Gelaten Coronel verklaart straffenregen: "Dan is het al te laat"
Daar waar er kansen waren op een podiumplaats, besloot het team van
Tom Coronel om de 24 uur van de Nurburgring niet uit te rijden.
Coronel deelde de auto met Rudy van Buren, Paul Meijer en Jan Jaap
van Roon, maar nadat het team een forse tijdstraf kreeg, werd de
stekker eruit getrokken. "Dat was even zonde. Mijn collega had een
paar vlaggen niet gezien. Daardoor hadden we zulke straffen
gekregen dat het eigenlijk niet heel veel zin meer had om door te
rijden, om te finishen. En natuurlijk, om een 24 uursrace te
finishen, dat begrijp ik en dat is ook heel belangrijk. Maar we
waren echt bezig om een bekertje mee naar huis te nemen. We lagen
gewoon op koers en waren zelfs op positie twee aan het jagen. We
hebben constant op P3 gelegen, maar toen kregen we uiteindelijk
zoveel straffen", zo begint Coronel aan zijn verhaal in de nieuwste
podcast van RacingNews365. "Dan krijg je anderhalve ronde aan je
broek en heeft het gewoon geen zin om door te rijden. Het is gewoon
zonde om die uren op de motor, op de bak en de nieuwe banden te
verspillen. Ik denk dat je zo nog maar even 30 tot 35 duizend euro
stuk slaat, voor niks. Toen hebben we met het team besproken:
'jongens, zullen we er maar gewoon mee kappen? Want dit heeft niet
heel veel zin en dan kunnen we het misschien op een ander moment
beter gebruiken'." Maar wat is er dan precies misgegaan, waardoor
die forse straf werd uitgedeeld? "Er waren twee zones die van geel
naar code 60 gingen. Je krijgt eerst een enkele gele vlag, dan een
dubbele gele vlag, dan 120 en dan code 60. Het viel hem pas op bij
de code 60, dus dan rijd je daar ook te hard in. Het gebeurde in de
ochtend, dat je ook de zon op je hebt en dat je met veel dingen
bezig bent. Hij heeft ze gemist. We kunnen alles zeggen wat we
willen, maar het gebeurt nou eenmaal. En dan krijg je deze straf
aan je broek." Coronel vervolgt: "Je haalt geen mensen in. Het gaat
om de snelheid. Je rijdt goed dik 200 en je krijgt eerst een gele
vlag. Dan krijg je dubbel geel en moet je 120 rijden en daarna
krijg je code 60. Als die vlak na elkaar zitten, dan zit je echt
wel zo te vertragen... Je zit trouwens volop te remmen. En als je
een mooie flow zit en denkt: 'huh, 60?', dan is het al te laat."
"Je bent zo geconcentreerd en het is zo intens om op deze baan te
rijden. Dit gebeurt. Daar staan nu eenmaal die straffen op, omdat
ze veiligheid het allerbelangrijkste vinden. Uiteindelijk begrijp
ik dat natuurlijk ook. Ze zijn gewoon vangrails aan het repareren
tijdens de race. Dit is nu eenmaal zo. Maar hij zag de vlaggen niet
en het is gewoon een vergissing. Dat hoort ook gewoon bij het
spelletje. En toen hebben we de auto binnen gezet en we hebben
gezegd: 'joh, we kappen ermee. Het is wel goed zo'." En hoe ging
het tot dat moment bij de equipe van Coronel? "Rudy ging voor de
eerste keer gewoon supergoed. Paul had er een super tempo in zitten
en Jan Jaap had het helemaal naar zijn zin. Hij heeft een
nachtstint gereden en hij reed in het begin. Dat zag er ook
allemaal heel erg goed uit. We hadden met z'n vieren allemaal al
een paar stints gereden en waren aan het jagen op P2. Maar we
hebben niks. Jongens, volgend jaar weer", zo sluit Coronel af.
Tom Coronel om de 24 uur van de Nurburgring niet uit te rijden.
Coronel deelde de auto met Rudy van Buren, Paul Meijer en Jan Jaap
van Roon, maar nadat het team een forse tijdstraf kreeg, werd de
stekker eruit getrokken. "Dat was even zonde. Mijn collega had een
paar vlaggen niet gezien. Daardoor hadden we zulke straffen
gekregen dat het eigenlijk niet heel veel zin meer had om door te
rijden, om te finishen. En natuurlijk, om een 24 uursrace te
finishen, dat begrijp ik en dat is ook heel belangrijk. Maar we
waren echt bezig om een bekertje mee naar huis te nemen. We lagen
gewoon op koers en waren zelfs op positie twee aan het jagen. We
hebben constant op P3 gelegen, maar toen kregen we uiteindelijk
zoveel straffen", zo begint Coronel aan zijn verhaal in de nieuwste
podcast van RacingNews365. "Dan krijg je anderhalve ronde aan je
broek en heeft het gewoon geen zin om door te rijden. Het is gewoon
zonde om die uren op de motor, op de bak en de nieuwe banden te
verspillen. Ik denk dat je zo nog maar even 30 tot 35 duizend euro
stuk slaat, voor niks. Toen hebben we met het team besproken:
'jongens, zullen we er maar gewoon mee kappen? Want dit heeft niet
heel veel zin en dan kunnen we het misschien op een ander moment
beter gebruiken'." Maar wat is er dan precies misgegaan, waardoor
die forse straf werd uitgedeeld? "Er waren twee zones die van geel
naar code 60 gingen. Je krijgt eerst een enkele gele vlag, dan een
dubbele gele vlag, dan 120 en dan code 60. Het viel hem pas op bij
de code 60, dus dan rijd je daar ook te hard in. Het gebeurde in de
ochtend, dat je ook de zon op je hebt en dat je met veel dingen
bezig bent. Hij heeft ze gemist. We kunnen alles zeggen wat we
willen, maar het gebeurt nou eenmaal. En dan krijg je deze straf
aan je broek." Coronel vervolgt: "Je haalt geen mensen in. Het gaat
om de snelheid. Je rijdt goed dik 200 en je krijgt eerst een gele
vlag. Dan krijg je dubbel geel en moet je 120 rijden en daarna
krijg je code 60. Als die vlak na elkaar zitten, dan zit je echt
wel zo te vertragen... Je zit trouwens volop te remmen. En als je
een mooie flow zit en denkt: 'huh, 60?', dan is het al te laat."
"Je bent zo geconcentreerd en het is zo intens om op deze baan te
rijden. Dit gebeurt. Daar staan nu eenmaal die straffen op, omdat
ze veiligheid het allerbelangrijkste vinden. Uiteindelijk begrijp
ik dat natuurlijk ook. Ze zijn gewoon vangrails aan het repareren
tijdens de race. Dit is nu eenmaal zo. Maar hij zag de vlaggen niet
en het is gewoon een vergissing. Dat hoort ook gewoon bij het
spelletje. En toen hebben we de auto binnen gezet en we hebben
gezegd: 'joh, we kappen ermee. Het is wel goed zo'." En hoe ging
het tot dat moment bij de equipe van Coronel? "Rudy ging voor de
eerste keer gewoon supergoed. Paul had er een super tempo in zitten
en Jan Jaap had het helemaal naar zijn zin. Hij heeft een
nachtstint gereden en hij reed in het begin. Dat zag er ook
allemaal heel erg goed uit. We hadden met z'n vieren allemaal al
een paar stints gereden en waren aan het jagen op P2. Maar we
hebben niks. Jongens, volgend jaar weer", zo sluit Coronel af.