Verstappen komt nipt tekort in spannende strijd om poleposition in Canada
Na een spannende laatste trainingssessie, waarin de verschillen
helemaal niet zo groot waren, stond om 22:00 uur Nederlandse tijd
de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada op het programma. De
trainingssessies leverden tot drie keer toe een andere top drie op,
met Max Verstappen op P1 in de eerste training, maar één team miste
toch lange tijd in die lijstjes. McLaren schitterde op de vrijdag
door afwezigheid en kwam tijdens de derde en laatste
trainingssessie pas echt op gang toen Lando Norris de snelste tijd
neerzette. Toch kwam daar tijdens Q1 meteen verandering in, want
Norris én Oscar Piastri begonnen sterk met hun eerste snelle runs.
Piastri zette meteen de snelste tijd neer, maar Norris kwam niet
verder dan P4. George Russell én Kimi Antonelli kwamen namelijk ook
meteen sterk voor de dag in de beginfase van Q1, terwijl thuisheld
Lance Stroll en teamgenoot Fernando Alonso vriend en vijand
verrasten door de tweede en derde tijd van de Mercedes-coureurs af
te pakken. Daarna was het de beurt aan Verstappen, die met een
ijzersterke eerste run de snelste tijd aanscherpte. Echt lang kon
hij daar echter niet van genieten, want Alonso kwam weer als een
duveltje uit een doosje om die tijd aan te scherpen. Maar voor ook
de andere coureurs zich aan een tijdsverbetering konden wagen, ging
het mis voor Alex Albon. De Williams-coureur verloor een flink stuk
van zijn bodywork op één van de rechte stukken en veroorzaakte
daarmee een rode vlag. Zijn volledige engine cover vloog door de
lucht en belandde in honderden stukjes op de baan, dus konden de
marshals weer aan het werk om de boel op te ruimen. Bij Williams
konden ze echter van een wonder spreken, want na drie minuten hard
werken was het team in staat Albon de baan weer op te sturen.
Uiteindelijk zou hij zelfs Q2 halen na een knotsgekke eindfase van
Q1, die Norris uiteindelijk als snelste af zou sluiten. Voor Pierre
Gasly, Liam Lawson, Lance Stroll, Carlos Sainz en Gabriel Bortoleto
was het einde verhaal, nadat zij er niet in slaagden de top
vijftien te halen. Q2 en Q3 Aan het begin van Q2 werd het
vervolgens meteen druk op de baan, want het grootste deel van de
coureurs meldde zich direct op de baan. Verstappen kwam meteen weer
goed op gang en was met een rondje 1:11.6 sneller dan de beide
McLaren-coureurs, al zaten de drie heren binnen één tiende van
elkaar. Charles Leclerc en Lewis Hamilton sloten aan op P4 en P5,
terwijl Russell op vier honderdsten achterstand zijn meerdere moest
erkennen in de Ferrari-coureurs. Sterker nog, Leclerc zou met nog
vijf minuten op de klok de snelste tijd aanscherpen, nog voor het
weer druk werd op de baan voor de laatste runs. Verstappen kon die
tijd uiteindelijk niet verbeteren, maar Russell lukte dat wél. De
Mercedes-coureur zou Q2 uiteindelijk als snelste afsluiten, al
bleven de verschillen klein. De top vier zat binnen één tiende van
elkaar en was daarmee al een voorbode op een spannende slotfase van
de kwalificatie. Daar konden Esteban Ocon, Oliver Bearman, Nico
Hulkenberg, Franco Colapinto en Yuki Tsunoda echter niet over
meepraten, want zij mochten als uitvallers niet mee naar Q3. Maar
het echte spektakelstuk moest nog komen, want in Q3 barstte de
strijd om poleposition pas écht los. Dat lieten de coureurs zich
verder geen tweede keer zeggen, want de McLaren-coureurs en
Verstappen schoten meteen uit de startblokken. Piastri trapte af
met een rondje 1:11.273, maar Verstappen scherpte die tijd net met
twee honderdsten aan. Norris kwam er met zijn eerste snelle run
niet aan te pas, terwijl ook Russell al verrassend veel liet liggen
in zijn eerste sector. De Mercedes-coureur klom wel naar P3,
terwijl Verstappen vooral sprak over problemen met zijn stuur. In
de slotfase van Q3 besloten enkele coureurs, waaronder Verstappen
en Russell, een gok te wagen door op een setje mediums naar buiten
te gaan. Leclerc moest zijn eerste snelle ronde na een goede eerste
sector afbreken, terwijl Piastri en Norris goed op weg waren.
Piastri zou de snelste tijd van Verstappen in eerste instantie
aanscherpen, terwijl Norris er weer niet aan te pas kwam.
Verstappen voelde zich op die medium banden echter ontzettend goed
en scherpte de tijd van Piastri aan, maar poleposition zat er net
niet in voor de Nederlander. Russell ging er met een ijzersterke
ronde namelijk met poleposition vandoor, nadat hij één tiende
sneller was dan Verstappen. Verstappen moest zo genoegen nemen met
P2.
helemaal niet zo groot waren, stond om 22:00 uur Nederlandse tijd
de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada op het programma. De
trainingssessies leverden tot drie keer toe een andere top drie op,
met Max Verstappen op P1 in de eerste training, maar één team miste
toch lange tijd in die lijstjes. McLaren schitterde op de vrijdag
door afwezigheid en kwam tijdens de derde en laatste
trainingssessie pas echt op gang toen Lando Norris de snelste tijd
neerzette. Toch kwam daar tijdens Q1 meteen verandering in, want
Norris én Oscar Piastri begonnen sterk met hun eerste snelle runs.
Piastri zette meteen de snelste tijd neer, maar Norris kwam niet
verder dan P4. George Russell én Kimi Antonelli kwamen namelijk ook
meteen sterk voor de dag in de beginfase van Q1, terwijl thuisheld
Lance Stroll en teamgenoot Fernando Alonso vriend en vijand
verrasten door de tweede en derde tijd van de Mercedes-coureurs af
te pakken. Daarna was het de beurt aan Verstappen, die met een
ijzersterke eerste run de snelste tijd aanscherpte. Echt lang kon
hij daar echter niet van genieten, want Alonso kwam weer als een
duveltje uit een doosje om die tijd aan te scherpen. Maar voor ook
de andere coureurs zich aan een tijdsverbetering konden wagen, ging
het mis voor Alex Albon. De Williams-coureur verloor een flink stuk
van zijn bodywork op één van de rechte stukken en veroorzaakte
daarmee een rode vlag. Zijn volledige engine cover vloog door de
lucht en belandde in honderden stukjes op de baan, dus konden de
marshals weer aan het werk om de boel op te ruimen. Bij Williams
konden ze echter van een wonder spreken, want na drie minuten hard
werken was het team in staat Albon de baan weer op te sturen.
Uiteindelijk zou hij zelfs Q2 halen na een knotsgekke eindfase van
Q1, die Norris uiteindelijk als snelste af zou sluiten. Voor Pierre
Gasly, Liam Lawson, Lance Stroll, Carlos Sainz en Gabriel Bortoleto
was het einde verhaal, nadat zij er niet in slaagden de top
vijftien te halen. Q2 en Q3 Aan het begin van Q2 werd het
vervolgens meteen druk op de baan, want het grootste deel van de
coureurs meldde zich direct op de baan. Verstappen kwam meteen weer
goed op gang en was met een rondje 1:11.6 sneller dan de beide
McLaren-coureurs, al zaten de drie heren binnen één tiende van
elkaar. Charles Leclerc en Lewis Hamilton sloten aan op P4 en P5,
terwijl Russell op vier honderdsten achterstand zijn meerdere moest
erkennen in de Ferrari-coureurs. Sterker nog, Leclerc zou met nog
vijf minuten op de klok de snelste tijd aanscherpen, nog voor het
weer druk werd op de baan voor de laatste runs. Verstappen kon die
tijd uiteindelijk niet verbeteren, maar Russell lukte dat wél. De
Mercedes-coureur zou Q2 uiteindelijk als snelste afsluiten, al
bleven de verschillen klein. De top vier zat binnen één tiende van
elkaar en was daarmee al een voorbode op een spannende slotfase van
de kwalificatie. Daar konden Esteban Ocon, Oliver Bearman, Nico
Hulkenberg, Franco Colapinto en Yuki Tsunoda echter niet over
meepraten, want zij mochten als uitvallers niet mee naar Q3. Maar
het echte spektakelstuk moest nog komen, want in Q3 barstte de
strijd om poleposition pas écht los. Dat lieten de coureurs zich
verder geen tweede keer zeggen, want de McLaren-coureurs en
Verstappen schoten meteen uit de startblokken. Piastri trapte af
met een rondje 1:11.273, maar Verstappen scherpte die tijd net met
twee honderdsten aan. Norris kwam er met zijn eerste snelle run
niet aan te pas, terwijl ook Russell al verrassend veel liet liggen
in zijn eerste sector. De Mercedes-coureur klom wel naar P3,
terwijl Verstappen vooral sprak over problemen met zijn stuur. In
de slotfase van Q3 besloten enkele coureurs, waaronder Verstappen
en Russell, een gok te wagen door op een setje mediums naar buiten
te gaan. Leclerc moest zijn eerste snelle ronde na een goede eerste
sector afbreken, terwijl Piastri en Norris goed op weg waren.
Piastri zou de snelste tijd van Verstappen in eerste instantie
aanscherpen, terwijl Norris er weer niet aan te pas kwam.
Verstappen voelde zich op die medium banden echter ontzettend goed
en scherpte de tijd van Piastri aan, maar poleposition zat er net
niet in voor de Nederlander. Russell ging er met een ijzersterke
ronde namelijk met poleposition vandoor, nadat hij één tiende
sneller was dan Verstappen. Verstappen moest zo genoegen nemen met
P2.