McLaren-update in detail: F1-bolide voorzien van 'zeemeerminstaarten'

Tijdens de Grand Prix van Canada introduceren Formule 1-teams
doorgaans geen grote aerodynamische updatepakketten. Dat heeft twee
redenen. De eerste reden heeft te maken met de kenmerken van het
circuit, aangezien teams zich vooral richten op een aerodynamische
configuratie die goed is voor de rechte stukken, ondanks de
relatief snelle bochten in de eerste en tweede sector. Daarnaast is
het raceweekend in Montreal ook een logistieke puzzel voor de
teams. De setup van de F1-teams zijn dan ook vooral te vergelijken
met Jeddah, inclusief kleine aanpassingen aan de flapjes en beam
wings . De meeste teams wachten verder tot de Grand Prix van
Oostenrijk en Groot-Brittannië met grotere updatepakketten, maar
McLaren en Mercedes vonden het desondanks nuttig om gedetailleerde
wijzigingen door te voeren. In beide gevallen hebben ze betrekking
op twee cruciale gebieden en aspecten van de huidige generatie
auto's. In detail heeft McLaren een reeks wijzigingen doorgevoerd
die voornamelijk betrekking hebben op de voorkant, gecompenseerd
door enkele aanpassingen aan de achtervleugel die in Saoedi-Arabië
werden geïntroduceerd. De voorvleugel was niet alleen qua
hoofdprofiel aangepast, maar vooral bij de endplates die in
verbinding staan met de flaps . Het team zette verschillende
vortexgeneratoren (een aerodynamisch onderdeel) in, samen met een
soort 'krul' die de flap met de endplate verbindt.  In de praktijk
werden er in totaal zes generatoren gebruikt. Het team uit Woking
omschreef de onderdeeltjes als 'zeemeerminstaarten', met als
functie dat er wervelingen worden gegenereerd die de verstoorde
luchtstroom naar de buitenkant naar de voorwielen leiden (outwash).
Het betrof een ingreep die de aerodynamische prestaties van de
voorvleugel niet wezenlijk veranderde, maar tegelijkertijd een
verbeterd gebruik van de vloer garandeerde door de verstoorde
luchtstroom bij de voorste zijrand weg te houden.  Mercedes heeft
ook met vortexgeneratoren de efficiëntie van de vloer verhoogd. In
dit geval had de wijziging rechtstreeks betrekking op de zijrand
van de vloer van de W16, ter hoogte van de aanzet van de podcast.
Daar is het aantal miniprofielen verhoogd om wervelingen te
genereren die de luchtstroom naar buiten leiden. De onderkant van
de auto is in dat opzicht kritiek. De W16 van Mercedes liet het
hele weekend een goede balans zien, vooral omdat de auto goed over
de kerbstones reed. Dat was cruciaal om een competitieve rondetijd
neer te zetten. Bekijk de wijzigingen van McLaren en Mercedes
hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines