp dit weekend in de Formule 1-race van Canada. Na zijn aanrijding met George Russell in de Grand Prix van Spanje, waarvoor hij een tijdstraf van tien seconden én drie strafpunten op zijn superlicentie kreeg, staat hij op elf strafpunten in totaal. Nog één strafpunt erbij en Verstappen wordt voor een race geschorst.
Veel druk op de schouders van de viervoudig wereldkampioen, maar volgens Formule 1-analyticus Jeroen Bleekemolen kan Verstappen daar juist goed mee omgaan. "Hij denkt: zoek het uit, ik rijd zoals ik altijd rijd. Als hij dan een strafpunt krijgt en een race moet missen, vindt hij het prima."
Sinds 2014 werkt de Formule 1 met een strafpuntensysteem. Wie binnen een periode van twaalf maanden twaalf strafpunten verzamelt, wordt een weekend geschorst.
Nadenken
Bleekemolen, die zelf al jarenlang als coureur actief is in verschillende categorieën, zou zelf wel gaan nadenken als hij op scherp zou staan.
"Ik zou dan wel overwegen om voorzichtiger te zijn in bocht 1, of anders met bepaalde rijders om te gaan. Maar ik denk echt dat het Verstappen weinig interesseert als hij een race aan de kant moet staan. Hij wil het natuurlijk niet, maar als het gebeurt, gebeurt het."
In de afgelopen twaalf jaar is het slechts één keer voorgekomen dat een rijder een volle strippenkaart had. Deze twijfelachtige eer was vorig seizoen voor Kevin Magnussen, waardoor hij bij de GP van Azerbeidzjan moest toekijken.
De laatste schorsing vóór het strafpuntensysteem was voor Romain Grosjean, nadat de Fransman een zware startcrash had veroorzaakt in de GP van België in 2012 en daarnaast regelmatig bij incidenten betrokken was geweest.
Bleekemolen heeft gemengde gevoelens over het strafpuntensysteem. "Je moet ergens een grens trekken, maar ik vind dat we wel een beetje doorslaan met regels. Als je iemand foutief inhaalt of de tracklimits overschrijdt, krijg je meteen een strafpunt. Dat vind ik een beetje onzin."
"Het is niet zo dat Verstappen bij al die strafpunten echt foute dingen heeft gedaan. Als je iemand vol van de baan rijdt, is het duidelijk. Maar je ziet dat er nu wel veel regeltjes zijn, iets dat je in meer sporten ziet. Het zou wel lekker zijn als racen een beetje puur blijft."
De hoofdrolspeler zelf leek zich niet al te druk te maken. Zelfs als hij er over twee weken in Oostenrijk niet bij zou zijn. "Het is niet ideaal om een race te missen, maar het is niet het einde van de wereld", sprak Verstappen.
Veel druk op de schouders van de viervoudig wereldkampioen, maar volgens Formule 1-analyticus Jeroen Bleekemolen kan Verstappen daar juist goed mee omgaan. "Hij denkt: zoek het uit, ik rijd zoals ik altijd rijd. Als hij dan een strafpunt krijgt en een race moet missen, vindt hij het prima."
Sinds 2014 werkt de Formule 1 met een strafpuntensysteem. Wie binnen een periode van twaalf maanden twaalf strafpunten verzamelt, wordt een weekend geschorst.
Nadenken
Bleekemolen, die zelf al jarenlang als coureur actief is in verschillende categorieën, zou zelf wel gaan nadenken als hij op scherp zou staan.
"Ik zou dan wel overwegen om voorzichtiger te zijn in bocht 1, of anders met bepaalde rijders om te gaan. Maar ik denk echt dat het Verstappen weinig interesseert als hij een race aan de kant moet staan. Hij wil het natuurlijk niet, maar als het gebeurt, gebeurt het."
In de afgelopen twaalf jaar is het slechts één keer voorgekomen dat een rijder een volle strippenkaart had. Deze twijfelachtige eer was vorig seizoen voor Kevin Magnussen, waardoor hij bij de GP van Azerbeidzjan moest toekijken.
De laatste schorsing vóór het strafpuntensysteem was voor Romain Grosjean, nadat de Fransman een zware startcrash had veroorzaakt in de GP van België in 2012 en daarnaast regelmatig bij incidenten betrokken was geweest.
Bleekemolen heeft gemengde gevoelens over het strafpuntensysteem. "Je moet ergens een grens trekken, maar ik vind dat we wel een beetje doorslaan met regels. Als je iemand foutief inhaalt of de tracklimits overschrijdt, krijg je meteen een strafpunt. Dat vind ik een beetje onzin."
"Het is niet zo dat Verstappen bij al die strafpunten echt foute dingen heeft gedaan. Als je iemand vol van de baan rijdt, is het duidelijk. Maar je ziet dat er nu wel veel regeltjes zijn, iets dat je in meer sporten ziet. Het zou wel lekker zijn als racen een beetje puur blijft."
De hoofdrolspeler zelf leek zich niet al te druk te maken. Zelfs als hij er over twee weken in Oostenrijk niet bij zou zijn. "Het is niet ideaal om een race te missen, maar het is niet het einde van de wereld", sprak Verstappen.