Eerste schetsen nieuwe Formule E-bolide onthuld

Na de laatste vergadering van het FIA World Motor Sport Council
(WMSC) van vorige week zijn nu de eerste schetsen voor de nieuwste
Formule E-bolides onthuld in het technisch reglement. Het volledige
reglement, dat uit maar liefst 72 pagina's bestaat, werd
goedgekeurd tijdens de vergadering en werd vervolgens gepubliceerd
op de website van de FIA. De laatste pagina's bevatten schetsen van
de nieuwe Gen4-bolide, inclusief afmetingen. Eén ding is alvast
bevestigd: de nieuwe Formule E-bolides, die eind 2026 officieel
geïntroduceerd zullen worden, worden zowel breder als langer dan de
huidige Gen3 Evo-bolides. Daarbij valt ook op dat de volledig
elektrische raceserie weer overstapt op een volledige
achtervleugel, een ontwerpkenmerk dat al sinds Gen1, het eerste
Formule E-tijdperk, niet meer in het kampioenschap is opgenomen.
RacingNews365 sprak onlangs met Sebastien Buemi, coureur voor
Envision Racing. Hij omschreef de nieuwste Gen4-auto als een bolide
die volledig gericht is op de 'ultieme performance'. De Formule E
zet hiermee de grootste stap in de geschiedenis van de raceklasse
én komt meteen met een primeur. De Gen4-bolide heeft namelijk twee
verschillende aerodynamische configuraties, zowel een lage als een
hoge. Dat zal direct bevorderlijk zijn voor de strategische
variatie, want teams hebben zo meer keuze wat betreft de afstelling
van de auto.  Daarnaast krijgt de Gen4-bolide ook een permanente
vierwielaandrijving, een functie die op dit moment alleen
beschikbaar is in de zogenoemde Attack Mode of tijdens de
onderlinge duels in de kwalificaties. Ook gaat het vermogen van de
auto's flink omhoog, want de Gen4 heeft een vermogen van 600 kW.
Dat is bijna het dubbele van het huidige maximum van 350 kW en
brengt de Formule E ook een stuk dichter bij de Formule 1,
aangezien 600 kW overeenkomt met 804 pk. Dat is slechts 200 pk
minder dan waar de koningsklasse van de autosport over beschikt.
Volgens RACER heeft de auto tijdens privétests op het circuit van
Jarama in Madrid al een snelheid van 210 kilometer per uur bereikt.
Voormalig F1-testcoureur James Rossiter zat daar achter het stuur.
Ook Buemi kon al iets over de snelheid zeggen, want simulaties van
de rondetijden in Monaco lagen volgens de Zwitser tussen de 1
minuut en 15 seconden en 1 minuut en 18 seconden. Grote verandering
in afmetingen Het ontwerp van het chassis blijft in de basis
hetzelfde, want Spark is nog altijd verantwoordelijk voor de
productie. De batterij van de Gen4-bolide zal worden geleverd door
Podium Advanced Technologies. Vergeleken met de huidige Gen3
Evo-auto's zal de maximaal bruikbare energie van de accu tijdens
een race toenemen van 38,5 kWh tot 55 kWh.  Wel vindt er een
verandering plaats wat de banden betreft, want vanaf 2026 eindigt
de samenwerking met Hankook en gaat de Formule E in zee met
Bridgestone. De Japanse bandenfabrikant gaat twee compounds
ontwikkelen, één voor droge omstandigheden en één voor natte
omstandigheden. De nieuwe banden hebben een diameter van ongeveer
45 centimeter (18 inch) en zijn op beide assen breder dan de
huidige banden.  En de fabrikanten hebben voor de Gen4-bolides meer
creatieve vrijheid dan op dit moment het geval is. Dat komt doordat
ze zelf verschillende onderdelen mogen gaan ontwikkelen. Ook de
opzet van de races komt er iéts anders uit te zien, want het
PitBoost-concept wordt officieel opgenomen in het technische
reglement van het Gen4-tijdperk. De hoeveelheid energie die de
snellader levert tijdens de PitBoost neemt verder ook toe, van 3,85
kWh naar 4,05 kWh.  Tot slot wordt de Gen4-bolide dus ook een stuk
langer en breder dan de huidige Gen3 Evo-auto. Met in totaal 5,54
meter wordt de bolide maar liefst 52 centimeter langer, en ook de
breedte neemt met 30 centimeter toe tot 1,80 meter. Daardoor wordt
de auto uiteraard ook een aanzienlijk stuk zwaarder, want in
seizoen 13 zal de Gen4-bolide maar liefst 1012 kilogram wegen. Dat
is 150 kilogram meer dan de Gen3 Evo-bolide. Bekijk de tekeningen
van de gloednieuwe Gen4-bolide hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines