Data tonen aan: Perfectie Verstappen en Red Bull maskeert groot verval

George Russell en Max Verstappen bezetten de eerste startrij van de
Formule 1 Grand Prix van Canada. Het leidde tot veel hoop bij Red
Bull, vooral omdat Mercedes meer last van bandenslijtage zou
hebben. Zodra het warmer werd, vraten Russell en Kimi Antonelli de
banden sneller op, zo luidde de gedachte. In de vrije trainingen
was dat ook wel gebleken. En ook in de openingsfase leek Verstappen
daadwerkelijk sneller dan Russell. De Nederlander zat een aantal
rondjes in de DRS en wist het gat constant te dichten, zonder dat
hij een echte inhaalpoging plaatste. De strijd duurde echter niet
heel lang, want Verstappen begon ineens ontzettend terug te vallen.
Hij had zijn mediums opgevreten in de vuile lucht van Russell,
waardoor Red Bull met een plannetje op de proppen moest komen. Dat
plannetje kwam tot uiting op het moment dat Kimi Antonelli net
Verstappen in zou gaan halen. De 27-jarige Red Bull-coureur dook
heel vroeg naar binnen om track position te behouden en te kijken
of hij zijn stint op de harde banden wel volgens plan kon
uithouden. Het scenario van de eerste stint herhaalde zich echter,
want na een aantal sterke openingsrondjes begon Verstappen weer
flink in te storten. Ook de harde banden sleten onder hem vandaan,
met verreweg de langzaamste rondetijden van de top zes tot gevolg. 
De uitgetekende strategie van Red Bull, in combinatie met de
kwaliteiten van Verstappen, bleek echter fantastisch uit te pakken.
Verstappen maake in ronde 38 zijn tweede pitstop, waarna de RB21
helemaal tot leven kwam met minder brandstof aan boord. Het is een
beeld dat we vaker hebben gezien gedurende 2025. Zodra de Red Bull
lichter wordt, slijten de banden minder en kan Verstappen het
potentieel benutten. Dat deed de wereldkampioen dan ook, al was het
niet mogelijk om Russell van de zege te houden. Wel maskeerde de
perfectie van Verstappen en Red Bull het grote verval in de eerste
twee stints. Verstappen kan als geen ander om de problemen heen
rijden en geeft het op tijd aan als het Pirelli-rubber echt op is.
Red Bull speelde daar goed op in Montreal door voor track position
te kiezen. Zo werd de tweede plaats uiteindelijk veiliggesteld en
bleef de schade beperkt. Aanvallen was simpelweg niet mogelijk. Wie
gedetailleerd naar de data kijkt, stelt vast dat het verval van
Verstappen helemaal niet veel groter lijkt dan dat van Kimi
Antonelli en Oscar Piastri. Dat heeft met het vroege handelen van
Red Bull te maken. Verstappen maakte constant zijn pitstops op het
moment dat hij meer dan een halve seconde per ronde begon te
verliezen. De achttien behaalde punten kunnen nog heel cruciaal
blijken in de strijd om de wereldtitel. Bekijk hieronder de
racepace van alle F1-coureurs! De grootte van het blokje toont het
verschil in rondetijden aan. Die van Verstappen is een stuk groter
dan die van Russell.

Top Headlines

Oudere Top Headlines