McLaren-teambaas licht worsteling in Canada toe
Een derde en zevende positie. Dat zijn de startposities die de
McLaren-coureurs voor de Grand Prix van Canada hebben bemachtigd.
Oscar Piastri heeft het het hele weekend al lastig, maar wist zijn
auto nog op de tweede startrij te zetten, terwijl Lando Norris het
niet voor elkaar wist te krijgen in Q3. Hij moest genoegen nemen
met P7. Het gaat sowieso niet van een leien dakje voor McLaren,
maar hoe komt dat toch? McLaren-teambaas Andrea Stella legt het
uit. "Eén van de redenen waarom dit circuit een beetje een
worsteling is... Wat we vrijwel meteen in de eerste vrije training
hebben gezien, is dat het moeilijk was om de rondjes aan elkaar te
knopen voor de coureurs. Bovendien realiseerden we ons zeker dat we
met de auto niet in staat waren om veel grip te genereren. En we
denken dat dat komt... Ook al zijn het zelfs bochten op lage
snelheid, het is vaak een kwestie van remmen en tractie", zo legt
Stella uit tegenover onder meer RacingNews365. "Er is niet veel
over van het midden van de bocht. Je zit of op het rempedaal of op
het gaspedaal. En in beide omstandigheden moeten we zeggen dat de
auto het in het begin een beetje moeilijk had. Het team heeft heel
goed werk geleverd door de auto te verbeteren ten opzichte van de
eerste vrije training. We hebben verschillende experimenten gedaan
met de afstelling van de auto, waarvan sommigen ook succesvol
waren." De McLaren-teambaas vervolgt: "Ze zijn dus deel uit gaan
maken van de basis voor de auto voor de kwalificatie. Ook de
coureurs moesten hun rijgedrag aanpassen, wat zelfs in dat geval
positief was. Ik denk dat we in de kwalificatie over het algemeen
in staat waren om te vechten voor poleposition. We waren zeer zeker
competitief in Q1 en Q2. We hebben het dus over de range in de
lagesnelheidsbochten, met veel remmen en tractie. En in het
bijzonder op de kerbstones en hobbels, lijkt het erop dat het
remmen en de tractie niet zo makkelijk was voor onze auto."
McLaren-coureurs voor de Grand Prix van Canada hebben bemachtigd.
Oscar Piastri heeft het het hele weekend al lastig, maar wist zijn
auto nog op de tweede startrij te zetten, terwijl Lando Norris het
niet voor elkaar wist te krijgen in Q3. Hij moest genoegen nemen
met P7. Het gaat sowieso niet van een leien dakje voor McLaren,
maar hoe komt dat toch? McLaren-teambaas Andrea Stella legt het
uit. "Eén van de redenen waarom dit circuit een beetje een
worsteling is... Wat we vrijwel meteen in de eerste vrije training
hebben gezien, is dat het moeilijk was om de rondjes aan elkaar te
knopen voor de coureurs. Bovendien realiseerden we ons zeker dat we
met de auto niet in staat waren om veel grip te genereren. En we
denken dat dat komt... Ook al zijn het zelfs bochten op lage
snelheid, het is vaak een kwestie van remmen en tractie", zo legt
Stella uit tegenover onder meer RacingNews365. "Er is niet veel
over van het midden van de bocht. Je zit of op het rempedaal of op
het gaspedaal. En in beide omstandigheden moeten we zeggen dat de
auto het in het begin een beetje moeilijk had. Het team heeft heel
goed werk geleverd door de auto te verbeteren ten opzichte van de
eerste vrije training. We hebben verschillende experimenten gedaan
met de afstelling van de auto, waarvan sommigen ook succesvol
waren." De McLaren-teambaas vervolgt: "Ze zijn dus deel uit gaan
maken van de basis voor de auto voor de kwalificatie. Ook de
coureurs moesten hun rijgedrag aanpassen, wat zelfs in dat geval
positief was. Ik denk dat we in de kwalificatie over het algemeen
in staat waren om te vechten voor poleposition. We waren zeer zeker
competitief in Q1 en Q2. We hebben het dus over de range in de
lagesnelheidsbochten, met veel remmen en tractie. En in het
bijzonder op de kerbstones en hobbels, lijkt het erop dat het
remmen en de tractie niet zo makkelijk was voor onze auto."