Kubica en Ferrari pakken knappe zege in Le Mans, moeizame race voor Nederlanders
Ferrari mag zich voor het derde jaar op rij de winnaar noemen van
de 24 uur van Le Mans. In 2023 won de #51 auto, vorig jaar de #50
en in 2025 is het raak voor de #83 auto. De auto, bestuurd door
Yifei Ye, Philip Hanson en Robert Kubica, is echter geen
fabrieksteam van de Scuderia, maar rijdt wel onder de naam van de
Italiaanse renstal. Ook de #6 Porsche Penske en de #51 Ferrari gaan
mee naar het podium op het Circuit de la Sarthe. Met twee Cadillacs
vooraan het veld werd er 24 uur geleden gestart aan de iconische
race, maar heel lang konden ze niet genieten van die posities. De
#5 Porsche nam de leiding over, maar het was al snel duidelijk dat
Ferrari de beste pace had. De drie Italiaanse auto's hadden zich
niet al te goed gekwalificeerd, maar stormden door het veld naar
voren. Dat moest ook worden gezegd van de #6 Porsche Penske, die
vanaf de laatste startpositie moest komen na een diskwalificatie in
de kwalificatie. In een race die vrij rustig en droog verliep,
bleek het uiteindelijk te gaan tussen de drie Ferrari's en de
Porsche Penske. De #51 Ferrari had de beste papieren in handen,
ware het niet dat Alessandro Pier Guidi spinde bij het ingaan van
de pitstraat. Hij kwam in het grind terecht, wist er toch nog uit
te komen, maar daarna liep die auto achter de feiten aan. Bij de
Nederlanders liep het zeker niet op rolletjes. In de kwalificatie
ging het al mis voor Nyck de Vries en Toyota en in de race zat de
snelheid er eigenlijk geen moment écht in. Vanaf P17 kwam de
formatie nog wel naar voren, maar kon zich geen moment mengen in de
strijd om de podiumplaatsen. Uiteindelijk eindigde De Vries op P6.
Robin Frijns had in de #20 BMW de nodige problemen en zakte
daardoor ver weg. De BMW haalde de finish, maar wel op grote
achterstand: het werd uiteindelijk P18 voor Frijns. LMP2 &
LMGT3 In de LMP2-klasse was de #43 Inter Europol Competition op weg
om aan het langste eind te trekken, maar met ruim een halfuur op de
klok leek de zege min of meer te worden weggegooid. Er werd te hard
door de pitstraat gereden en daar kreeg het team een straf voor. De
#48 VDS Panis Racing leek daarvan te kunnen profiteren, maar
uiteindelijk sloeg de #43 auto toch terug en won de race. De
snelheid bij de #48 was weg en daar profiteerde Inter Europol
Competition weer van. Ook de #199 AO BY TF stond op het podium.
Voor de Nederlanders in deze klasse werd het op zijn zachtst gezegd
een moeizame race. Job van Uitert lag met de #28 IDEC Sport op
podiumkoers, maar viel uit nadat er een wiel van de wagen vloog.
Renger van der Zande reed vervolgens langzaam op de baan, waardoor
ook hij een goed resultaat uit zijn hoofd kon zetten. De #22 United
Autosports eindigde uiteindelijk op P7. Bent Viscaal was
uiteindelijk de beste Nederlander in deze klasse door op P6 te
eindigen. Nicky Catsburg kwam niet verder dan P13. In de
LMGT3-klasse wist de #92 Manthey 1st Phorm zege te pakken, met de
#21 Vista AF Corse en #81 TF Sport die ook op het podium mochten
staan. De twee Nederlanders in deze klasse, Loek Hartog en Lin
Hodenius, eindigden respectievelijk op P6 en P12.
de 24 uur van Le Mans. In 2023 won de #51 auto, vorig jaar de #50
en in 2025 is het raak voor de #83 auto. De auto, bestuurd door
Yifei Ye, Philip Hanson en Robert Kubica, is echter geen
fabrieksteam van de Scuderia, maar rijdt wel onder de naam van de
Italiaanse renstal. Ook de #6 Porsche Penske en de #51 Ferrari gaan
mee naar het podium op het Circuit de la Sarthe. Met twee Cadillacs
vooraan het veld werd er 24 uur geleden gestart aan de iconische
race, maar heel lang konden ze niet genieten van die posities. De
#5 Porsche nam de leiding over, maar het was al snel duidelijk dat
Ferrari de beste pace had. De drie Italiaanse auto's hadden zich
niet al te goed gekwalificeerd, maar stormden door het veld naar
voren. Dat moest ook worden gezegd van de #6 Porsche Penske, die
vanaf de laatste startpositie moest komen na een diskwalificatie in
de kwalificatie. In een race die vrij rustig en droog verliep,
bleek het uiteindelijk te gaan tussen de drie Ferrari's en de
Porsche Penske. De #51 Ferrari had de beste papieren in handen,
ware het niet dat Alessandro Pier Guidi spinde bij het ingaan van
de pitstraat. Hij kwam in het grind terecht, wist er toch nog uit
te komen, maar daarna liep die auto achter de feiten aan. Bij de
Nederlanders liep het zeker niet op rolletjes. In de kwalificatie
ging het al mis voor Nyck de Vries en Toyota en in de race zat de
snelheid er eigenlijk geen moment écht in. Vanaf P17 kwam de
formatie nog wel naar voren, maar kon zich geen moment mengen in de
strijd om de podiumplaatsen. Uiteindelijk eindigde De Vries op P6.
Robin Frijns had in de #20 BMW de nodige problemen en zakte
daardoor ver weg. De BMW haalde de finish, maar wel op grote
achterstand: het werd uiteindelijk P18 voor Frijns. LMP2 &
LMGT3 In de LMP2-klasse was de #43 Inter Europol Competition op weg
om aan het langste eind te trekken, maar met ruim een halfuur op de
klok leek de zege min of meer te worden weggegooid. Er werd te hard
door de pitstraat gereden en daar kreeg het team een straf voor. De
#48 VDS Panis Racing leek daarvan te kunnen profiteren, maar
uiteindelijk sloeg de #43 auto toch terug en won de race. De
snelheid bij de #48 was weg en daar profiteerde Inter Europol
Competition weer van. Ook de #199 AO BY TF stond op het podium.
Voor de Nederlanders in deze klasse werd het op zijn zachtst gezegd
een moeizame race. Job van Uitert lag met de #28 IDEC Sport op
podiumkoers, maar viel uit nadat er een wiel van de wagen vloog.
Renger van der Zande reed vervolgens langzaam op de baan, waardoor
ook hij een goed resultaat uit zijn hoofd kon zetten. De #22 United
Autosports eindigde uiteindelijk op P7. Bent Viscaal was
uiteindelijk de beste Nederlander in deze klasse door op P6 te
eindigen. Nicky Catsburg kwam niet verder dan P13. In de
LMGT3-klasse wist de #92 Manthey 1st Phorm zege te pakken, met de
#21 Vista AF Corse en #81 TF Sport die ook op het podium mochten
staan. De twee Nederlanders in deze klasse, Loek Hartog en Lin
Hodenius, eindigden respectievelijk op P6 en P12.