Tsunoda met mond vol tanden na fikse gridstraf: "Echt grappig!"
Yuki Tsunoda heeft het nog niet makkelijk achter het stuur van de
RB21, maar probeert ieder raceweekend iets te verbeteren. Toch
gooien externe factoren met regelmaat roet in het eten en dat is in
Canada niet anders. De Japanner kwam tijdens de derde training
achter Oscar Piastri te rijden, die na een flinke touché met schade
rondreed en een rode vlag veroorzaakte. Tsunoda haalde hem in, maar
dat is tijdens een rode vlag niet toegestaan. Hij kreeg daarom een
gridstraf van tien plaatsen aan zijn broek, maar daar snapt hij
gezien de omstandigheden helemaal niets van. Tsunoda weet dan ook
niet wat hij er nog meer van kan maken als hij na afloop van de
kwalificatie Viaplay te woord staat. "Het is echt grappig! Ik
haalde Piastri in aan het einde van het rechte stuk. Hij reed daar
tachtig kilometer per uur. Dus echt heel langzaam, maar voor hen
(de stewards, red.) is dat heel erg snel. Zelfs tachtig kilometer
per uur! Hij had flinke schade en er lag veel rommel op de baan,
dus wil je dan voorkomen dat je daar last van krijgt. Vooral als je
dan achter de beschadigde auto rijdt, en dus haalde ik met een
redelijke snelheid in. Niet gek hard, 170 kilometer per uur of
zoiets. Dat is de helft van de snelheid die je normaal op het
rechte stuk laat zien!" "En ik reed helemaal aan de rechterkant,
terwijl hij helemaal aan de linkerkant zat. Zo probeerden we een
incident te voorkomen, maar ik krijg alsnog een straf. Het is
gewoon echt dubieus. Want ja, wat willen ze dat ik daar doe?
Blijkbaar willen ze dat ik er met tachtig kilometer per uur achter
ga rijden, maar ik zag dat zijn band ook aan het schuiven was. Ik
was bang dat die band van zijn (Piastri, red.) auto af zou
schuiven!" Tsunoda is het dan ook niet eens met het besluit van de
wedstrijdleiding. "Voor hen is het simpel, zij zitten op een stoel
en kijken toe. Maar voor mij is het echt heel gevaarlijk, als je
een auto voor je ziet waar de band de hele tijd op en neer gaat en
waar het debris de hele tijd vanaf vliegt. Je wilt gewoon voorkomen
dat je daardoor geraakt wordt. Ik weet niet wat ik anders had
moeten doen." Tegenover onder meer RacingNews365 vervolgt Tsunoda
zijn verhaal. "Ik vind gewoon niet dat ik die straf verdien. Oscar
had echt flinke schade en hij heeft het goed gedaan door ervoor te
zorgen dat hij niet botste met andere coureurs. Als ik achter hem
had moeten wachten tot hij de pitstraat in reed, zou ik vooral aan
het wachten zijn tot ik geraakt zou worden door debris . Ik heb
gecheckt of er niemand in de buurt reed, dus tien plaatsen vind ik
echt belachelijk."
RB21, maar probeert ieder raceweekend iets te verbeteren. Toch
gooien externe factoren met regelmaat roet in het eten en dat is in
Canada niet anders. De Japanner kwam tijdens de derde training
achter Oscar Piastri te rijden, die na een flinke touché met schade
rondreed en een rode vlag veroorzaakte. Tsunoda haalde hem in, maar
dat is tijdens een rode vlag niet toegestaan. Hij kreeg daarom een
gridstraf van tien plaatsen aan zijn broek, maar daar snapt hij
gezien de omstandigheden helemaal niets van. Tsunoda weet dan ook
niet wat hij er nog meer van kan maken als hij na afloop van de
kwalificatie Viaplay te woord staat. "Het is echt grappig! Ik
haalde Piastri in aan het einde van het rechte stuk. Hij reed daar
tachtig kilometer per uur. Dus echt heel langzaam, maar voor hen
(de stewards, red.) is dat heel erg snel. Zelfs tachtig kilometer
per uur! Hij had flinke schade en er lag veel rommel op de baan,
dus wil je dan voorkomen dat je daar last van krijgt. Vooral als je
dan achter de beschadigde auto rijdt, en dus haalde ik met een
redelijke snelheid in. Niet gek hard, 170 kilometer per uur of
zoiets. Dat is de helft van de snelheid die je normaal op het
rechte stuk laat zien!" "En ik reed helemaal aan de rechterkant,
terwijl hij helemaal aan de linkerkant zat. Zo probeerden we een
incident te voorkomen, maar ik krijg alsnog een straf. Het is
gewoon echt dubieus. Want ja, wat willen ze dat ik daar doe?
Blijkbaar willen ze dat ik er met tachtig kilometer per uur achter
ga rijden, maar ik zag dat zijn band ook aan het schuiven was. Ik
was bang dat die band van zijn (Piastri, red.) auto af zou
schuiven!" Tsunoda is het dan ook niet eens met het besluit van de
wedstrijdleiding. "Voor hen is het simpel, zij zitten op een stoel
en kijken toe. Maar voor mij is het echt heel gevaarlijk, als je
een auto voor je ziet waar de band de hele tijd op en neer gaat en
waar het debris de hele tijd vanaf vliegt. Je wilt gewoon voorkomen
dat je daardoor geraakt wordt. Ik weet niet wat ik anders had
moeten doen." Tegenover onder meer RacingNews365 vervolgt Tsunoda
zijn verhaal. "Ik vind gewoon niet dat ik die straf verdien. Oscar
had echt flinke schade en hij heeft het goed gedaan door ervoor te
zorgen dat hij niet botste met andere coureurs. Als ik achter hem
had moeten wachten tot hij de pitstraat in reed, zou ik vooral aan
het wachten zijn tot ik geraakt zou worden door debris . Ik heb
gecheckt of er niemand in de buurt reed, dus tien plaatsen vind ik
echt belachelijk."
