Horner verklaart switch naar mediums met Verstappen
Max Verstappen heeft er het maximale uit weten te halen tijdens de
kwalificatie voor de Grand Prix van Canada en kan zo tevreden
terugkijken met een tweede startpositie op zak. Ook achter de
schermen liep alles op rolletjes, want de keuze voor een setje
mediums bracht hem uiteindelijk een stuk verder in de slotfase van
Q3. Uiteindelijk werd hij nipt afgetroefd door Russell, die ook op
mediums stond, maar de Nederlander was desondanks ontzettend
tevreden. Dat geldt ook voor teambaas Christian Horner, die in
gesprek met Viaplay uitlegt waarom die strategische keuze zo goed
werkte. "We hebben alles opeenvolgend geprobeerd in Q2, en dat had
voor- en nadelen. De mediums gaven gewoon wat meer support in de
chicane op hoge snelheid, dus dat was de keuze waar wij voor zijn
gegaan. Dat pakte bijna goed uit, maar mijn complimenten voor
Russell en Mercedes. Dezelfde startrij als vorig jaar!" Horner
gaat dan ook vol goede moed richting de race op zondag. "Dit is
voor ons de tweehonderdste keer dat we op de eerste startrij staan
en dat is mooi om te zien. Het was voor ons ook essentieel om op
die eerste startrij terecht te komen, want voor de race is een
eenstopper waarschijnlijk de meest logische keuze." Toch wijst de
teambaas wel één probleem aan waar de teams tijdens de race
rekening mee moeten houden. "De bandenslijtage zal van groot belang
gaan zijn, want we zagen op de vrijdag al dat de banden het zwaar
te verduren krijgen hier. Het is warm en het zal tijdens de race
alleen nog maar warmer worden, dus dat gaat vast voor een spannende
race zorgen." Aan de andere kant van de Red Bull-garage ging het
voor Yuki Tsunoda echter volldig mis, want met een gridstraf van
tien posities kijkt de Japanner weer tegen een twintigste
startpositie aan. Horner "Echt jammer voor hem, hij liet een oké
kwalificatie zien en eindigde als elfde, maar zo liep hij Q3 wel
mis. En tien posities is wel heel zwaar, maar het is niet anders.
Piastri (was betrokken bij Tsunoda's incident, red.) had natuurlijk
een kapotte auto en reed dus langzaam, en toen ging het rode lampje
aan... Maar ja, hij zal zich vanaf de achterkant van het veld naar
voren moeten vechten."
kwalificatie voor de Grand Prix van Canada en kan zo tevreden
terugkijken met een tweede startpositie op zak. Ook achter de
schermen liep alles op rolletjes, want de keuze voor een setje
mediums bracht hem uiteindelijk een stuk verder in de slotfase van
Q3. Uiteindelijk werd hij nipt afgetroefd door Russell, die ook op
mediums stond, maar de Nederlander was desondanks ontzettend
tevreden. Dat geldt ook voor teambaas Christian Horner, die in
gesprek met Viaplay uitlegt waarom die strategische keuze zo goed
werkte. "We hebben alles opeenvolgend geprobeerd in Q2, en dat had
voor- en nadelen. De mediums gaven gewoon wat meer support in de
chicane op hoge snelheid, dus dat was de keuze waar wij voor zijn
gegaan. Dat pakte bijna goed uit, maar mijn complimenten voor
Russell en Mercedes. Dezelfde startrij als vorig jaar!" Horner
gaat dan ook vol goede moed richting de race op zondag. "Dit is
voor ons de tweehonderdste keer dat we op de eerste startrij staan
en dat is mooi om te zien. Het was voor ons ook essentieel om op
die eerste startrij terecht te komen, want voor de race is een
eenstopper waarschijnlijk de meest logische keuze." Toch wijst de
teambaas wel één probleem aan waar de teams tijdens de race
rekening mee moeten houden. "De bandenslijtage zal van groot belang
gaan zijn, want we zagen op de vrijdag al dat de banden het zwaar
te verduren krijgen hier. Het is warm en het zal tijdens de race
alleen nog maar warmer worden, dus dat gaat vast voor een spannende
race zorgen." Aan de andere kant van de Red Bull-garage ging het
voor Yuki Tsunoda echter volldig mis, want met een gridstraf van
tien posities kijkt de Japanner weer tegen een twintigste
startpositie aan. Horner "Echt jammer voor hem, hij liet een oké
kwalificatie zien en eindigde als elfde, maar zo liep hij Q3 wel
mis. En tien posities is wel heel zwaar, maar het is niet anders.
Piastri (was betrokken bij Tsunoda's incident, red.) had natuurlijk
een kapotte auto en reed dus langzaam, en toen ging het rode lampje
aan... Maar ja, hij zal zich vanaf de achterkant van het veld naar
voren moeten vechten."