Het zitje dat Mercedes Verstappen sowieso niet kan en niet wíl bieden
"Formule 1 is voor mij natuurlijk het beste wat er is. Het heeft de
beste coureurs, snelste auto's, de geweldigste circuits, en dan is
er lange tijd niets," stelt Mercedes. "Maar als ik zou zeggen wat
daarna komt? De 24 uur van Le Mans, de Indy 500, en dan is er echt
eentje voor echte insiders: de 24 uur van de Nürburgring. Deze
evenementen vertegenwoordigen de top", aldus Toto Wolff in de
podcast Bloomberg Hot Pursuit . De relatie tussen Mercedes en Le
Mans kent een bewogen geschiedenis. "Het was niet bepaald onze
gelukkigste plek. We hadden een zwaar ongeval in de jaren '50,
waarna we ons terugtrokken en sommige van onze prototypes vlogen
letterlijk de lucht in in de jaren '90." Momenteel ligt de focus
ergens anders: "We concentreren ons op het belangrijkste platform,
en dat is Formule 1. Dit trekt 99% van het publiek en al het andere
komt op de tweede plaats." Mercedes is wél actief in de GT3-klasse,
maar voor deelname aan de Hypercar-klasse ziet Wolff een grote
sta-in-de-weg. "We zijn racers, en we houden niet van de BoP. We
houden niet van Balance of Performance. We houden er niet van als
iemand je vermogen beoordeelt, je energieverbruik, je gewicht, je
rijvaardigheid. Je geeft zoveel uit en levert zoveel inspanningen
om de snelste auto te bouwen, alleen om iemand 10 kilo aan extra
ballast in je auto te plaatsen. Ik wil gewoon de snelte auto
bouwen." Wolff pleit wél voor het hanteren van een budgetplafond:
"Geef voor Le Mans iedereen een kostenplafond. Je mag niet meer
uitgeven dan bedrag X, wat dat dan ook moet zijn, 30, misschien 40
miljoen. En binnen die 30, 40 miljoen kun je doen wat je wilt. Er
zullen nog steeds regels zijn, maar niemand hoeft te bluffen in
pre-season testing of in kwalificatie. Het is oorlog, het is puur
racen."
beste coureurs, snelste auto's, de geweldigste circuits, en dan is
er lange tijd niets," stelt Mercedes. "Maar als ik zou zeggen wat
daarna komt? De 24 uur van Le Mans, de Indy 500, en dan is er echt
eentje voor echte insiders: de 24 uur van de Nürburgring. Deze
evenementen vertegenwoordigen de top", aldus Toto Wolff in de
podcast Bloomberg Hot Pursuit . De relatie tussen Mercedes en Le
Mans kent een bewogen geschiedenis. "Het was niet bepaald onze
gelukkigste plek. We hadden een zwaar ongeval in de jaren '50,
waarna we ons terugtrokken en sommige van onze prototypes vlogen
letterlijk de lucht in in de jaren '90." Momenteel ligt de focus
ergens anders: "We concentreren ons op het belangrijkste platform,
en dat is Formule 1. Dit trekt 99% van het publiek en al het andere
komt op de tweede plaats." Mercedes is wél actief in de GT3-klasse,
maar voor deelname aan de Hypercar-klasse ziet Wolff een grote
sta-in-de-weg. "We zijn racers, en we houden niet van de BoP. We
houden niet van Balance of Performance. We houden er niet van als
iemand je vermogen beoordeelt, je energieverbruik, je gewicht, je
rijvaardigheid. Je geeft zoveel uit en levert zoveel inspanningen
om de snelste auto te bouwen, alleen om iemand 10 kilo aan extra
ballast in je auto te plaatsen. Ik wil gewoon de snelte auto
bouwen." Wolff pleit wél voor het hanteren van een budgetplafond:
"Geef voor Le Mans iedereen een kostenplafond. Je mag niet meer
uitgeven dan bedrag X, wat dat dan ook moet zijn, 30, misschien 40
miljoen. En binnen die 30, 40 miljoen kun je doen wat je wilt. Er
zullen nog steeds regels zijn, maar niemand hoeft te bluffen in
pre-season testing of in kwalificatie. Het is oorlog, het is puur
racen."