Mercedes doorgrond tactiek Verstappen: "Dat deed hij altijd"
Met George Russell vanaf poleposition en Kimi Antonelli op P4 kende
Mercedes een uitstekende uitgangspositie voor de Grand Prix van
Canada. Dat werd na een paar bochten nóg beter, want Antonelli
verschalkte Oscar Piastri in de strijd om de derde positie. De
Italiaan leek Max Verstappen uit te kunnen dagen voor P2 om zo een
1-2'tje te kunnen pakken met de Zilverpijlen, maar zover kwam het
niet. Antonelli pakte wél zijn eerste podium uit zijn carrière
tijdens de race in Canada. Simone Resta, de Deputy Technical
Director bij Mercedes, blikt terug op de race van Antonelli. "We
moeten niet vergeten dat hij pas zijn tiende race in zijn carrière
in de Formule 1 reed. Hij is dus nog nieuw en het was de eerste
keer dat hij in Canada racete. Hij moest dus nog veel leren op een
moeilijk en technisch circuit als Canada. Hij was in staat om heel
goed te starten en vervolgens in de eerste twee bochten te
verdedigen tegenover Piastri en uiteindelijk de positie te pakken.
Het was een belangrijke stap in zijn race-ontwikkeling", stelt
Resta in de debrief van Mercedes. "Later in de race kon hij de
eerste twee stints vechten met Max, waarbij hij hem steeds
probeerde in te halen. Max verdedigde altijd en kon stoppen voordat
hij werd ingehaald. En aan het eind van de race verdedigde hij heel
goed ten opzichte van Piastri. Dus het was een opwindende prestatie
en een teken van zijn potentieel. Het wordt leuk!" Dan gaat Resta
in op de strategie met de banden. "We besloten om vroeg te stoppen
en te verdedigen ten opzichte van een mogelijke undercut van Max.
Dat was onze eerste stint en dat bepaalde natuurlijk ook het
verloop van de race. En in de tweede stint besloten we om langer
buiten te blijven en een bandenvoordeel te behalen ten opzichte van
Max." En had de safety car dan nog effect op het einde van de race
bij de Zilverpijlen? "Kimi was in de laatste stint behoorlijk aan
het pushen om Max in te halen en toen kreeg hij wat meer slijtage
op de banden. Daarom begon hij te verdedigen ten opzichte van de
McLarens. En op het moment dat ze helaas samen crashten, hadden we
een voorsprong op Piastri. Eigenlijk denk ik dat de safety car geen
effect had op ons laatste deel van de race."
Mercedes een uitstekende uitgangspositie voor de Grand Prix van
Canada. Dat werd na een paar bochten nóg beter, want Antonelli
verschalkte Oscar Piastri in de strijd om de derde positie. De
Italiaan leek Max Verstappen uit te kunnen dagen voor P2 om zo een
1-2'tje te kunnen pakken met de Zilverpijlen, maar zover kwam het
niet. Antonelli pakte wél zijn eerste podium uit zijn carrière
tijdens de race in Canada. Simone Resta, de Deputy Technical
Director bij Mercedes, blikt terug op de race van Antonelli. "We
moeten niet vergeten dat hij pas zijn tiende race in zijn carrière
in de Formule 1 reed. Hij is dus nog nieuw en het was de eerste
keer dat hij in Canada racete. Hij moest dus nog veel leren op een
moeilijk en technisch circuit als Canada. Hij was in staat om heel
goed te starten en vervolgens in de eerste twee bochten te
verdedigen tegenover Piastri en uiteindelijk de positie te pakken.
Het was een belangrijke stap in zijn race-ontwikkeling", stelt
Resta in de debrief van Mercedes. "Later in de race kon hij de
eerste twee stints vechten met Max, waarbij hij hem steeds
probeerde in te halen. Max verdedigde altijd en kon stoppen voordat
hij werd ingehaald. En aan het eind van de race verdedigde hij heel
goed ten opzichte van Piastri. Dus het was een opwindende prestatie
en een teken van zijn potentieel. Het wordt leuk!" Dan gaat Resta
in op de strategie met de banden. "We besloten om vroeg te stoppen
en te verdedigen ten opzichte van een mogelijke undercut van Max.
Dat was onze eerste stint en dat bepaalde natuurlijk ook het
verloop van de race. En in de tweede stint besloten we om langer
buiten te blijven en een bandenvoordeel te behalen ten opzichte van
Max." En had de safety car dan nog effect op het einde van de race
bij de Zilverpijlen? "Kimi was in de laatste stint behoorlijk aan
het pushen om Max in te halen en toen kreeg hij wat meer slijtage
op de banden. Daarom begon hij te verdedigen ten opzichte van de
McLarens. En op het moment dat ze helaas samen crashten, hadden we
een voorsprong op Piastri. Eigenlijk denk ik dat de safety car geen
effect had op ons laatste deel van de race."