Pijnlijk oordeel geveld over Tsunoda: "Een trieste statistiek"
Red Bull heeft een aantal succesvolle jaren achter de rug,
voornamelijk met de rijderstitels van Max Verstappen. Toch gaat het
ook voor de Oostenrijkse renstal niet altijd van een leien dakje,
want het team kijkt tegen één groot probleem aan. Het tweede
stoeltje naast de Nederlander moet namelijk ook gevuld worden, maar
tot dusver is Red Bull er nog niet in geslaagd iemand te vinden die
het tempo en niveau van Verstappen bij kan benen. Momenteel is het
aan Yuki Tsunoda om te laten zien dat hij dat wél kan, al wil ook
dat nog niet echt lukken. Tsunoda deed in Canada nog goede zaken
door van de achterhoede naar P12 te rijden, maar Formule 1-kenner
Ruud Dimmers weet vrij zeker dat dat weinig te maken had met zijn
eigen kunnen. "Nee, dat kwam door die safety car! Het veld zat
dicht bij elkaar. Nee, maar kom op. Die rode vlag is zijn eigen
fout. Daar verpest je het dan mee. Weer de top tien van de
kwalificatie niet gehaald. Kom op, jongen!", zo stelt Dimmers in de
nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast. Ook autocoureur
Tim Coronel ziet dat Tsunoda nog niet kan tippen aan het niveau dat
Sergio Perez bijvoorbeeld wel liet zien. De Mexicaan werd na enkele
jaren bedankt voor de bewezen diensten wegens teleurstellende
resultaten, maar volgens Coronel komen zijn opvolgers niet eens in
de buurt. "Eigenlijk was Perez de beste rijder naast Max bij Red
Bull. Ik zou, als ik een ander team was, onmiddellijk hem even
bellen. Zoals Alpine volgens mij stiekem een beetje aan doen is.
Hij wist anderen af te troeven en kon Max af en toe tenminste
helpen. En ik zeg erbij, af en toe. Want daar waren wij kritisch
op, want we wilden dat hij meer hem hielp." Ook Dimmers kan niet
met volle overtuiging stellen dat Tsunoda het op het moment zoveel
beter doet. "Maar je ziet, Yuki... Die komt geen steek verder. Als
je na de kwalificatie nog een compliment krijgt dat het je beste
kwalificatie was en hij was elfde, terwijl je teamgenoot eigenlijk
meedeed voor poleposition... Tot George Russell er een megaronde
uitperste. Het gat is zo groot, gewoon zo ontzettend groot. Plus,
er is ieder weekend iets. Dus dan sta je weer achteraan."
Onvermijdelijk? De Japanner slaagt er amper in om op de baan echt
hoge ogen te gooien, en crasht tot overmaat van ramp ook vaker dan
hem lief is. Zijn crash in Imola was zelfs zo heftig, dat Red Bull
de gevolgen ervan nog lang ervaarde tijdens de eerste Europese
triple header. Maar volgens Coronel kan Tsunoda ook niet echt
anders. "Maar als je de zaken moet forceren, gaat er vanzelf iets
gebeuren. Hij de zaken wel forceren, dus dan krijg je ook dat soort
fouten." Toch is Dimmers het daar niet helemaal mee eens. "Ja, maar
de ene keer is het een fout, de andere keer is het schade, nu (in
Canada, red.) was het dan die rode vlag met die gridstraf. Iedere
keer begint de tweede Red Bull eigenlijk op een van de laatste twee
startrijen, of vanuit de pitstraat. En dat is eigenlijk een hele
trieste statistiek. Volgens mij was het Helmut Marko die ergens
grappig had gezegd dat als Max er niet bij zou zijn in Oostenrijk,
dat ze dan beter maar iets anders konden gaan doen. Maar dat is wel
de harde waarheid. Het draait alleen om Max."
voornamelijk met de rijderstitels van Max Verstappen. Toch gaat het
ook voor de Oostenrijkse renstal niet altijd van een leien dakje,
want het team kijkt tegen één groot probleem aan. Het tweede
stoeltje naast de Nederlander moet namelijk ook gevuld worden, maar
tot dusver is Red Bull er nog niet in geslaagd iemand te vinden die
het tempo en niveau van Verstappen bij kan benen. Momenteel is het
aan Yuki Tsunoda om te laten zien dat hij dat wél kan, al wil ook
dat nog niet echt lukken. Tsunoda deed in Canada nog goede zaken
door van de achterhoede naar P12 te rijden, maar Formule 1-kenner
Ruud Dimmers weet vrij zeker dat dat weinig te maken had met zijn
eigen kunnen. "Nee, dat kwam door die safety car! Het veld zat
dicht bij elkaar. Nee, maar kom op. Die rode vlag is zijn eigen
fout. Daar verpest je het dan mee. Weer de top tien van de
kwalificatie niet gehaald. Kom op, jongen!", zo stelt Dimmers in de
nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast. Ook autocoureur
Tim Coronel ziet dat Tsunoda nog niet kan tippen aan het niveau dat
Sergio Perez bijvoorbeeld wel liet zien. De Mexicaan werd na enkele
jaren bedankt voor de bewezen diensten wegens teleurstellende
resultaten, maar volgens Coronel komen zijn opvolgers niet eens in
de buurt. "Eigenlijk was Perez de beste rijder naast Max bij Red
Bull. Ik zou, als ik een ander team was, onmiddellijk hem even
bellen. Zoals Alpine volgens mij stiekem een beetje aan doen is.
Hij wist anderen af te troeven en kon Max af en toe tenminste
helpen. En ik zeg erbij, af en toe. Want daar waren wij kritisch
op, want we wilden dat hij meer hem hielp." Ook Dimmers kan niet
met volle overtuiging stellen dat Tsunoda het op het moment zoveel
beter doet. "Maar je ziet, Yuki... Die komt geen steek verder. Als
je na de kwalificatie nog een compliment krijgt dat het je beste
kwalificatie was en hij was elfde, terwijl je teamgenoot eigenlijk
meedeed voor poleposition... Tot George Russell er een megaronde
uitperste. Het gat is zo groot, gewoon zo ontzettend groot. Plus,
er is ieder weekend iets. Dus dan sta je weer achteraan."
Onvermijdelijk? De Japanner slaagt er amper in om op de baan echt
hoge ogen te gooien, en crasht tot overmaat van ramp ook vaker dan
hem lief is. Zijn crash in Imola was zelfs zo heftig, dat Red Bull
de gevolgen ervan nog lang ervaarde tijdens de eerste Europese
triple header. Maar volgens Coronel kan Tsunoda ook niet echt
anders. "Maar als je de zaken moet forceren, gaat er vanzelf iets
gebeuren. Hij de zaken wel forceren, dus dan krijg je ook dat soort
fouten." Toch is Dimmers het daar niet helemaal mee eens. "Ja, maar
de ene keer is het een fout, de andere keer is het schade, nu (in
Canada, red.) was het dan die rode vlag met die gridstraf. Iedere
keer begint de tweede Red Bull eigenlijk op een van de laatste twee
startrijen, of vanuit de pitstraat. En dat is eigenlijk een hele
trieste statistiek. Volgens mij was het Helmut Marko die ergens
grappig had gezegd dat als Max er niet bij zou zijn in Oostenrijk,
dat ze dan beter maar iets anders konden gaan doen. Maar dat is wel
de harde waarheid. Het draait alleen om Max."