Waarom Red Bull protest aantekent voor incident Verstappen en Russell
Een paar uur na de finish van de Grand Prix van Canada volgde het
nieuws dat Red Bull een protest had ingediend tegen George Russell.
Het ging om een incident tijdens de safety car in de slotfase van
de race, veroorzaakt door een crash van Lando Norris. Op het
achterste rechte stuk kwam Max Verstappen ineens voor George
Russell terecht, omdat de Mercedes-coureur flink begon te remmen.
Zodoende werd het gat met de safety car ook ineens heel groot. Maar
waar was het protest precies op gericht? Simpel gezegd twee zaken.
Het reglement schrijft namelijk voor dat een coureur geen roekeloos
rijgedrag mag vertonen tijdens een safety car. De remactie van
Russell viel volgens Red Bull wel onder die noemer, omdat ineens de
snelheid er in een kort tijdsbestek flink uitging. Verstappen reed
al meer aan de rechterkant, maar moest flink in de remmen om niet
verder voor Russell terecht te komen. Daarnaast liet Russell een
groot gat vallen naar de safety car. De leidende coureur mag
volgens de reglementen niet meer dan tien wagenlengtes toegeven op
de safety car, maar Red Bull is ervan overtuigd dat dat wel het
geval is. Zodoende ligt er een dubbel protest tegen de Brit, die
mogelijk dus nog voor zijn overwinning moet vrezen. Russell kwam
vlak voor Verstappen en Kimi Antonelli over de meet.
nieuws dat Red Bull een protest had ingediend tegen George Russell.
Het ging om een incident tijdens de safety car in de slotfase van
de race, veroorzaakt door een crash van Lando Norris. Op het
achterste rechte stuk kwam Max Verstappen ineens voor George
Russell terecht, omdat de Mercedes-coureur flink begon te remmen.
Zodoende werd het gat met de safety car ook ineens heel groot. Maar
waar was het protest precies op gericht? Simpel gezegd twee zaken.
Het reglement schrijft namelijk voor dat een coureur geen roekeloos
rijgedrag mag vertonen tijdens een safety car. De remactie van
Russell viel volgens Red Bull wel onder die noemer, omdat ineens de
snelheid er in een kort tijdsbestek flink uitging. Verstappen reed
al meer aan de rechterkant, maar moest flink in de remmen om niet
verder voor Russell terecht te komen. Daarnaast liet Russell een
groot gat vallen naar de safety car. De leidende coureur mag
volgens de reglementen niet meer dan tien wagenlengtes toegeven op
de safety car, maar Red Bull is ervan overtuigd dat dat wel het
geval is. Zodoende ligt er een dubbel protest tegen de Brit, die
mogelijk dus nog voor zijn overwinning moet vrezen. Russell kwam
vlak voor Verstappen en Kimi Antonelli over de meet.