Verstappen maximaliseert in GP Canada, Norris crasht na incident met Piastri
Stiekem had de Grand Prix van Canada zich geen betere top drie
kunnen wensen bij de start. George Russell en Max Verstappen zouden
op voorhand om de eerste positie gaan strijden, met WK-leider Oscar
Piastri op het vinkentouw. En Lando Norris, de grote rivaal van
Piastri voor de titel, moest juist weer terrein goedmaken vanaf de
zevende plaats, waardoor het een mooie race beloofde te worden. De
top drie startte op mediums, onder andere Norris en Charles Leclerc
op hard. Bij de start wist Russell Verstappen van zich af te
houden, terwijl Kimi Antonelli direct Piastri passeerde voor de
derde plaats. Iets verderop stuiterde Alex Albon door het gras na
een akkefietje met Franco Colapinto. Hij zakte ver terug, maar de
schade aan zijn Williams viel relatief mee. En waar Antonelli en
Piastri direct wat terrein moesten prijsgeven, opende Verstappen
met DRS de aanval op Russell. Het schouwspel ging een aantal ronden
door zonder serieuze inhaalpoging, waarna Russell Verstappen uit de
DRS reed en een voorsprong begon op te bouwen. Red Bull vertelde
Verstappen dat hij op zijn voorbanden moest letten en uiteindelijk
bleek ook wel waarom. De bandenslijtage bij de 27-jarige
wereldkampioen lag in de eerste stint hoger dan bij Mercedes.
Aanval Antonelli Het leidde ertoe dat Verstappen vanaf ronde 11
serieus in zijn spiegels moest gaan kijken. Antonelli zat namelijk
in de DRS en plaatste een inhaalactie op het moment dat Verstappen
zeer vroeg naar binnen dook voor harde banden. Mercedes pareerde
direct met een pitstop voor Russell, die voor Verstappen weer het
circuit betrad. Antonelli volgde hetzelfde voorbeeld, terwijl
Piastri een paar rondjes langer doorreed. En zo ontstond er een
strategisch spel met verschillende kanshebbers. McLaren riep Norris
bijvoorbeeld ook op om 'een van zijn geweldige races' te rijden. De
Brit leidde een tijdje de race op zijn harde banden, terwijl
Verstappen het gat naar Russell eventjes begon te dichten. Russell
verscheen op zijn beurt alleen ook in de versnellingsbak van
Leclerc om de tweede plaats over te nemen. De gewenste inhaalactie
was snel gepiept en Leclerc dook naar binnen. Norris wisselde niet
veel later naar de mediums, waardoor Russell de eerste positie weer
overnam. En ook nu verloor Verstappen gaandeweg de stint heel wat
terrein. Waar Mercedes en McLaren konden versnellen op een
specifieke band, zakte Verstappen juist compleet weg qua tempo. De
Nederlander worstelde enorm en dook in ronde 38 opnieuw naar
binnen. Antonelli zat er op dat moment een seconde achter. Slijtage
Toen de Italiaan een ronde later echter zijn tweede pitstop maakte,
kwam hij náást Verstappen weer naar buiten. De Red Bull-coureur
besliste dat onderonsje in zijn voordeel, maar moest wel op blijven
letten. Zijn rondetijden waren aan het begin van de laatste stint
immers gelijk aan zijn naaste concurrenten. Russell behield de
leiding ondanks een langzamere stop, waarna het de vraag was wat
McLaren ging doen. Piastri reed namelijk aan de leiding, voor een
ontketende Norris. Zouden zij het met één stop kunnen doen? Het
antwoord was uiteindelijk nee, want McLaren haalde Piastri en
Norris vrij vroeg naar binnen. Zodoende kwam het in de slotfase aan
op pure snelheid en schoof het veld compleet in elkaar. Piastri
keek even bij Antonelli, maar zijn eerste poging slaagde niet.
Door verkeer ontstond er daarna veel spanning én een heel nieuw
gevecht. Norris dichtte het gat naar Piastri en joeg op de vierde
positie. De Brit loerde op een gaatje, zonder succes, ook omdat
Piastri weer naar Antonelli toe reed. In ronde 66 probeerde Norris
het alsnog en eindigde het na een fel duel in een tranendal. Norris
raakte het achterwiel van Piastri op start/finish en vloog de muur
in. Hij kon uitstappen en bood zijn excuses aan op de radio. De
daaropvolgende safety car leidde het einde van de race in. Russell
won, voor Verstappen en Antonelli. Piastri eindigde op de vierde
plaats en pakte zo belangrijke punten voor het WK.
kunnen wensen bij de start. George Russell en Max Verstappen zouden
op voorhand om de eerste positie gaan strijden, met WK-leider Oscar
Piastri op het vinkentouw. En Lando Norris, de grote rivaal van
Piastri voor de titel, moest juist weer terrein goedmaken vanaf de
zevende plaats, waardoor het een mooie race beloofde te worden. De
top drie startte op mediums, onder andere Norris en Charles Leclerc
op hard. Bij de start wist Russell Verstappen van zich af te
houden, terwijl Kimi Antonelli direct Piastri passeerde voor de
derde plaats. Iets verderop stuiterde Alex Albon door het gras na
een akkefietje met Franco Colapinto. Hij zakte ver terug, maar de
schade aan zijn Williams viel relatief mee. En waar Antonelli en
Piastri direct wat terrein moesten prijsgeven, opende Verstappen
met DRS de aanval op Russell. Het schouwspel ging een aantal ronden
door zonder serieuze inhaalpoging, waarna Russell Verstappen uit de
DRS reed en een voorsprong begon op te bouwen. Red Bull vertelde
Verstappen dat hij op zijn voorbanden moest letten en uiteindelijk
bleek ook wel waarom. De bandenslijtage bij de 27-jarige
wereldkampioen lag in de eerste stint hoger dan bij Mercedes.
Aanval Antonelli Het leidde ertoe dat Verstappen vanaf ronde 11
serieus in zijn spiegels moest gaan kijken. Antonelli zat namelijk
in de DRS en plaatste een inhaalactie op het moment dat Verstappen
zeer vroeg naar binnen dook voor harde banden. Mercedes pareerde
direct met een pitstop voor Russell, die voor Verstappen weer het
circuit betrad. Antonelli volgde hetzelfde voorbeeld, terwijl
Piastri een paar rondjes langer doorreed. En zo ontstond er een
strategisch spel met verschillende kanshebbers. McLaren riep Norris
bijvoorbeeld ook op om 'een van zijn geweldige races' te rijden. De
Brit leidde een tijdje de race op zijn harde banden, terwijl
Verstappen het gat naar Russell eventjes begon te dichten. Russell
verscheen op zijn beurt alleen ook in de versnellingsbak van
Leclerc om de tweede plaats over te nemen. De gewenste inhaalactie
was snel gepiept en Leclerc dook naar binnen. Norris wisselde niet
veel later naar de mediums, waardoor Russell de eerste positie weer
overnam. En ook nu verloor Verstappen gaandeweg de stint heel wat
terrein. Waar Mercedes en McLaren konden versnellen op een
specifieke band, zakte Verstappen juist compleet weg qua tempo. De
Nederlander worstelde enorm en dook in ronde 38 opnieuw naar
binnen. Antonelli zat er op dat moment een seconde achter. Slijtage
Toen de Italiaan een ronde later echter zijn tweede pitstop maakte,
kwam hij náást Verstappen weer naar buiten. De Red Bull-coureur
besliste dat onderonsje in zijn voordeel, maar moest wel op blijven
letten. Zijn rondetijden waren aan het begin van de laatste stint
immers gelijk aan zijn naaste concurrenten. Russell behield de
leiding ondanks een langzamere stop, waarna het de vraag was wat
McLaren ging doen. Piastri reed namelijk aan de leiding, voor een
ontketende Norris. Zouden zij het met één stop kunnen doen? Het
antwoord was uiteindelijk nee, want McLaren haalde Piastri en
Norris vrij vroeg naar binnen. Zodoende kwam het in de slotfase aan
op pure snelheid en schoof het veld compleet in elkaar. Piastri
keek even bij Antonelli, maar zijn eerste poging slaagde niet.
Door verkeer ontstond er daarna veel spanning én een heel nieuw
gevecht. Norris dichtte het gat naar Piastri en joeg op de vierde
positie. De Brit loerde op een gaatje, zonder succes, ook omdat
Piastri weer naar Antonelli toe reed. In ronde 66 probeerde Norris
het alsnog en eindigde het na een fel duel in een tranendal. Norris
raakte het achterwiel van Piastri op start/finish en vloog de muur
in. Hij kon uitstappen en bood zijn excuses aan op de radio. De
daaropvolgende safety car leidde het einde van de race in. Russell
won, voor Verstappen en Antonelli. Piastri eindigde op de vierde
plaats en pakte zo belangrijke punten voor het WK.